lørdag den 31. januar 2009

Klikkerinstruktøruddannelse 30. januar 2009

Dette var dag 7 ud af 9, og det var den sidste ”almindelige” kursusdag, for dag 8 er der skriftlig eksamen – dog kun en time - og dag 9 praktiske prøver.
Der var fire hovedemner:
  1. Siden sidst
  2. Opsamling af hjemmeopgaver, hvor vi skulle arbejde med hjemme-/eksamensopgaver og få feedback
  3. Introduktion til kæder og sekvenser, hvorefter vi selv skulle træne en simpel kæde
  4. Fremvisning af forberedte øvelser.

1. Siden sidst
Vi diskuterede med Karen Ulrich flere emner, specielt keep going signal og passiv fejlmelding. Keep going signaler fortæller hunden, at det er rigtigt hvad den gør, og at den skal fortsætte. Det kan fx være ”ja” eller ”fortsæt”, men ikke er markørsignal (klik, dygtig eller lignende), som typisk vil afbryde adfærd.
Passiv fejlmelding, dvs. melding til hunden om at vi gerne vil se en anden adfærd tilbudt, fordi vi ikke vil acceptere det aktuelle. Vi afventer (passivt) anden adfærd.
Aktiv fejlmelding, hvor vi gør noget aktivt for at fortælle huden at vi afventer et nyt tilbud, fx et neutralt ”nej”, ”ups” eller ”wrong”, når hunden tilbyder en anden adfærd,
Karen ville SÅ gerne have fortalt om bagpartskontrol. Men deltagerne ville hellere ud og træne :-)

2. Opsamling af hjemmeopgaver, hvor vi skulle arbejde med hjemme-/eksamensopgaver og få feedback.
Lille Bjørn og jeg arbejdede med disse fire opgaver:

  • Aflevere i kurv. Vi bruger nu to genstande, men Lille Bjørn er helt klar mest glad for rebet, så jeg skal betinge ham mere for stofkødbenet, så det også bliver attraktivt.
  • Bakke rundt om fører. Vi er gået lidt i stå, fordi Lille Bjørn stopper lige bag ved mig, jeg skal have hjælp til at komme forbi det kritiske punkt lige bag mig.
  • Fremsending til target. Lille Bjørn danser bare af glæde og forventning, når han klikkes på target, så jeg prøvede i stedet at gå ud til ham og klikke ved target, og at følge med ud, så jeg var tæt på, når han blev klikket.. Jeg er bange for at jeg også er gået i stå i denne øvelse …
  • Indkald med stop. Lille Bjørn stopper rigtigt flot når jeg visere kongen, uden at kaste den – det gør jeg først efter et godkendt stop. Og dem var der flere af.

3. Introduktion til kæder og sekvenser, hvorefter vi selv skulle træne en simpel kæde.
Vi fik en introduktion til begrebet kæder, som dækker over responskæder (fx en apportering), signalstyrede kæder (fx indkald med dæk og stå) og betingede kæder. Træning af kæderne kan ske på fire forskellige måder: baglænskædning, forlænskædning, delmomenter trænes separat og hele kæden trænes på én gang. Christina demonstrerede med Chillie et flot LP Elite med indkald og stå og dæk, og beskrev hvordan de enkelte dele af kæden var indlært.
Derefter skulle vi hver især træne fremsending til genstand, hvor hunden skulle sætte sig. Lille Bjørn fangede hurtigt ideen, og fik nogle pæne sitter ved en vandflaske.

4. Fremvisning af forberedte øvelser
Vi havde hver især – to og to – forberedt en 15 minutters introduktion til et specifikt emne.
Mette og jeg gennemførte en introduktion til apport med Lille Bjørn som demohund. Derudover så vi introduktion til: Sidepas i front (frishaping), Target, Playbow (frishaping), ”Elefanten” (hund går en omgang omkring sig selv m. forpoterne på en balje el. lign.), Zigzag og Stationær øvelse (dæk)
Ind imellem fik vi lige en halv time til egen træning igen, hvor vi igen trænede indkald med stop og fremsending til flaske, men Lille Bjørn var gået død, så vi stoppede hurtigt.
De næste gange er som nævnt meget eksamensfokuserede. Jeg har valgt følgende program til den afsluttende prøve – det skal dog bemærkes at flere af øvelserne er obligatoriske:

  1. Adfærd igangsat med target: Fremsending til target 10 meter
  2. Adfærd på verbal kommando: Hund stå og kaldes ind i plads
  3. Signalstyret kæde: Indkald med stop
  4. Responsstyret kæde: Apportering (LP2)
  5. Responsstyret kæde: Aflevere i kurv
  6. Dirigeret shaping: Bakke rundt om fører
  7. Fri shaping: Dreje hoved til venstre
  8. Aftrapning af belønning: Gentage adfærd 4 gange uden belønning (dæk-sit)

1 kommentar:

Christina sagde ...

Hej Paul
Jeg kan se at du er inde i en trend med at kalde mig Charlotte...

Mange hilsner Christina