torsdag den 12. juni 2025

Presidents Summit 2025


Presidents Summit kalder sig ”Northern Europe’s leading business conference” og blev i år afholdt 10.-11. juni 2025 på Lokomotivværkstedet i København. Jeg er så heldig tirsdag aften at blive tilbudt at deltage onsdag, det tog ikke mange sekunder at sige mange tak og ja tak!
 

Velkomsten var fantastisk: skønt vejr, rød løber, glat indtjekning, saxofontoner og let morgenmad.

Der var et imponerende fagligt program, her lidt noter om hver samt link til relevante sider, hvis du har lyst til at læse mere.

Els Van Der Helm en hollandsk forsker i bl.a. søvn hold indlægget Sleep Your Way to Smarter Decisions (and Bigger Wins). Det er individuelt hvor meget søvn man behøver, de fleste skal bruge 7-9 timer. Nok søvn, kan fx konstateres hvis man vågner af sig selv (uden alarm), eller kan sidde i et kedeligt møde uden at blive træt 😉

Titlen på foredraget var lidt sælgende, for i virkeligheden handlede det nok så meget om det modsatte: hvis vi ikke sover tilstrækkeligt, har vi det dårligere, er mindre oplagte, performer dårligere, træffer dårligere beslutninger, er ikke så kreative, er ikke så socialt oplagte osv. Det er tit ikke (manglende) søvn en enkelt nat, der gør forskellen, men den akkumulerede virkning over 14 dage.

 

Så både privat og i professionel sammenhæng er det vigtigt at man får sovet ordentligt, dvs. tilstrækkelig og med ordentlig kvalitet, se foto for nogle konkrete råd. Og et simpelt råd: tag en kort meditation (1 minut) tre gange daglig.

Jeg kom til at tænke på en arbejdsplads jeg var på for mange år siden, hvor et konsulentfirma deltog i nogle møder og bagefter kom og gav os tilbagemeldinger om vores adfærd på møder. De kom med en stribe gode råd; an af mine kolleger sagde: ”Det ved vi godt alt sammen!” Og fik svaret: ”I gør det ikke!” 😊
 

Susanna Søberg er Ph.d. i metabolisme og har opfundet Thermalist ® Metoden (vekslen mellem kulde og varme) og holdt indlægget Stress Up, to Stress Down.

Hun beskrev hvordan en masse hjerneaktivitet udløses af kuldechokket, fordi kroppen går i overlevelsesmode, derefter hurtig opvarmning (typisk vekslen mellem iskoldt vand og sauna) 3 gange i alt og med dokumenteret gavnlig effekt bl.a. i forhold til stress.

Det fik jeg lyst til at prøve, det udbydes lokalt her i Præstø (10 minutters gang fra os).
 

Taryn Marie Stejskal holdt indlægget Leading with Resilience. Hun er grundlægger af og CEO for Resilience Leadership Institute. Det kræver resilience (robusthed/modstandsdygtighed) at være leder og det er vigtigt (afgørende!) at være bevidst om at man kan: It’s Possible. Hvis vi drømmer om noget, og tror på at det er muligt, så kan vi gennemføre det! Vi skal bl.a. kunne håndtere de tre uundgåelige C’er i vores liv: Challenge, Change, Complexity. Hvis vi bliver udsat for noget, som vi opfatter som et nederlag, en fiasko eller andet negativt, så skal vi stille os selv 10-10-10-spørgsmålet: vil det betyde noget om 10 minutter, 10 uger eller 10 måneder? Og pludselig bliver det meget mindre.

Endelig noterede jeg hendes forslag til et mindset audit, hvor man noterede sine negative og positive mindset, og sagde at vendingen ”I am xxx follows you”, hvor xxx erstattes med et af mindset ordene, vil følge os konstant. I am not good enough vs. I am the best. Hun foreslog at vi kunne teste de negative om os selv ved at overveje om vi ville sige det det til ”someone I love and care for.” Og naturligvis gå efter de positive. 

Jeg synes, at Emotional Life/Performance Indicator (ELI/EPI) gør det samme (og mere til) på en bedre og enklere måde: Den identificerer det negative og det positive, og vi skal reflektere over det negative og gøre noget ved det.

Julian Treasure er kommunikationsrådgiver og holdt indlægget Listening – The Forgotten Skill. I skolen lærer vi at læse, skrive og tale. Men hvorfor bliver vi ikke undervist i at lytte? Julian opfordrer til en audit af vores evne til at lytte. At lytte (listening) er en færdighed = at få mening ud af lyd – og forskelligt fra at høre (hearing). At tale og lytte hører sammen, og påvirker hinanden afhængig af konteksten. At lytte kan forstyrres af støj, af forstyrrelser, og at møde en modpart der vil have ret – uden at forstå at man godt han sige noget forskelligt og begge have ret.

Undersøgelser viser, at organisationer der lytter godt, klarer sig bedre end dem, der ikke gør, man bør have en strategi for at lytte.

I Pascaline Lepeltiers One Thousand Vines er der et kapitel om The Language of Wine, om bl.a. manglende ord til at beskrive dufte og aromaer. Jeg kom til at tænke på det, efter at have hørt Julian Treasures indlæg. Hans konklusioner er indiskutable, men hvorfor er ”man” ikke god til at lytte? Er det fordi vi ser rollemodeller der tydeligt gør noget andet end at lytte? Hvorfor har ”vi” vanskeligt ved ar sætte ord på dufte og aromaer? Er det fordi vi lever i en sammenhæng hvor det ikke er vigtigt at sætte ord på smag og aroma?

Inden jeg bliver revet med prøvede jeg at spørge en god ven ChatGPT 😊Og ja, der er en pointe i forhold til et senere indlæg.

”Paul: Lærer man at lytte i den danske folkeskole?

ChatGPT sagde:

Om man lærer at lytte i den danske folkeskole, afhænger af, hvordan man forstår begrebet lytte og hvilken del af skolens undervisning og kultur, man kigger på. Her er nogle nuancer:

Ja, man lærer at lytte – i nogen grad:
  • Fagligt: Elever lærer at lytte til læreren og hinanden i timerne, f.eks. i danskundervisning (når der læses op, holdes oplæg osv.) og i samfundsfag eller kristendomskundskab (hvor samtale og refleksion er centrale).
  • Socialt: Mange skoler arbejder med trivsel, klassesamtaler og konfliktløsning, hvor aktiv lytning og empati er en del af den sociale læring.
  • Didaktisk: Undervisningsmetoder som "cooperative learning", klassesamtaler og gruppearbejde forudsætter, at eleverne lytter til hinanden.
Men der er også begrænsninger:
  • Tidspres og målstyring: Fokus på test og faglige mål kan trænge samtalen og den ægte lytning i baggrunden.
  • Autoritetsforhold: Lytning går begge veje – men lærerens lytning til eleven prioriteres ikke altid højt.
  • Manglende eksplicit træning: Lytning undervises sjældent som en færdighed i sig selv – i modsætning til fx læsning eller skrivning.
Konklusion:
Ja, elever lærer at lytte i folkeskolen, men oftest indirekte og sammen med andre kompetencer. Hvis man ønsker, at elever skal blive bedre til at lytte – både til hinanden og til verden – kræver det mere målrettet og eksplicit undervisning i lytning som en social og kommunikativ færdighed.”

Alexander Osterwalder er schweizisk forfatter taler, konsulent og entreprenør, han holds indlægget Stronger, Smarter, More Valuable.

Han talte om innovation, om hvordan ideer kan omsættes til små projekter, med masser af usikkerhed og begrænsede investeringer. Når usikkerheden er mindre og der ses perspektiv i ideen efter en dybere analyse, investeres der yderligere. Med konkrete eksempler bl.a. fra Laurastar beskrev han vigtigheden af ikke at tænke for meget: Don’t overthink. Der skal eksperimenters, uden at gå for langt. Der skal ikke følges op på timer og budgetter, men på læringen.
 

Han viste Strategyzers Business Canvas Model med tre hovedområder: Kan vi bygge? Vil kunder købe? Kan vi tjene penge? Så konklusionen var: Vi skal have nogle bedre forretningsmodeller (eller måske Back til Basics?) hvor der er fokus på værdi for firmaet og værdi for kunderne.

Mark C. Thompson gennemgik Thinking like a CEO, sammen med Vanessa Thompson og Pranay Agrawal. Mark fortalte om 4 principles to thrive and survive as a CEO:
  1. Productive Paranoia
  2. Value Creation (et nyt hus i stedet for det gamle der brændte; det skal ikke være samme hus, det skal ikke følge samme proces, det skal ikke bygges af samme team)
  3. World’s Most Valuable Firm (hvad gør du som virksomhed, hvad er din eksistensberettigelse)
  4. Urgency to Innovate

Vanessa Thompson talte om Innovation in the face of uncertainty med Fractal som eksempel. Firmaet arbejder med AI og transformerede fra at lave det bedste produkt til at lave det, deres kunder havde brug for.

Derefter overlod hun scenen til Pranay Agrawal, CEO for Fractal. Han fortalte om nogle overbevisende cases, hvor AI har gjort en kæmpeforskel. Han fortalte om potentialet i AI, som nu er kommet over børnehavestadiet, er blevet modent, og vil udvikle sig yderligere. Men det er stadig et værktøj. 


Vi står overfor the Age of Intelligence. Det var for mig dagens allerbedste oplevelse, en karismatisk leder, som véd hvad han har med at gøre, og er på forkant med AI. AI som er i gang med at ændre vores verden på mange områder, og vi har kun set den spæde start.


Jeg benytter lejligheden til igen at reklamere for Helsinki Universitets gratis online kursus Elements of AI (på mange sprog, også på dansk), for at få et grundlæggende kendskab til AI.


Mikke.l Severin holdt indlægget People First - The Secret to Top Results, som gav et hurtigt indblik i hans bestseller Sæt mennesker først - Skab topresultater med emotionel intelligens. Den ultrakorte udgave: Selvbevidsthed er hjørnestenen i EQ (Emotionel Intelligens). Ifølge ham kan selvbevidsthed forudse det arbejdsklima som lederen genererer. Der er dramatiske forskelle og der er 7 trin til top-1 resultater.


Dagens sidste indlæg var Chris McChesneys The 4 Disciplines of Execution. Han arbejder for FranklinCovey og er medforfatter af The 4 Disciplines of Execution.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kender bogen, og heller ikke fik lyst til det efter at have hørt indlægget. Det er en international bestseller, det er indenfor mit arbejdsmæssige speciale i mange år (Projektledelse), og jeg burde være blevet voldsomt inspireret. Jeg følte jeg var endt i en tidslomme i forrige århundrede, da Chris beskrev vedligeholdelsesprojekter kontra udviklingsprojekter (han kaldte det Whirlwind vs. Goals). Begge dele nødvendige, men der er behov for prioritering. De fire discipliner er:
  1. Focus on the Wildly Important Goal (WIG), 2-3 anbefales, 4-10 er mindre godt og derover ikke godt. Argumentet er at der altid vil være flere ideer en kapacitet til at realisere på et givent tidspunkt
  2. Act on the Leading Measures, vi skal måle noget der fører mod målet og noget vi kan påvirke
  3. Keep a Compelling Scoreboard, som viser fremdrift (vinder vi?) og formål (er det noget stort)’
  4. Create a Cadence of Accountability
Konklusioner på dagen? 

Som man kan se af ovenstående var der mange indlæg om mange forskellige emner. Intet ligegyldigt for mig, noget provokerende, noget jeg var uenig i, meget inspirerende og noget meget inspirerende. En virkelig dejlig dag med masser af stof til eftertanke. 

Dette indlæg er en del af min eftertanke. Og på bedste vane 3 vis (Gør det første først), ligger der nu en aktivitet i min kalender i morgen, hvor jeg genlæser dette indlæg og mine noter, og derudfra fastlægger videre aktiviteter efter behov.

Ingen kommentarer: