Engelsk oversættelse (2024) af Mille vignes : Penser le vin de demain (2022).
![]() |
Pascaline Lepeltier Credit: Cedric Angeles (Decanter) |
Pascaline Lepeltier er trods sine kun 44 år for længst en legende i vinens verden. Hun vandt i 2018 titlen som Frankrigs bedste sommelier, blev i 2023 verdens 4. bedste sommelier, og er også meriteret på en lang række andre måder.
Hun læste alt muligt som barn og ung, specielt Tout L’univers (1961), en fransk encyklopædi som hun fandt i bedsteforældrenes reol, har lært hende en masse om mange forskellige emner, og formen var lidt en inspiration til One Thousand Vines.
Hun har læst filosofi i flere år, og skriver ærligt, at når hun elsker at beskæftige sig med noget, kan hendes passion ofte blive en besættelse.
Da filosofien blev for overvældende, havde hun brug for at beskæftige sig med noget andet. Inspireret af en af sine lærere i filosofi, begyndte at interessere sig for vin. Hun vidste stort set intet om vin før 2004, men da hun kom i gang skete der en masse. Det afgørende vendepunkt kom, da hun fik mulighed for at smage Château d’Yquem 1937, som gav hende en transcendental oplevelse. Hun skriver det så smukt:
"Thanks to the grape vine and its anchoring in the senses, its literal rooting in the earth and metaphorical entrenchment in the history of humanity, I realized that I could satisfy my philosophical curiosity through the prism of wine and wine tasting."
[Takket være vinstokken og dens forankring i sanserne, dens bogstavelige forankring i jorden og metaforiske forankring i menneskehedens historie, indså jeg, at jeg kunne tilfredsstille min filosofiske nysgerrighed gennem vin og vinsmagningens prisme.]
One Thousand Vines er den bog som Pascaline Lepeltier ønskede hun kunne have læst, da hun begyndte at interesse sig seriøst for vin. En belysning af vin fra mange forskellige vinkler og med en filosofisk tilgang.
Filosofi beskriver hun som ”it is an accessible, essential and enlightening discipline that, like taste, should be taught to all. It is a permanent invitation to be amazed, to question knowledge, sensations, and experiences, to learn to think for yourself and to accept the limits of what can be understood.”
[det er en tilgængelig, væsentlig og oplysende disciplin, der ligesom smag bør læres til alle. Det er en permanent invitation til at blive forbløffet, til at sætte spørgsmålstegn ved viden, fornemmelser og oplevelser, til at lære at tænke selv og acceptere grænserne for, hvad der kan forstås.]
Med det som indfaldsvinkel har Pascaline Lepeltier skrevet en banebrydende bog om vin. Den er baseret på dyb viden, enorm nysgerrighed og ikke mindst stor kærlighed til alle aspekter i forhold til vin, kritisk forholden sig til hvordan den generelle vinverden har udviklet sig, fordi den har tilpasset sig verden i øvrigt, og brændende engagement i vin der afspejler traditioner, kærlighed til jorden, ønsket om at vinen er sig selv, et individ - fremfor et massefremstillet, syntetisk produkt.
Det er en bog der kan læses fra ende til anden (som jeg har gjort i første omgang) og er genialt som opslagsværk, med en meget anvendelig indholdsfortegnelse, et godt stikordsregister og en meget omfattende bibliografi.
Bogen er opdelt i tre hoveddele: Vinplanter (domesticering, natur, økologi), Landskaber (klima, geologi, terroir) og Vine (fremstilling, smagning og servering). I alt godt 50 artikler, eller snarere essays der med dybdegående og opdateret viden præsenterer ”alt” hvad der er værd at vide om de forskellige emner.
Jeg sidder og blader gennem bogen mens jeg skriver disse noter, nyder de smukke tegninger (tegnet af Loan Nguyen Thanh Lan), falder over flere oversigter som jeg kigger en ekstra gang på, genlæser over nogle af de mange gode spørgsmål hun stiller – og kommer med bud på svar på.
Nogle tegninger der gjorde særligt indtryk:
- Et familietræ med de historiske druesorter i Nordøstitalien (side 38-39)
- Bærtyper (faconer) (side 46) og klasetyper (side 48)
- Phylloxeras livscyklus (side 53)
- Harmonisering af biodiversitet på arealer, hvor der dyrkes vin (side 90)
- Transportveje for vin og spiritus i det andet franske kejserrige (side 175)
- Ordet ”Vin” og dets rødder i forskellige indoeuropæiske sprog (side 190)
- De vigtigste franske egeskove som anvendes til vintønder og deres aromatiske profil (side 229)
- Hjernen – som er med til skabe lugt og smag (side 255)
- Livscyklus for boblen i et champagneglas (side 261)
- En grafisk illustration af Cathy Corison’s Kronos Cabernet Sauvignon gennem 20 år (side 283)
- Udviklingen af førende teorier om sammensætning af mad og vin siden 1800 (side 318-319)
Nogle fede spørgsmål:
- Hvorfor dominerer 10 druesorter den globale vinproduktion, når der findes omkring 6.000 druesorter?
- Hvordan er samspillet med vinstokken og jorden – og hvorfor er det så vitalt for både vinstokken og jordens sundhed?
Hvordan er vi nået til et punkt hvor vinstokken er en passiv, isoleret plante, uafhængig af andre planter og dyr? - Kan terroirvine beskrives alene ud fra klima og jord?
- Hvad siger arkitekturen i vinområderne om vindyrkningens historie?
- Hvordan påvirker vinarealerne de nærliggende byer og vice versa?
- Hvordan opstod AOC-systemet (Appellation d’Origine Contrôlée), hvilke kriterier og fremgangsmåde blev benyttet, og hvorfor er systemet nu i krise?
- Kan vi bogstaveligt talt drikke farver?
- Hvordan skal vi forstå ønologiens betydning for vine før, nu og fremover - fra håndværk/kunstart til videnskab?
- Hvordan fungerer vores sanser, når vi smager på vin, hvilken rolle spiller hjernen og vil udviklingen indenfor kognitiv videnskab føre til en anden tilgang til det at smage vin?
- Hvorfor forekommer duften så subjektiv?
- Kan man virkeligt beskrive smagen af vin?
Ingen vinnørd kan undvære denne bog i samlingen. Og selvom man (endnu) ikke er nået til nørdeniveauet er det en bog som kan give en masse viden, og måske ligefrem skubbe læseren ud af komfortzonen og inden i nørdernes verden.
Det er en vidunderlig bog!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar