tirsdag den 10. november 2009

Megan som hvalp

Jeg har flere gange nævnt at jeg nu startede træningen med Megan helt forfra. Og også antydet hvordan jeg ville gribe dette an. Men alligevel, hvordan skulle jeg rigtigt komme i gang med det?
Det er (også) i sådanne situationer jeg skønner på nogle af de dejlige hundemennesker jeg kender, aktuelt var det Johanna Allanach – jeg havde fået en plads på et hvalpe/unghundehold med Mocca, men hun skulle jo alligevel ikke bruge pladsen. Og så var jeg så fræk at spørge om Megan ikke måtte overtage pladsen; og naturligvis! For Johanna havde tænkt den samme tanke :-)
Så i dag startede Megan og jeg på et hvalpehold i Munke Bjergby – de obligatoriske 60 km fra Solrød!
Jeg tror man skal være forhærdet hundenørd for at forstå, hvordan jeg havde det i dag. For det første glædede jeg mig vildt meget, for jeg har jo trænet med Johanna et par gange og har været i par med hende på Chicken Camp, og regner hende for den bedste træner jeg har mødt endnu. Så jeg var ikke i tvivl om at det ville være fantastisk træning.
Men som træningen skred frem gik det mere og mere op for mig, at alt det vi trænede, var noget Megan var blevet snydt for som hvalp – sjove øvelser, øvelser i samarbejde, øvelser i kreativitet – jeg kunne bogstaveligt talt se hvordan Megans hjerne arbejdede og arbejdede, og hvor glad hun blev, når hun pludselig fandt ud af hvad der skulle til for at få mig glad og få nogle godbidder eller noget ruskeleg.
”Den forsømte barndom”, det er lige hvad det er, og det er lige til at få tårer i øjnene af ...
Megan er nu 6½ år og 6 år ældre end de andre på holdet. Men jeg kan mærke, at dette er den perfekte nye start for Megan og mig, og den skal vi bare have det maksimale ud af!
Jeg har systematisk først træningsdagbog for Megan og Lille Bjørn siden 16. oktober 2007. I dag blev der slået en grøn streg i regnearket, som tydeligt tegn på den nye start :-)
Dagens øvelser (kort):
  • Tandvisning
  • Turn-on: Fører på hug, hund går rundt om fører indtil stop
  • Setup: Hund skal ind mellem benene og sætte sig eller stå mellem benene
  • Touch: Højre hånd som target, hunden skal trykke indtil stop
  • Feet-up/Elefanten: Hund skal have forbenene op på balje, og uden kommando dreje mod uret med forbenene på baljen indtil stop
  • Giv pote
  • Indkald

Jeg har skrevet i træningsdagbogen ”Så bliver det ikke meget bedre. Megan er også meget glad, og har virkelig fået brugt sit hoved.” Vi trænede i godt en time, og Megan var glad og på hele tiden!!
Megan er totalt flad nu. Og jeg svæver på en sky!!

Ingen kommentarer: