fredag den 10. september 2010

Spaniel Klubbens prøver 12. september 2010 – del 2

Hvad med træningen af Lille Bjørn og Megan op til prøverne på søndag? Ja, sandheden er, at jeg stort set ikke har trænet med dem den sidste måned, eller måske mere …
Lille Bjørn kan alle øvelserne i rally hvis han vil, og jeg skal arbejde med at få ham til at ville. I år er det gået godt de fleste gange, men ved Border Collie Klubbens prøve nedlagde han som bekendt arbejdet i Øvet Klasse. Jeg håber han i det mindste fuldfører på søndag :-)))))
Megan skal både op i rally og LP. I Rally træner jeg hende tirsdag og torsdag: jeg prøver altid banerne i forbindelse med min rallyundervisning med hende – okay, nogen gange laver vi nogle variationer, for at skabe lidt sjov, men hun er meget stabil, og bare jeg får kontakt går det strygende.
LP? Som nævnt i gårsdagens blog har jeg lovet Megan at dette bliver vores sidste LP. Jeg ville jo egentlig godt gå i Eliteklasse med hende, men jeg må blankt indrømme, at jeg har besluttet at droppe tanken. Megan er godt 7 år, og har udviklet sig fantastisk, og hun er ubetinget den hund jeg har lært mest af at træne med. Men fokus med hende er nu rally og noget andet end LP.
Her er status på LP3-øvelserne:
  • Fællesdæk: Var med til træningen i går, og er blevet meget stabil. Den er jeg helt tryg ved.
  • Sid i gruppe: Det gik fint til træningen i går, men Megan vil meget gerne lægge sig, så det er en fifty-fifty-øvelse
  • Fri ved fod: Jeg træner korte pas ind imellem, og lidt 2-skridtsøvelser, men ikke noget mere sammenhængende.
  • Stillingsskift 6 skift: Vi tager den lidt ad hoc, jeg træner mest at hun indtager den første position.
  • Apportering af udlagte genstande: Har jeg trænet noget, og altid med hjælpere. Der er kommet flere synspunkter hvorfor det går så dårligt med øvelsen, lige fra dårlig dirigering til dæmpende signaler fra Megan. Jeg arbejder lidt med at gøre Megan glad for apporten, men nok lidt halvhjertet.
  • Springapportering: En yndlingsøvelse, som jeg bare træner meget lidt.
  • Stå, sid, dæk - under førerens uafbrudte gang: Uha. Hvis jeg timer det er der nogle perfekte skift hver gang. Men jeg får meget tit under træning gået for stærkt, og så mister jeg 1-2 positioner. Så tempoet skal jeg virkelig passe på.
  • Indkald med stå: Ok, men normalt relativt langsomt indløb.
  • Fremsending/fjernafdækning /indkald og plads under gang: Plejer at fungere fint, jeg træner specielt 1) selve fremsendingen og 2) afdækningen.
  • Næseprøve – søg og apporter: Megan plejer at være helt sikker, så der gå måneder imellem at vi træner dette.
Det KAN virke som undskyldninger, men det er det absolut ikke. Jeg regner bestemt med at vi får point i alle øvelser, og går en fantastisk prøve!!
Bortset fra det er bilen pakket med prøverekvisitter og præmier, det bliver mere og mere spændende som vi nærmer os …

Ingen kommentarer: