onsdag den 13. maj 2009

Chicken Camp, dag 5

Jeg lagde i går en anmeldelse af chicken camp på min hjemmeside . Men nej, det var ikke nok, der er efterlyst en omtale af dag 5 også :-)
Okay, her kommer den.
Overskriften på dagen var Stimulus reversal, som vi fik endnu en grundig introduktion til, hvorefter vi fik en kommenteret demo af henholdsvis reversal af en farvediskrimination og en formdiskrimination.
Før jeg selv kunne afprøve dette skulle jeg dog have min to høns igennem den indledende diskriminationsprøve, og Anna (min) og Pop (Johannas) havde i dag ingen problemer med at komme igennem. Værre med min Bella og formdiskriminationen; under eksamen sagde Bob Bailey at jeg måtte fjerne en figur og så snart sekskanten (som Bella var meget interesseret i, selvom det var cirklen der var hot target), var der ingen problemer, og hun bestod.
Så vidt så godt.
En stimulus reversal kan gennemføres på flere forskellige måder, men da vi var på kurset for at få størst mulig læringsmæssig effekt var reglerne klare: Ren shaping. Dvs. vi måtte klikke og vi måtte belønne – det var alt. I praksis ville man nok lokke for at få hurtig interesse for det nye hotte target.
Den gode nyhed er at både Johanna og jeg fik reverseret vores farvediskrimineringshøns.
I dette videoklip kan I se mine tre glansnumre fra dagen, hvor Anna består sin eksamen (farvediskrimering), afslutter sin stimulus reversal og Bella består sin eksamen (formdiskrimering):

Formdiskrimineringshønsenes stimulus reverasal var det straks værre med. Det lykkedes mig at træne min Bella til at prikke ret tilfældigt i de tre forskellige figurer :-(
I min anmeldelse har jeg givet en samlet vurdering af kurset og opsummeret en række læringspunkter. Hvis jeg skulle sige det i tre populære punkter er læringen følgende:
  • Hvis noget ikke fungerer, er det trænerens skyld – det er ikke hønen, hunden, en anden træner, Bob Bailey, din makker eller nogen anden – det er DIN skyld
  • Hvis hønen eller hunden ikke gør det du forventer, så tænk over hvad du gør, og gør det anderledes
  • At træne en høne eller en hund kræver en masse teknik – training is a mechanical skill – og den er man bare nødt til at have i orden, for at kunne træne optimalt.

Jeg har i dag tilmeldt mig fortsættelsen Cueing/Criteria 27. juli – 2. august 2009 samt Chaining 12.-16. maj 2010. Teaching 10.-14. august 2010 er fuldtegnet, så der står jeg på venteliste.

Ingen kommentarer: