tirsdag den 27. august 2024

DM i rally. Hvad er vigtigt?

Megan og Paul nr. 7 til DM 2011

Jeg har gennem tiderne skrevet mange indlæg om DKK’s DM i rally, men det gør jeg gladelig igen 😊

Det første DM i rally blev afholdt 2009 og til og med 2019 var det et kredsmesterskab, som på skift afholdtes af DKK’s kredse. 

Fra 2020 overtog DKK DM i rally og andre discipliner, og de blev en del af Hund I Fokus (HIF). 

I år afholdes HIF for femte gang og for første gang på DKK Ringsted. 

Jeg har været heldig, dygtig, privilegeret … og har deltaget i alle DM siden 2011. En hurtig oversigt:
  • 2011 Megan blev nr. 7 i championklasse
  • 2012 Megan blev nr. 14 i championklasse
  • 2013 Megan blev nr. 5 i championklasse
  • 2014 Megan blev nr. 13 i championklasse og Lille Bjørn nr. 20 i ekspertklasse
  • 2015 Megan blev nr. 19 i championklasse og Max nr. 8 i ekspertklasse
  • 2016 Megan blev nr. 15 i championklasse, Max nr. 9 i championklasse og Lille Bjørn nr. 14 i ekspertklasse
  • 2017 Lille Bjørn blev nr. 15 i championklasse og Max nr. 10 i championklasse
  • 2018 Lille Bjørn blev nr. 7 i juniorklasse og Max nr. 6 i juniorklasse, begge med Mathilde som fører
  • 2019 Lille Bjørn blev nr. 5 i juniorklasse og Max nr. 4 i juniorklasse, begge med Mathilde som fører
  • 2020 Jeg dømte ekspertklase, championklasse og seniorklasse
  • 2021 Max blev nr. 11 i championklasse og Otto nr. 12 i begynderklasse
  • 2022 Max blev nr. 19 i championklasse
  • 2023 Jeg dømte ekspertklasse og championklasse
  • 2024 Max er kvalificeret i seniorklasse 
Desuden har jeg siden 2020 haft æren at være ansvarlig for afvikling af DM i rally og jeg siger tak til Rallyudvalget, som også i år har bedt mig være overordnet ansvarlig, det sætter jeg stor pris på. 

Hvad gør DM til noget særligt? Det kan der siges en masse om, men den korte version er:
  • Det er eksklusivt: man kan ikke tilmelde sig, man skal kvalificere sig og bliver inviteret til at deltage
  • Det er svært at kvalificere sig. Der er mange fantastisk dygtige ekvipager i Danmark, der er mange kvalifikationsprøver og så bliver det tæt i toppen
  • Som konsekvens af det foregående: Det er flot overhovedet at blive inviteret til DM
  • Vinderen af hver klasse får en titel, som kan registreres
  • Det er lidt blæret at kunne kalde sig Danmarksmester 😉 
Hvad er anderledes ved DM? Er det ikke en rallyprøve som alle andre? Det kunne man umiddelbart tro, men der er forskelle:
  • Der er 20 deltagere pr. klasse (som nævnt inviterede)
  • Der er en indledende runde, hvor deltagerne bedømmes af én dommer
  • Man få ikke feedback, man får kun at vide om der var 10’ere eller at man er blevet disket
  • De 10 bedste i hver klasse kommer i finalen, de øvrige placeres som nr. 11-20
  • Finalen dømmes af en anden dommer på en ny bane
  • Man får heller ikke feedback på finalebanen, man får igen kun at vide om der var 10’ere eller at man er blevet disket
  • Resultatet i finalen (point og tid) lægges sammen med resultatet i indledende runde, og summen danner grundlag for den endelige placering
Det er ikke mere kompliceret. DM dømmes ikke anderledes end alle andre prøver. 

Dommerne har formentlig og forhåbentlig skruet op for sværhedsgraden, men bedømmelserne er helt som til alle andre prøver.

Det kan godt være at det udefra er vigtigt, hvem der vinder DM og hvordan andre placeres. 

Men alligevel. 

Det er pr. definition 20 top-ekvipager, der bliver inviteret til DM, og selv med afbud er der ikke nemme kvalifikationer. For at komme til DM har man mindst 2 rigtigt gode resultater, som i 2 x 100 eller 1 x 100 og 1 x 99. 

Alt kan ske i en finale! Der er førere der bliver nervøse, der er hunde der har det svært, det kan være varmt eller koldt, det kan være tørt eller regne osv. 

Der er så meget forskelligt der kan spille ind. 

DM vindes af den ekvipage, der klarer sig bedst på dagen. De 19 andre i klassen er ikke dårlige, de fik bare ikke lige så mange point, eller gik lige så hurtigt, på dagen. 

Så til alle førere; sæt jeres kriterier, så I kan styre, om det bliver en succes eller ej at deltage i DM. 

Hvis dit succeskriterie er at blive nr. 1, er det fint, men der er kun ud én ud af 20 der kan opnå det. 

Jeg har en klar aftale med Max om, hvordan jeg skal være på banen og han har kvitteret med et: hvis du lever op til det, så er jeg med dig! 

DET er vores succeskriterie: 
  • Mit fokus er KUN på ham, og jeg MÅ IKKE tænke på point eller placeringer
  • Hvis vi kommer i finalen, så er det en bonus
  • Vores placering er naturligvis også en bonus
Sådan styrer jeg, at det forhåbentlig med overvejende sandsynlighed bliver en succes at være til DM.

Ingen kommentarer: