søndag den 1. maj 2022

FCI-møde i Wien


FCI’s rallyudvalg havde sit første møde 17.-18. oktober 2018 i Helsinki. Vi havde det næste møde 28. oktober 2019 hos DKK, det var bevidst mandagen efter det første NM, som DKK stod for. Så blev det pludselig bøvlet med fysiske møder; vi holdt i stedet en masse videomøder, som der kan siges meget godt om, men at mødes i virkeligheden er på mange måder bedre. 

Og så lykkedes det endelig, efter 2½ år mødtes vi igen face to face, i et Wien, som præsenterede sig på allerbedste vis med forår, varme og solskin. 


Jeg kom fredag ved middagstid, tjekkede ind på magdas HOTEL, med det dejlige motto ”stay open-minded”. 

Et MEGET hyggeligt bekendtskab, desværre skal de snart flytte, jeg er glad for, at jeg fik oplevelsen med. 

Det eneste jeg havde planlagt fredag, var aftensmaden, og ellers at nyde turen på alle måder. Jeg kan garantere for at det blev opfyldt i allerhøjeste grad! 

Det var den skønnest weekend på en masse punkter, og det er et privilegium at være sammen med en gruppe entusiastiske personer, som brænder lige så meget for rallysporten som jeg selv gør, og vil arbejde sammen for at udvikle den.

magdas ligger ganske tæt på centrum, så jeg gik ind og nød at kunne gå rundt uden plan overhovedet og suge indtryk til mig. 


Jeg faldt for denne situation. Jeg synes der var virkelig mange, der luftede hunde i centrum, og det var lunt, og så er der naturligvis sørget for at hundene kan få frisk vand mange steder. 


Jeg passerede en del af de kendte seværdigheder, herunder Stephanskirche, som på sin måde viser støtten til Ukraine. 


Jeg overvejede at finde et sted hvor jeg kunne nyde en øl, da Tytti, det finske medlem af udvalget, skrev til mig, og spurgte, om vi skulle mødes til en kop kaffe i Prater, som ligger ved siden af hotellet. Da jeg fortalte at jeg var i centrum, endte det at vi mødtes der til en hyggelig snak og fulgtes hjem til hotellet, det sidste stykke langs Donaukanalen. 


Tytti ville have en selfie, og sådan blev det 😉 


Som nævnt havde jeg booket på Walter Bauer. Der var to kriterier for valget: 1. det skulle være en Michelin-restaurant, 2. det skulle være i gåafstand fra magdas. 


Det er en superhyggelig restaurant, med knivskarp betjening, indrettet ret gammeldags. Jeg valgte en 4-retters menu, på anbefaling tog jeg en femte ret – nye asparges og kartofler – jeg valgte en vinmenu udelukkende med østrigske vine, og jeg fik en masse gode oplevelser. 


Maden var glimrende, vinene ligeså. Nogle af kombinationerne kunne være en diskussion værd, men det var et meget fint måltid. Den kvindelige tjener var meget korrekt, og da jeg med et glimt i øjet sagde, at aspargesserveringen var dejlig, men at danske asparges var endnu bedre, kom der ingen reaktion … 


Hvis man fornemmer lidt tilbageholdenhed i rosen, er det korrekt fornemmet. Jeg skal ikke nævne nogen navne, men jeg kan da godt uden videre nævne en stribe danske restauranter, som i bedste fald har en BIB Gourmand, som laver mere spændende, kreativ, eksperimenterende, velsmagende mad. Walter Bauers mad er pæn, veltillavet, traditionel og ikke-eksperimenterende. 


Lørdag morgen gik jeg en morgentur i Prater bl.a. med denne selfie. 


Som cineast måtte jeg naturligvis tage et billede af Wienerriesenrad, kendt fra den tredje mand. 


8:30-17:00 have vi møde i udvalget, kun afbrudt af en lækker frokost i det grønne i fantastisk solskinsvejr. 


Sidst på eftermiddagen var Christian, formand for udvalget og vært i weekenden, guide på en tur til den centrale Wien med en rundvisning og derefter tilbage til Prater.


Vi fik en traditionel middag på Kolarik i Prater og gik rundt i Prater bagefter. En hyggelig måde at afslutte dagen på, og der blev næsten ikke talt om rally. 


I dag gik jeg igen en kort morgentur – sært uden hunde – inden den flotte morgenmadsbuffet på hotellet. 

Vi havde møde 8:30-14:30 igen med dejlig frokost indlagt. Vi var otte lande repræsenteret på mødet: Beatrice (Sverige), Solveig (Norge), Tytti (Finland) og jeg, dvs. alle nordiske repræsentanter, samt Tamás (Ungarn), Martina (Tyskland), Karin (Estland) og Christian (Østrig). 

Vi er nået langt i arbejdet, og er enige om at vi ikke fortæller om detaljer før det formelle er på plads. Det vi må sige, er at ambitionen er et første VM i 2024 arrangeret af Finland. 

I dag oplevede vi for første gang lidt regn, det var egentlig meget rart. 

Jeg gik til centrum og tog toget til lufthavnen og glædede mig faktisk hele vejen hjem over, hvor fantastisk en weekend det havde været.

Ingen kommentarer: