tirsdag den 17. juni 2025

Özlem Cekic, Camilla Dindler, Mie Marcussen, Nanna Holm, Kristine Marie Berg og Katrine Emme Thielke: Inspiration til Dialogkaffe (2024)


Jeg er medlem af Brobyggerne. Forleden blev jeg tilbudt et fysisk eksemplar af Inspiration til Dialogkaffe, det sagde jeg ja tak til. Den kan hentes gratis som e-bog her

Det er en fremragende lille bog (58 sider), hurtigt læst og med masser af stof til inspiration og eftertanke. 

Den er udgivet af ”Brobyggerne – Center for Dialogkaffe”, som blev etableret af Bent Melchior og Özlem Cekic i 2019 ud fra et ønske om ”at fremme dialog, forståelse og tolerance mellem mennesker med modsatrettede holdninger, værdier og levemåder”. 

Bogen er forbilledlig i sin tilgang/opbygning:
  • Definition af vigtige begreber: Dialog, Brobygger, Dialogkaffe, Fordomme, Fjendebilleder, Ekkokammer, Konflikt, Tolerance og Ansvar
  • 4 kapitler, hvor specialister kort, præcist og med eksempler skriver om
    • Dialog
    • At navigere i konflikter
    • Sprog der lukker og åbner
    • Brobygning på sociale medier
  • 6 øvelser i Alt det vi har fælles, Dialog med bagland, Hjørnelig, Lyttetræning, Øv dig i at spørge og få viden samt Du- og jeg-sprog 
Jeg kan ikke lade være med at læse en bog som denne med 7 gode vaner øjne og det harmonerer (naturligvis) fantastisk! 

Vi tror på, at hvis man skal bevæge verden, skal man starte med at bevæge sig selv.” er vane 1, Vær proaktiv

En række af de tiltag, der foreslås er Tænk vind-vind (vane 4), ikke mindst Søg først at forstå, dernæst at blive forstået (vane 5) og Skab Synergi (vane 6). 

Jeg kan kun anbefale ALLE at sætte tid af til at læse bogen, blive lidt klogere og måske ændre en eller flere vaner ud fra bogens anbefalinger.

lørdag den 14. juni 2025

Max 14 år & Sydkystens Hundeskole 16 år



Max fylder 14 år i dag. Det er ikke noget vi fejrer specielt. Men morgenturen tog lidt længere tid end normalt, for Max fik 100 % lov til at styre tempoet, så der kunne blive snuset igennem 😊


Det blev også til lidt træning i haven i eftermiddags; Max og jeg træner ellers ikke, men jeg kan love for at der var energi i ham, så det skal vi da gøre lidt oftere! Og Otto var om muligt endnu mere tændt, da han skulle træne bagefter.

Jeg har kigget lidt i ”Verdens bedste Max”; jeg læser den fra en ende af efter aftensmaden, og mindes en masse dejlige oplevelser Max og jeg har haft sammen.

I dag er det 16 år siden Sydkystens Hundeskole havde stiftende generalforsamling. Det vækker også en masse minder. Jeg var blevet inficeret af en hundebacille og grebet af ”hunde”. Der var masser af træning og prøver med Megan og Lille Bjørn, der var en klikkerinstruktøruddannelse hos Hund & Træning, der var en stribe kurser i Borlänge med Bob Bailey og der var Sydkystens Hundeskole for at nævne nogle vigtige overskrifter. 

Jeg smiler saligt ved minderne, og de, der kender mig, véd, at det er lige mig: når jeg går ind i noget, så gør jeg det helhjertet 😉

I dag fylder hundedelen meget mindre – mental træning, vin mv. har taget over – men Sydkystens Hundeskole er stadig på banen, Otto og jeg træner lige så stille og roligt, og så dukker der nok nogle arrangementer op, hvor vi skal vise flaget.

fredag den 13. juni 2025

Henrik Fexeus: The Art of Reading Minds (2019)


En tidligere udgave af bogen Konsten at läse tanker blev udgivet 2007 og på engelsk 2012. 2019-udgaven er en ”completely revised and updated” udgave af 2007/2012-udgaven.

Spændende, tankevækkende, inspirerende, humoristisk, skræmmende. Det er nogle af mine reaktioner på Henrik Fexeus’(HF) let læste bog om at læse tanker, med undertitlen ”Forstå andre for at opnå det du vil” 😊

En sjette reaktion var fascinerende, for det er nok det jeg primært har tænkt: hvor er det fascinerende at man på ganske enkel vis, kan lære disse teknikker til at skabe bedre relationer til sine medmennesker.

Kort om bogens 12 kapitler.
  1. Udgangspunktet for at læse tanker er den kendsgerning, at al mental aktivitet afspejles fysisk. For HF er tankelæsning at få forståelse af andre menneskers mentale processer ved at iagttage deres fysisk reaktioner og funktioner.
  2. Begrebet Rapport, dvs. at tilpasse sig den måde din modpart foretrækker at kommunikere.
  3. Rapport i praksis. Fx tilpasning af vores kropslige kommunikation med modpartens (Matching/Mirroring). Tilpasning af vores stemme til modpartens. At tilpasse sin vejrtrækning til modpartens. At være enig med – ikke som i snakke efter munden, men intelligent, fx ”Jeg ville gøre det samme, hvis jeg var dig!”, men … At tilpasse modpartens skriftlige kommunikation. Få folk til at tale om sig selv. Og når vi mener der er rapport: sikring af at der er rapport.
  4. Sanser og tænkning. Om at vi bruger vores erindringer om forskellige sensoriske indtryk og erfaringer for at tænke. Introduktion til NLP-teknikken Eye Accessing Cues (EAC) – hvor den forenklede/populære beskrivelse går på at man ser op til venstre/højre når man husker/konstruerer billeder; man ser til siden til venstre/højre når man leder efter minder/tænker nyt; fysiske sanser og følelser nedad til højre; når man taler til sig selv, nedad til venstre. Denne udgave passer på mange, men Bandler & Grinder, fædrene til NLP, tænkte det dog kun som eksempel – generelt vil individet dog have en systematisk måde at bevæge øjnene på. Det vigtige er at kende modpartens primære sans, så man taler på samme kanal. Og hvis man taler foran en gruppe at dække alle kanaler.
  5. Følelser. Hvad er følelser, hvordan opstår de og hvordan kommer de til udtryk. De syv universelle basisfølelser ifølge psykologen Paul Ekman: Glæde (Joy/Happiness), Vrede (Anger), Frygt (Fear), Afsky (Disgust), Sorg (Sadness), Overraskelse (Surprise), Foragt (Contempt). Blandede følelser. Om at aflede negative følelser.
  6. En lille fortælling om at huske at etablere rapport …
  7. Om at være en menneskelig løgnedetektor. Man lyver for at opnå en gevinst, man ellers ikke ville opnå eller for at undgå en straf, man ellers ville få. Ved at iagttage modstridende signaler mellem det, der siges og det der vises (ansigt, øjne, hænder, resten af kroppen), gentagne små handlinger, ændring af stemmeleje, stemmeføring, sprog. Og en advarsel om, at man skal kende en persons normale adfærd, før man kan begynde at få indtryk af de lyver.
  8. Den ubevidst forfører. Om hvordan man kan bruge nogle af teknikkerne til at tiltrække en modpart og hvordan mange gør det ganske ubevidst.
  9. Usynlige påvirkningsstrategier. Indtil dette kapitel har det mest handlet om at identificere andres følelsesmæssige tilstand og dermed give sig selv fornemmelse af hvordan de føler og tænker. Men det har også handlet om at kunne påvirke andres mentale processer, skabe gode relationer eller få andre til at synes om sig. Dette kapitel handler om at så meninger, billeder og tanker i andres bevidsthed uden at de er bevidst om det. En meget udbredt teknik er negationen: Du må endelig ikke gøre xxx. Og lytteren vil tænke på xxx. HF foreslår en ”Ikke” øvelse, hvor man en hel dag undgår at bruge ordet ikke, så man øver sig at udtrykke sig mere udtryksfuldt og positivt. En anden teknik er at tale på flere forskellige niveauer. Andre teknikker er ubevidst forslag, påvirkning gennem underforståethed (fx udelade information, sammenligning uden reference) med flere.
  10. Om at plante og udløse følelsesmæssige tilstande handler om ankre, dvs. en situation, en ting, en oplevelse som vi ubevidst associerer med en bestemt følelse. Vi har en masse opbygget gennem vores liv, men i denne sammenhæng handler det om at sætte ankre og kunne udløse dem bevidst. Så man i en given situation, hvor man har brug for en bestemt følelse, fx i en konkurrencesituation, kan udløse den.
  11. Pral (Show off), med nogle eksempler på enkle tricks, som kan udføres med det man har lært i bogen.
  12. Nogle afsluttende noter og perspektiver.
Det er for at gentage mig selv både spændende og fascinerende. Ved at gøre mig lidt mere umage, ved at træne et eller flere områder, som HF har beskrevet, kan jeg komme endnu bedre på bølgelængde med folk, jeg kan læse dem bedre, forstå dem bedre, og dermed få bedre dialog og gøre vores samvær bedre for begge (alle) parter. Jeg kan målrette kommunikation, jeg kan sælge bedre, jeg kan … alt muligt!

Bogen er velskrevet, underholdende, pædagogisk, udfordrende ... og læseværdig som bare pokker.

torsdag den 12. juni 2025

Presidents Summit 2025


Presidents Summit kalder sig ”Northern Europe’s leading business conference” og blev i år afholdt 10.-11. juni 2025 på Lokomotivværkstedet i København. Jeg er så heldig tirsdag aften at blive tilbudt at deltage onsdag, det tog ikke mange sekunder at sige mange tak og ja tak!
 

Velkomsten var fantastisk: skønt vejr, rød løber, glat indtjekning, saxofontoner og let morgenmad.

Der var et imponerende fagligt program, her lidt noter om hver samt link til relevante sider, hvis du har lyst til at læse mere.

Els Van Der Helm en hollandsk forsker i bl.a. søvn hold indlægget Sleep Your Way to Smarter Decisions (and Bigger Wins). Det er individuelt hvor meget søvn man behøver, de fleste skal bruge 7-9 timer. Nok søvn, kan fx konstateres hvis man vågner af sig selv (uden alarm), eller kan sidde i et kedeligt møde uden at blive træt 😉

Titlen på foredraget var lidt sælgende, for i virkeligheden handlede det nok så meget om det modsatte: hvis vi ikke sover tilstrækkeligt, har vi det dårligere, er mindre oplagte, performer dårligere, træffer dårligere beslutninger, er ikke så kreative, er ikke så socialt oplagte osv. Det er tit ikke (manglende) søvn en enkelt nat, der gør forskellen, men den akkumulerede virkning over 14 dage.

 

Så både privat og i professionel sammenhæng er det vigtigt at man får sovet ordentligt, dvs. tilstrækkelig og med ordentlig kvalitet, se foto for nogle konkrete råd. Og et simpelt råd: tag en kort meditation (1 minut) tre gange daglig.

Jeg kom til at tænke på en arbejdsplads jeg var på for mange år siden, hvor et konsulentfirma deltog i nogle møder og bagefter kom og gav os tilbagemeldinger om vores adfærd på møder. De kom med en stribe gode råd; an af mine kolleger sagde: ”Det ved vi godt alt sammen!” Og fik svaret: ”I gør det ikke!” 😊
 

Susanna Søberg er Ph.d. i metabolisme og har opfundet Thermalist ® Metoden (vekslen mellem kulde og varme) og holdt indlægget Stress Up, to Stress Down.

Hun beskrev hvordan en masse hjerneaktivitet udløses af kuldechokket, fordi kroppen går i overlevelsesmode, derefter hurtig opvarmning (typisk vekslen mellem iskoldt vand og sauna) 3 gange i alt og med dokumenteret gavnlig effekt bl.a. i forhold til stress.

Det fik jeg lyst til at prøve, det udbydes lokalt her i Præstø (10 minutters gang fra os).
 

Taryn Marie Stejskal holdt indlægget Leading with Resilience. Hun er grundlægger af og CEO for Resilience Leadership Institute. Det kræver resilience (robusthed/modstandsdygtighed) at være leder og det er vigtigt (afgørende!) at være bevidst om at man kan: It’s Possible. Hvis vi drømmer om noget, og tror på at det er muligt, så kan vi gennemføre det! Vi skal bl.a. kunne håndtere de tre uundgåelige C’er i vores liv: Challenge, Change, Complexity. Hvis vi bliver udsat for noget, som vi opfatter som et nederlag, en fiasko eller andet negativt, så skal vi stille os selv 10-10-10-spørgsmålet: vil det betyde noget om 10 minutter, 10 uger eller 10 måneder? Og pludselig bliver det meget mindre.

Endelig noterede jeg hendes forslag til et mindset audit, hvor man noterede sine negative og positive mindset, og sagde at vendingen ”I am xxx follows you”, hvor xxx erstattes med et af mindset ordene, vil følge os konstant. I am not good enough vs. I am the best. Hun foreslog at vi kunne teste de negative om os selv ved at overveje om vi ville sige det det til ”someone I love and care for.” Og naturligvis gå efter de positive. 

Jeg synes, at Emotional Life/Performance Indicator (ELI/EPI) gør det samme (og mere til) på en bedre og enklere måde: Den identificerer det negative og det positive, og vi skal reflektere over det negative og gøre noget ved det.

Julian Treasure er kommunikationsrådgiver og holdt indlægget Listening – The Forgotten Skill. I skolen lærer vi at læse, skrive og tale. Men hvorfor bliver vi ikke undervist i at lytte? Julian opfordrer til en audit af vores evne til at lytte. At lytte (listening) er en færdighed = at få mening ud af lyd – og forskelligt fra at høre (hearing). At tale og lytte hører sammen, og påvirker hinanden afhængig af konteksten. At lytte kan forstyrres af støj, af forstyrrelser, og at møde en modpart der vil have ret – uden at forstå at man godt han sige noget forskelligt og begge have ret.

Undersøgelser viser, at organisationer der lytter godt, klarer sig bedre end dem, der ikke gør, man bør have en strategi for at lytte.

I Pascaline Lepeltiers One Thousand Vines er der et kapitel om The Language of Wine, om bl.a. manglende ord til at beskrive dufte og aromaer. Jeg kom til at tænke på det, efter at have hørt Julian Treasures indlæg. Hans konklusioner er indiskutable, men hvorfor er ”man” ikke god til at lytte? Er det fordi vi ser rollemodeller der tydeligt gør noget andet end at lytte? Hvorfor har ”vi” vanskeligt ved ar sætte ord på dufte og aromaer? Er det fordi vi lever i en sammenhæng hvor det ikke er vigtigt at sætte ord på smag og aroma?

Inden jeg bliver revet med prøvede jeg at spørge en god ven ChatGPT 😊Og ja, der er en pointe i forhold til et senere indlæg.

”Paul: Lærer man at lytte i den danske folkeskole?

ChatGPT sagde:

Om man lærer at lytte i den danske folkeskole, afhænger af, hvordan man forstår begrebet lytte og hvilken del af skolens undervisning og kultur, man kigger på. Her er nogle nuancer:

Ja, man lærer at lytte – i nogen grad:
  • Fagligt: Elever lærer at lytte til læreren og hinanden i timerne, f.eks. i danskundervisning (når der læses op, holdes oplæg osv.) og i samfundsfag eller kristendomskundskab (hvor samtale og refleksion er centrale).
  • Socialt: Mange skoler arbejder med trivsel, klassesamtaler og konfliktløsning, hvor aktiv lytning og empati er en del af den sociale læring.
  • Didaktisk: Undervisningsmetoder som "cooperative learning", klassesamtaler og gruppearbejde forudsætter, at eleverne lytter til hinanden.
Men der er også begrænsninger:
  • Tidspres og målstyring: Fokus på test og faglige mål kan trænge samtalen og den ægte lytning i baggrunden.
  • Autoritetsforhold: Lytning går begge veje – men lærerens lytning til eleven prioriteres ikke altid højt.
  • Manglende eksplicit træning: Lytning undervises sjældent som en færdighed i sig selv – i modsætning til fx læsning eller skrivning.
Konklusion:
Ja, elever lærer at lytte i folkeskolen, men oftest indirekte og sammen med andre kompetencer. Hvis man ønsker, at elever skal blive bedre til at lytte – både til hinanden og til verden – kræver det mere målrettet og eksplicit undervisning i lytning som en social og kommunikativ færdighed.”

Alexander Osterwalder er schweizisk forfatter taler, konsulent og entreprenør, han holds indlægget Stronger, Smarter, More Valuable.

Han talte om innovation, om hvordan ideer kan omsættes til små projekter, med masser af usikkerhed og begrænsede investeringer. Når usikkerheden er mindre og der ses perspektiv i ideen efter en dybere analyse, investeres der yderligere. Med konkrete eksempler bl.a. fra Laurastar beskrev han vigtigheden af ikke at tænke for meget: Don’t overthink. Der skal eksperimenters, uden at gå for langt. Der skal ikke følges op på timer og budgetter, men på læringen.
 

Han viste Strategyzers Business Canvas Model med tre hovedområder: Kan vi bygge? Vil kunder købe? Kan vi tjene penge? Så konklusionen var: Vi skal have nogle bedre forretningsmodeller (eller måske Back til Basics?) hvor der er fokus på værdi for firmaet og værdi for kunderne.

Mark C. Thompson gennemgik Thinking like a CEO, sammen med Vanessa Thompson og Pranay Agrawal. Mark fortalte om 4 principles to thrive and survive as a CEO:
  1. Productive Paranoia
  2. Value Creation (et nyt hus i stedet for det gamle der brændte; det skal ikke være samme hus, det skal ikke følge samme proces, det skal ikke bygges af samme team)
  3. World’s Most Valuable Firm (hvad gør du som virksomhed, hvad er din eksistensberettigelse)
  4. Urgency to Innovate

Vanessa Thompson talte om Innovation in the face of uncertainty med Fractal som eksempel. Firmaet arbejder med AI og transformerede fra at lave det bedste produkt til at lave det, deres kunder havde brug for.

Derefter overlod hun scenen til Pranay Agrawal, CEO for Fractal. Han fortalte om nogle overbevisende cases, hvor AI har gjort en kæmpeforskel. Han fortalte om potentialet i AI, som nu er kommet over børnehavestadiet, er blevet modent, og vil udvikle sig yderligere. Men det er stadig et værktøj. 


Vi står overfor the Age of Intelligence. Det var for mig dagens allerbedste oplevelse, en karismatisk leder, som véd hvad han har med at gøre, og er på forkant med AI. AI som er i gang med at ændre vores verden på mange områder, og vi har kun set den spæde start.


Jeg benytter lejligheden til igen at reklamere for Helsinki Universitets gratis online kursus Elements of AI (på mange sprog, også på dansk), for at få et grundlæggende kendskab til AI.


Mikke.l Severin holdt indlægget People First - The Secret to Top Results, som gav et hurtigt indblik i hans bestseller Sæt mennesker først - Skab topresultater med emotionel intelligens. Den ultrakorte udgave: Selvbevidsthed er hjørnestenen i EQ (Emotionel Intelligens). Ifølge ham kan selvbevidsthed forudse det arbejdsklima som lederen genererer. Der er dramatiske forskelle og der er 7 trin til top-1 resultater.


Dagens sidste indlæg var Chris McChesneys The 4 Disciplines of Execution. Han arbejder for FranklinCovey og er medforfatter af The 4 Disciplines of Execution.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kender bogen, og heller ikke fik lyst til det efter at have hørt indlægget. Det er en international bestseller, det er indenfor mit arbejdsmæssige speciale i mange år (Projektledelse), og jeg burde være blevet voldsomt inspireret. Jeg følte jeg var endt i en tidslomme i forrige århundrede, da Chris beskrev vedligeholdelsesprojekter kontra udviklingsprojekter (han kaldte det Whirlwind vs. Goals). Begge dele nødvendige, men der er behov for prioritering. De fire discipliner er:
  1. Focus on the Wildly Important Goal (WIG), 2-3 anbefales, 4-10 er mindre godt og derover ikke godt. Argumentet er at der altid vil være flere ideer en kapacitet til at realisere på et givent tidspunkt
  2. Act on the Leading Measures, vi skal måle noget der fører mod målet og noget vi kan påvirke
  3. Keep a Compelling Scoreboard, som viser fremdrift (vinder vi?) og formål (er det noget stort)’
  4. Create a Cadence of Accountability
Konklusioner på dagen? 

Som man kan se af ovenstående var der mange indlæg om mange forskellige emner. Intet ligegyldigt for mig, noget provokerende, noget jeg var uenig i, meget inspirerende og noget meget inspirerende. En virkelig dejlig dag med masser af stof til eftertanke. 

Dette indlæg er en del af min eftertanke. Og på bedste vane 3 vis (Gør det første først), ligger der nu en aktivitet i min kalender i morgen, hvor jeg genlæser dette indlæg og mine noter, og derudfra fastlægger videre aktiviteter efter behov.

lørdag den 7. juni 2025

Play With Fire - og de tre første vaner


Jeg går (naturligvis) tur med hundene hver morgen og en typisk tur er vist her (dagens tur):


Vi går via Jacobshavn langs fjorden til næbspidsen, op gennem Næbskoven ned til Næbvej og hjem. Godt 3 km. i et tempo som hundene og jeg bliver enige om, typisk går der 45-50 minutter.

Det er en tur hvor tankerne virkelig kan arbejde for mig og sjældnere imod mig. Bortset fra et obligatorisk morgenfoto kommer telefonen kun frem, når jeg pludselig har fået så mange ideer, at jeg er nødt til at skrive dem ned for at huske dem ;-)

I dag gjorde vi et kortere ophold på en bænk lige over 1 km markeringen på fotoet. Jeg nød udsigten over fjorden, kunne mærke den mest fantastiske ro, og tankerne blev ved med at vende tilbage til det mest fantastiske 2025 indtil nu.

Jeg har fået mange fantastiske tilbagemeldinger og lykønskninger i forbindelse med resultater jeg har opnået eller ting jeg har gjort. Nogle nævner på en kærlig måde også at min alder gør det ekstra imponerende, jeg er blevet kaldt en rollemodel og inspirerende - af personer der betyder noget for mig. 

Okay tænker jeg, det er nok ikke mange der efter at de er fyldt 72 år består sommelieruddannelsen, opnår WSET Level Award 3 in Wines, er godt på vej med Master of Mental Training™ uddannelsen, har læst hele Harry Potter serien og set alle filmene, har læst Ringenes Herre og Hobbitten for at nævne noget af det jeg har gennemført eller er ved at have gennemført.

I eftermiddags og til aften er jeg gået i gang med at få overblik over mine noter og andet materiale fra MMT-uddannelsen, bl.a. genlæst det allerførste blogindlæg, det jeg skrev om modul 1.

Det stod lysende klart for mig, at det jeg virkelig har opnået er at få implementeret Coveys 7 gode vaner. Jeg skrev i går i dette indlæg at jeg ikke skulle ændre noget, for at opnå mine livsmål. Det er sandt og et udtryk for at jeg har styr på målene (vane 2) og lever efter principperne i praksis (vane 3). 

Jeg har styr på mine værdier. Jeg planlægger ugentlig ud fra mine værdier og ud fra vane 3: gør det første først. Jeg sikrer ugentlig at der ikke er vigtige aktiviteter der bliver hasteaktiviteter (kvadrant 1), fordi jeg planlægger dem, så de ikke bliver hasteaktiviteter (kvadrant 2). Derfor er jeg i fuld gang med eksamensforberedelse for MMT - som tidligere nævnt, det er jo i virkeligheden sikring af at fundamentet, når jeg springer ud som performance coach/mental træner, er på plads.

Bare et lille eksempel på min optimering: Jeg læser ugentlig min telefonrapport, og i sidste uge brugte jeg godt 3 timer på FB og 3 timer på Wordfeud, selvom jeg har skåret meget ned. Det er 3½ arbejdsdag om måneden som ikke har noget med mine værdier at gøre. Det bliver reduceret yderligere.

Afslutningsvis og for at forklare Play With Fire: de 6 opgaver vi sluttede kurset med i går, min tilgang til dem, har jeg glædet mig mange gange over siden. At se videoen foroven bliver jeg så glad af, for det er sgu da lidt overskudsagtigt synes jeg ;-) Jeg har virkelig ændret mit mindset og kan fokusere på det vigtige uden at blande alt muligt ikke ressourcegivende ind i det.

73 Strandgade - Vinbar & Vinbutik i Helsingør


5. maj havde jeg fornøjelsen for fjerde gang indenfor 7 måneder at besøge 73 Strandgade - Vinbar & Vinbutik i Helsingør. Jeg faldt for stedet, da jeg besøgte det første gang i november 2024. Jeg har lige genlæst min omtale, og jeg er 100 % enig i det, jeg skrev dengang 😊 

Jeg føler mig hver eneste gang som en kær gæst af huset. De har fulgt levende og interesseret med i min sommelieruddannelse, fordi jeg hver gang har benyttet muligheden for at smage 4-5 forskellige vine fra det meget alsidige vinkort, og tale med det dygtige personale om dem. 

I torsdags kunne jeg fejre at jeg onsdag havde fået at vide, at jeg havde bestået min WSET-eksamen 9. april og nu - udover at være sommelier - også er certificeret i vin: WSET Level Award 3 in Wines. Tusind tak for at fejre mig med et glas mousserende vin på huset, det er meget værdsat.

Jeg valgte igen 5 tapas, som var:
  • Rødbedetatar med sennepskorn, fynsk rygeost og vild karse
  • Rejecocktail med håndpillede rejer og avocado
  • Crustader med færøsk lakserillette og ristede græskarkerner
  • Juicy mexicansk ”chicken salad” med Hopballe kylling, tomat, peberfrugt og lime
  • Hvidvin - og citrondampet hvide asparges med Hollandaise, pluksalat og vegansk bacon 
Jeg mener ikke der var ”gengangere” fra tidligere besøg, og det var fem virkeligt fine oplevelser. 

Dertil fik jeg 2 glas hvidvin og 2 glas rødvin, alle serveret blindt, så jeg kunne bedømme dem uden fordomme, og først til sidst fik oplyst hvad der var i glassene. Naturligvis inspireret af Vinbedømmelseskurset jeg deltog i for nylig (omtalt her). 


De fem vine var:
  1. Château de La Cômbe, Luna Blanc 2022, Provence, mousserende vin på den traditionelle metode (Rolle/Viognier)
  2. Maison Sharps Mirage Blanc de Noirs (Pinot Noir)
  3. Grand Cru Eichberg Riesling 2019
  4. Château de Palayson, Cuvée Christine 2012 (Cabernet Sauvignon/Syrah)
  5. Maison Shaps Bourgogne Maison Dieu Vielles Vignes 2022 (Pinot Noir) 
Mine favoritter var nr. 4 og nr. 1. 

Tusind tak fordi I gav mig mulighed for denne ekstra mulighed for at nyde vinen blindt. 

Der var masser af liv på stedet, jeg faldt i snak med et par ved nabobordet – mit udbud af glas så også ret imponerende ud 😊 – og vi talt om bl.a. sommelieruddannelse og betydningen af at smage vinen blindt. 

En virkelig dejlig helhedsoplevelse. Tusind tak til personalet for udsøgt betjening. Jeg håber snart at komme igen!

Grafisk Facilitering


Den 12. maj var jeg på kurset Grafisk Facilitering for dig som er nybegynder, med Peter Levinsen som underviser. I mandags var jeg på Grafisk facilitering for dig som er øvet med Jesper Oehlenschläger som underviser. Det er pga. af ham, jeg begyndte at interessere mig for emnet, ved at følge hans vidunderlige tegninger på LinkedIn, og det var en fantastisk oplevelse at være på hold hos ham. Han er en verdensklasse tegner, hans undervisning er inspirerende, begejstret, humørfyldt og lærerig. Og der blev arbejdet igennem, med hjælp og inspiration i processen. 

Ovenstående tegning var Jespers illustration af dagens forløb, tegnet som dagen skred frem. Emnerne:

1. Vi skulle præsentere os selv og vores forventninger - naturligvis understøttet af tegninger. 


2. At gøre sig umage, hvor vi arbejdede med et fuldt alfabet, først i en enkel udgave, og siden med flere lag.
 

3. Vi skulle tegne rammer. 

4. Vi skulle tegne mennesker. Først hoveder og ansigter. Så kroppe. Hænder fik vi ekstra fokus på 

5. Vi skulle arbejde med begreber, hvordan illustrerer man abstrakte begreber. Jesper fortalte om 6 tankepositioner man kunne bruge som inspiration: fotografens, psykologens, sprogforskerens, ordkløverens, billedsprogets og marsmandens (hvis man kom helt ude fra). Vi skulle arbejde med det på en spændende måde. 


Vi skulle hver især skrive et begreb, vi gerne ville illustrere, jeg valgte omsorgsfuldhed. Vi fik 5 minutter til selv at illustrere det. Så cirkulerede vi og fik 5 minutter ved næste planche. Da vi endte ved vores egen planche havde vi således fået suppleret vores eget udgangspunkt med de 5 andres. En fantastisk proces, hvor 6 forskellige meninger kom til udtryk uden at der på noget tidspunkt var uenighed, det var kun konstruktivt.


6. Endelig arbejdede vi med processer, jeg nåede kun at notere nogle overskrifter/begreber, jeg vil have med på min samlede tegning for Master of Mental Training™-læringen. 

Jeg tog hjem i løftet stemning, men en masser tanker om, hvad jeg gerne ville træne og et voldsomt incitament til at blive dygtigere. Heldigvis er der to bøger, begge tegnet af Jesper Oehlenschläger, som vi har fået med til læsning, inspiration og træning: 

Tegn & Tænk med TUSCH

Think with ink

Jeg kan varmt anbefale kurser hos Future Factor, hvis du vil blive bedre til at tegne.

fredag den 6. juni 2025

Master of Mental Training™ modul 8 - om at sluge ild, gå på glasskår og søm, flække brædder med håndfladen og anvende nerver positivt

Jeg kan sluge ild, knække pile med halsen, flække brædder med håndfladen - jeg kan også hjælpe dig!
 
Den 5. og 6. juni 2025 blev modul 8 af Master of Mental Training™ afviklet hos Rasmus Bagger på Teglstruplund. Tiden flyver, vi nærmer os afslutningen på MMT, med skriftlig (deadline 2. august) og mundtlig eksamen (7. og 8. august) som de to sidste skridt på vejen mod at bliver certificeret performance coach. 

For mig var dagene den perfekte kickstart på eksamenslæsningen. 

Emnerne var:
  1. Coachingsession to og to
  2. Arbejde med teknikken Tre trin til gode nerver
  3. Gennemgang af slides der dækkende alle kursets emner
  4. Teknik til at grounde en gruppe samt ideer til opbygning af foredrag/indlæg
  5. Som top-performance coaches skal vi dokumentere, at vi kan coache os selv til at overskride grænser, i mine noter hedder det De 6 ”udfordringer” 😊

1. Coachingsession 

Du får en lille opgave, er i gang med at svare på den, får et tillægsspørgsmål osv. Klassisk Rasmus Bagger teknik og mega-effektiv. 

Sanne og jeg var makkere, og skulle løbende dele besvarelser som jo var åbenlyse coaching oplæg. Nævn eksempler på hvor du har været proaktiv; hvad har de emotionelle konsekvenser været; hvordan harmonerer det med dine værdier; hvordan harmonerer det med din placering på 6 Human Needs; og din placering på Spiral Dynamics. 

Den mest rutinerede deltager behøver ikke følge med i det hele ❤️ 

Lav en EPI/ELI for den sidste periode. Hvordan relaterer det til din drømmeliste? Lav et Big Picture, din livsvision. Hvad skal ændres, hvad vil du lave mere af, hvad vil du lave mindre af, hvornår? Vildt spændende og intenst, og naturligvis både træning i coaching og mulighed for at teste at der var styre på værdier mv. 

2. Tre trin til gode nerver 

Alle (!) kender til nerver i en konkurrencesituation. Nerver er godt, giver energi, man skal bare vide hvordan man håndterer dem, dvs. vender dem til noget konstruktivt. Det er den selvbevidsthed hos konkurrenceudøvere vi som coaches kan hjælpe med at udvikle. 

De tre trin:
  1. Nerver, ja tak, jo flere, jo bedre (mental forståelse)
  2. Træk vejret dybt, helt ned i maven, det giver overskud og overblik (fysisk forbedring, det indre kropssprog)
  3. Vælg den følelse du vil have i stedet, og husk kropssproget der passer til 

3. Gennemgang af alle slides 

Enkelt og genialt! Rasmus havde samlet alle de flipovers han havde brugt, da han udviklede MMT i sin tid. Der var vel 50-60 stk. Vi blev delt i tre grupper, hver gruppe fik en tredjedel af plancherne og skulle forberede en præsentation af hver slide, en relativt kort præsentation. 

Det var en enkel måde at sætte processen i gang på, genialt fordi processen sikrede: 
  1. at vi kom igennem plancherne (dvs. i princippet hele kursusindhold) på relativt kort tid,
  2. at alle fik mulighed for at gennemgå 3-4 emner i plenum,
  3. at Rasmus kunne byde ind med uddybninger, korrektioner, så vi samlet over de to dage fik repeteret ”alt” kursusindhold 
Der var en masse gode/fremragende gennemgange, og flere blev som er ekstra vigtige til eksamen fik Rasmus uddybet grundigt.
 

Jeg havde selv fornøjelse af tale om Livshjulet, 3-steps coachingmodellen og mit yndlingsemne: Værdier. 

4. Teknik til at grounde en gruppe samt ideer til opbygning af foredrag/indlæg 

Der var lidt uro på starten af dag 2, og det gav Rasmus ideen til en meditationsøvelse, så gruppen blev groundet. Det blev, kombineret med referencer til vores gennemgang af plancher, om hvordan indlæring sker bedst: lytte dårligst, skrivning derefter, gøre (fysik) bedre og undervise bedst. 

5. De 6 ”udfordringer”

Vi startede med en teknik til at sparke energi i en gruppe. En fra gruppen skulle forlade undervisningslokalet. Vi andre blev instruerede. Da han kom tilbage blev der på signal fra Rasmus skruet op for høj musik, vi rejste os alle og jublede helt vildt og den ene hoppede spontant med.

Resultat: en gevaldigt løftet stemning i hele gruppen. En idé til at sparke energi i en gruppe. 

Så kom de 6 ”udfordringer”. Hvis du kære læser kan huske tilbage til mine første indlæg om MMT, var jeg i første omgang ”kun” tilmeldt de første fire moduler, og derfor var jeg ikke obligatorisk deltager i firewalken første aften – og havde også nogle ”gode” argumenter imod at deltage. 

I dag havde vi disse udfordringer:
  1. Stille sig op på et bræt med søm (fakirbræt) og stå der 1 minut
  2. Springe fra stol ned i en bunke glasskår
  3. Stille sig op på et underlag af tegnestifter
  4. Slukke en brændende pensel ved at stikke den i munden
  5. Brække en pil ved at trykke den mod halsen
  6. Flække et bræt med et slag med håndfladen 
Rasmus brugte brugbarhedsmodellen: Føles det godt? Er det godt for mig? Er det godt for andre? Tjener det et højere formål? Med lidt fantasi kunne der nok komme et spædt mjaa til et af spørgsmålene, men ellers nej. 

Hvorfor skulle vi så gøre det? 

FORDI vi vil arbejde som performance coaches, vi vil lære andre at ændre mindset, bryde vaner osv. Dette var vores mulighed for at prøve det af på os selv. Jeg er glad for at kunne oplyse (for at bruge en LinkedIn-vending jeg afskyr 😊) at jeg synes det var den fedeste opgave at slutte med. 


Vi skulle inden vi startede på det bræt, som skulle flækkes i øvelse 6, skrives vores livsmål (mine ovenfor), og jeg huskede som nr. 6 at notere: Gennemføre alle 5-6 udfordringer (på det tidspunkt var nr. 5 ikke introduceret endnu). 


På bagsiden af brættet skulle vi skrive hvad vi skulle ændre, for at opnå målene. Jeg vil godt tilstå, at mit bræt var blankt på bagsiden, for jeg er allerede i gode udvikling mod alle målene. Jeg skrev i stedet de 6 udfordringer, og hakkede dem af i takt med at de blev gennemført. 

Det var så fedt at mærke den unikke holdånd vi har. Der blev hjulpet, støttet, heppet så alle kom igennem. Jeg følte mig svævende, havde det rigtige fokus, ikke et sekund tænkte jeg negative tanker.

På en dårlig dag kunne jeg godt nævne flere risici ved hver af øvelserne. Men surprise, surprise: mine fødder er hele, min mund er ikke forbrændt, min hals har ikke taget skade og min højre hånd ej heller. Det er det fysiske. 

Men psykisk/mentalt – et kæmpeboost. I forhold til mit mål nr. 1 (at blive verdens bedste coach) tæller det ret positivt, at jeg kunne coache mig selv til at gennemføre alle de 6 øvelser. Det var en dejlig oplevelse. 

7. What’s next? 

Jeg har jo haft fornøjelsen at være til to eksamener tidlige i år, sommeliereksamen 25. februar og WSET Level 3 eksamen 9. april. Jeg har frisk erfaring af bygge på. Så jeg laver min detaljerede plan for repetition mv. i morgen, og justerer 3.-4. juli når vi får detaljer om skriftlig og mundtlig eksamen. 

Materialet jeg lægger til grund for planlægningen er:
  • Min noter fra alle modulerne
  • Dokumentet med alle plancher fra i går og i dag med noter
  • Mine blogindlæg
  • Anmeldelser af/noter om 7 gode vaner, The Compound Effect, The Power of Full Engagement, Becoming Supernatural, At mestre forandring (Spiral Dynamics), The Art of Reading Minds 
Ét af delmålene er en grafisk beskrivelse af det samlede indhold af kursusforløbet.

Jeg var på et kursus i Grafisk facilitering for øvede i mandags, det skylder jeg en anmeldelse af. Noget af det jeg har som mål efter det kursus, er at illustrere flere af teknikkerne fra MMT grafisk. Og det samlede indhold er syntesen af en række delbeskrivelser. Det bliver spændende at arbejde med!