søndag den 21. april 2019

International rally


På ganske få år har rallysporten internationalt præsteret at udvikle sig voldsomt i popularitet, og at udvikle sig i mangfoldige retninger uden nogen central koordinering. I Danmark har vi oplevet at DcH og DKK i år ikke kunne blive enige. På nordisk plan (og i forlængelse heraf på verdensplan) arbejdes der intensivt for at skabe enighed om et fælles regelsæt for et nordisk mesterskab.

Jeg er involveret i alle delene - det danske, nordiske og internationale – og en gang imellem kan jeg godt ærgre mig over, at der ikke meget tidligt i processen er sket noget koordinering fra centralt hold. Men pyt, det er ikke sket, og nu kan vi gøre det så godt vi kan, for at skabe noget fælles.

I dag kom jeg til at tænke på den manglende standard, da Amanda og jeg mødtes i Jersie for at træne svensk rally, inden vi skal til prøve i Lund næste søndag. Skiltene er næsten som de danske og næsten som de nordiske, med der er små og vigtige forskelle, og dem skulle vi naturligvis have fokus på.

Jeg havde lavet en bane med interessante skilte, 29 i alt, og med alt hvad jeg kunne finde på af svenske udfordringer, herunder temposkift, apportering, sideskift i tide og utide mv.

Det er kun detaljer der adskiller, og vi har helt styr på forskellene, men hold da op hvor ville det være nemmere, hvis vi BARE havde fælles skilte og regler.

Vi gik banerne to gange med hver hund, og jeg føler mig helt klar til prøverne næste søndag. En tredobbelt prøve, hvor jeg vil have fokus på alt det jeg har arbejdet med: en prøve ad gangen, et skilt ad gangen, fuldt fokus på Max, huske at slappe af mellem prøverne.


  • Amanda og jeg fik også talt om nordisk rally – Amanda stod for et 5-timers kursus i går – og der var nogle punkter, vi skulle diskutere. Lige nu er vi de eneste i Denmark, der i detaljer kender til nordisk rally, og det er lidt forpligtende, nu hvor de første kvalifikationsprøver til NM skal afholdes.


Jeg føler mig overbevist om, at vores træning og konkurreren i både svensk og nordisk rally vil gøre os endnu bedre rustede til at realisere drømmen om rally med de samme øvelser og det samme regelsæt internationalt. Arbejdet med de nordiske skilte er for mig det første store skridt i den retning.

Dagens rute til træning :-) 2,3 km på 2:22

Træningen med Max gik i øvrigt rigtigt godt. Den store udfordring var mig, jeg skulle simpelthen tænke for meget og kunne dermed ikke støtte Max godt nok, men vi kom efter det. Han kløede på, indtil han blev træt til sidst, men da havde vi også været i gang i over halvanden time.

Det er helt klart ting, der skal arbejdes med, men generelt gik det fint, og jeg føler mig ret velforberedt til Lund.



Dagen har i øvrigt være stille og rolig. Vi var til brunch i Vanløse (Mingus’ 8 års fødselsdag) og fik den mest fantastiske aftensmad: først bruschetta og derefter spidskålssalat med koldrøget laks og mormordressing. Perfekt, lækkert og meget passende til en sommerdag 😊

Ingen kommentarer: