søndag den 2. oktober 2022

Kursus hos Ida Lindgren med Otto

Ida i topform!

Denne weekend havde Sydkystens Hundeskole for tredje gang arrangeret kursus med Ida Lindgren. Der har været Rallykursus på topniveau i 2020  og et weekendkursus i 2021, lørdag med Otto, søndag med Max

Denne weekends kursus var to selvstændige dele. Jeg kunne ikke deltage lørdag, men i går var Otto og jeg deltagere sammen med 6 andre rallyentusiaster og fik en fantastisk dag med Ida. Hun er en superskarp instruktør og dommer, har et fantastisk øje for den enkelte ekvipage, og kan give præcis og anvendelig feedback. 

Vi fik nørdet med flere forskellige emner, jeg har noteret en masse, men hovedpunkterne er:
  • Arbejde med hundens bagpartskontrol
  • Vendinger i alle afskygninger, et af Idas yndlingsemner 😊 Det var fedt for mig at kunne hakke af, at jeg gør alt det rigtige med Max (fordi jeg har været på kursus før), og har alle muligheder for at indlære det med Otto. Detaljer som
    • Skulder, kommando, fødder i vendinger – i den rækkefølge (giv hunden en chance)
    • Træning af at hunden i fx synkron får bagparten med
    • Timingen af skridt i dobbelttysker (altid 2 skridt)
    • Timingen af skridt i dobbeltsynkron (altid 2 skridt)
    • Timing af skridt i dobbelt 180 grader (altid 3 skridt)
    • Osv.
  • Starter, hvordan gør vi startrutinerne til afsættet for den fedeste indgang på banen, her er min ”endelige” startrutine med Otto:
    • Trække vejret dybt og få ro på
    • Tage linen af
    • Belønne (højre hånd bag ryg, til venstre hånd og ned i position)
    • To slalom
    • Gå lidt fri ved fod, 225 grader i fri ved fod.
    • Beløn kort før kantbånd (sikre at Otto ikke reagerer på kantbåndet)
    • Sidestep 2 skridt til højre
    • Indgang 
  • Vi skulle hver især arbejde med opbygning af forventninger hos hunden – valgfri position, variabel belønning efter 1-5 sekunder, efter to dage 1-10 osv., gradvis kommer forstyrrelser på. Målet er at få en hund, der holder positionen skarpt, med en forventning om at belønningen snart kommer.
  • Parallelt med foregående skulle vi arbejde med fri ved fod hos Ida, hvor belønningskriteriet var intensitet/fokus hos hunden. Otto og jeg fik arbejdet med forskellige scenarier, legetøj kører ham for højt op, så godbidder er at foretrække. Jeg skal være superopmærksom på at have ro på, og belønne det rigtige sted.
Mit fokuspunkt i 5 minutter :-)

Fuldt fokuseret (foto: Ida)
  • Til sidst fik vi en introduktion til det at træne fokus, baseret på Idas samarbejde med topcoachen Per Eftang. Målet med fokusøvelsen er at kunne fokusere på et punkt i 5 minutter. Mere end rigeligt til en normal banegennemgang i rally. Vi fik en introduktion til øvelsen, og opfordret til at træne den hver dag. Målet er (oversat til rally) at vi kan gå en rallybane og lukke alt irrelevant ude, det er kun fører og hund der skal være i fuld kontakt, alt andet er lige meget. 
En dejlig dag, og masser af læring, både ved den personlige træning og ved at iagttage de andre. På talrige opfordringer er jeg i gang med at aftale noget opfølgning i 2023 og 2024 😉


Ingen kommentarer: