fredag den 1. marts 2013

Endnu en normal uge



Selvom bloggen ikke bliver opdateret så hyppigt, så sker der en masse på hundefronten.

Mandag undervisning på to LP-hold.

Tirsdag mit første møde i DKK’s rallyudvalg.

Onsdag først undervisning på et kombineret rallybegynder/eksperthold, så deltagelse med Max på Anitas LP-hold. Når der lige er stillet en masse større og mindre rallybaneforløb op, skal de naturligvis afprøves, så jeg fik mulighed for at teste det hele med Max, og det gik fantastisk. Han mistede koncentrationen ind imellem, og der var noget lyd, men øvelserne gik fint.

Det samme gjaldt bestemt ikke LP-holdet, hvor han blev distraheret rigtigt meget, og der blev dømt timeout både i fællesdæk og fællessit, for en meget ufokuseret indsats. Der var meget der gik fint, men bestemt også nogle oplagte indsatsområder, specielt stillingsskiftene stå-sit og stå-dæk, den første position i positioner under gang og afdækning i felt på første kommando.

Torsdag var det så (allerede!) sidste træningsrunde i denne omgang hos Johanna, dog med en reserverunde 21. marts. Det gik rigtigt godt med begge hunde. Max var dygtig i fællesøvelser, stadig med lyd, men tydeligt mindre. Demoøvelsen dirigeret apport var flot første gang, og han fulgte dirigeringen flot de to næste gange, men fortsatte og løb mod den forkerte apport (= den fra første runde); interessant at opdage. Han vandt dagens challenge (længste fremsending) og lavede to fantastiske springapporter med metalapporten.

Jeg har skrevet om Lille Bjørns mærkelig dæmpen ved de sidste to træningsrunder, så i går var fokus alene at holde halen oppe. Det resulterede sjovt nok i en fantastisk træningsrunde. En superflot fællesdæk og en ok fællessit, fire flotte næseprøver (2 x 2) og en rigtig god fri ved fod. Og så det løse. Han vandt bl.a. fremsendingschallengen, som var gennem to kegler, med de andre ekvipager langs sidelinjen og mod tre spejle. Herligt at køre hjem efter sådan en gang træning.

Dagens enetime blev desværre aflyst pga. sygdom, så da jeg alligevel skulle ned til hallen for at hente en nøgle, benyttede jeg lejligheden til at træne lidt med Megan og Max.

Jeg synes selv jeg har fået en god rutine med Megan: ud af bilen, tisse af, ind og arbejde og så leg. Og det virker. Vi trænede intensitvt et kvarter: 6 kegler, slalom på højre og venstre side, sideskift (primært springvand og foran) en del gange, bakninger på begge sider og væk, fremsending mv. God energi, og tættere og tættere på højre side.

Med Max havde jeg kun nogle få øvelser, og så var der fokus på at nedbringe antallet af godbidsbelønninger. Uha, det gik fint, tror jeg nok. For der kom nogle mærkelige refuseringer i springapporten, men der var han lige blevet belønnet?! Men vi fik nogle fine øvelser i øvrigt og sluttede med lidt leg efter samlet lige en halv time.

Og så kunne jeg glæde mig over at jeg i går aftes kunne opslå hold nr. 100 i Sydkystens Hundeskole i år! Og at der kommer en lind strøm af tilmeldinger til alle vores hold. Jeg skrev i lørdags om DKK’s Basiskursus og at der havde deltaget en gruppe fra Dyrenes Beskyttelses Internat i Roskilde. Et af vores 100 kurser er en rundvisning efterfulgt af foredrag og debat med lederen af internatet Rikke Lee, som jeg sad ved siden af på kurset. Det glæder jeg mig rigtigt meget til.

Weekenden er helliget DKK’s Adfærds- og håndteringskursus i Odense.

Ingen kommentarer: