søndag den 25. november 2012

Black and white

Dagens blog version 1

Årets sidste LP-prøver blev bestemt ikke en succes for vores vedkommende. Max var oppe i LP2 og mistede fællesdækken som forventet, men hans manglende koncentration i ringen, måske pga. tæppet (?), var bestemt ikke som forventet.

Fri ved fod var meget ukoncentreret, og nok vores dårligste til dato.

I springet dækkede han da jeg gav klarkommando, men fik alligevel 9½.

I apporteringen knaldapporterede han og løb slet ikke ud til apporten, men ud til en plet på tæppet, hvor Border Collien, som han løb ud til i fællesdækken, havde ligget.

Stå og sit var ikke helt skarpt.

Fremsendingen: Inden jeg havde givet klar signal løb han ud og snusede, så jeg måtte hente ham tilbage for at vi kunne starte øvelsen korrekt.

Stillingsskiftet gik fint, han rykkede lidt frem (9½).

I indkaldet kom han ind til min højre side.

I næseprøven gik han mens jeg stod med ryggen til næseprøvepindene, men lavede dog et flot søg og kom ind med den rigtige.

145½ og en 3. præmie.

Lille Bjørn var oppe til årets sidste LP3-prøve, den niende af slagsen, og med årets dårligste resultat: 155 point. Han satte sig i fællesdækken, var ret ukoncentreret i fri ved fod, tog den forkerte apport, smed apporten i springapporten, drejede i ståen og mistede dækken i positioner under gang, mistende indkaldet (selv om jeg var HELT sikker på at han havde fået det for første gang), skulle have to ekstra kommandoer i fremsendingen og kom ind med den forkerte næseprøve.

Max kan tilgives pga. af sin unge alder, men Lille Bjørn – der er sket ingen udvikling hen over året, og stabiliteten er ikke værd at tale om. Måske jeg bare skulle droppe LP’en med ham, og begynde at træne højrehandling mv. og gå i rally med ham?

Dagens blog version 2

Border Collie Klubben havde arrangeret et af deres som sædvanligt stort anlagte arrangementer i dag i Sorø. 2 LP-ringe, rally og udstilling, og som altid velorganiseret.

Jeg havde tilmeldt Max i LP2 og Lille Bjørn i LP3, årets sidste LP-prøver. Som tidligere nævnt havde jeg spurgt om jeg kunne afgive pladserne til nogen på venteliste. Det var ikke muligt, så jeg valgte at tage dette som en bonusprøve. Anita har filmet prøven, den ligger her.



Max var på først. Dæk er vi slet ikke klar til, så det var ok at han forlod positionen efter cirka 20 sekunder.

Han var vildt fascineret af tæppet, og det gik ud over koncentrationen i flere øvelser. Men – han er altså kun 17 måneder, og der var alligevel rigtigt godt fokus det meste af vejen.

De officielle resultater kan læses her:

Ellers vil jeg gerne fremhæve følgende:

Spring: Han dækkede på mit klartegn til prøvelederen. Jeg gav ham springkommandoen, og resten kørte bare. Vi fik 9½ trukket for en ekstra kommando! Stå og sit: Selv om jeg synes han hang lidt, og stoppet i stå noget skævt, var han alligevel pænt på, og vi fik 10 for øvelsen. I fremsendingen var jeg ved at gøre klar, da han pludselig løb mod feltet og begyndte at snuse på halvvejen. Jeg gik ud og tog ham tilbage, gav klartegn, og gennemførte øvelsen – til 10! Stillingsskiftet var flot, han rykkede kun lidt frem, 9½. I indkald fra dæk kom han ind til min højre side. Det lagde jeg mærke til flere andre hunde gjorde i denne klase, måske fordi det var lige op i mod et højre i hallen? Vi fik alligevel 8½. Næseprøven. Hold da op, han løb da jeg stod med ryggen til, ud og søge og tilbage med den gamle. Erhard, som dømte, sagde han aldrig havde oplevet det før! Vi fik 5. Samlet 145½ og en 3. præmie.

Resultatet er ligegyldigt, det vigtige er attituden. Den var ikke i top, men han kunne trods alt for pæne point.

Så jeg har valgt at afskrive misserne på teenagekontoen, og ja, nu har vi fem måneder uden LP-prøver, hvor vi kan alle de små og store detaljer på plads.

Lille Bjørn var oppe for niende gang i år i LP3 og fik 155 point, og dermed vores 2. ingen præmie. Ellers er det blevet til 7 3. præmier.

Lille Bjørn var optil starten af de enkelte øvelser meget optaget af underlaget, men når han første gik i gang arbejdede han godt.

Vi fik 3 nuller: I dirigeret apportering tog han den forkerte, han fulgte ikke min dirigering – det er bare ærgerligt. Indkald med stå var jeg sikker på at vi fik, men Palle gav os 0. Det var nok dagens største skuffelse; men det er vores fokusøvelse, og den kommer på plads inden næste prøve. Og så fik vi 0 i næseprøve for første gang … det var en kedelig overraskelse, men han tog den ved siden af den rigtige, og opførte sig som var det den rigtige (ligesom ved apporteringen), så det er bare noget jeg skal arbejde med.

Til gengæld fik vi sitten (10)!, vi havde nogle flotte stillingskift, med en ekstra kommando og lidt rykken frem (8), en nydelig springapport (8), en fremsending, som trods lidt usikkerhed i starten alligevel gav 9.

Lille Bjørns attitude var helt i top. Ok han snusede, men han arbejde godt, og vi klør på næste år, så kommer de 1. præmier nok ind på kontoen.

Vi var i alt 8½ timer i Sorø Hallerne, så der var mulighed for masser af hundesnak og for at se en masse flot hundearbejde.

1 kommentar:

Camilla Johannessen sagde ...

Måske er jeg ikke den eneste som skal holde træningsfri?? ;-)