torsdag den 7. august 2008

Lille Bjørn og lydighed

Man kan ved at læse på hjemmesiden få det indtryk, at der ikke er så meget fokus på Lille Bjørn, men det er slet ikke tilfældet. Siden han var 5 måneder har han gået til lydighedstræning hos Hund & Træning, og fra på mandag den 11. august skal han gå på konkurrencehold hos Charlotte Lyngholm.

Som man kan se af et tidligere blog-indlæg har jeg fået forceret træningen, så jeg har forsøgt at tage den lidt mere med ro.

Dagens træning med Camilla og hendes dygtige labrador Emma var meget opmuntrende, fordi den viser rigtigt gode fremskridt i mange øvelser og dermed et godt udgangspunkt for at træne frem mod et godt resultat i LP1 til prøven den 18. oktober 2008 i Mørkøv.

Vi gennemførte en fuld LP1 med egne kriterier, og bortset fra nogle belønninger under lineføringen var der ikke nogen fravigelser fra de sædvanlige øvelser.
  • Tandvisning har vi store problemer med, og det er definitivt en øvelse, hvor der er behov for træning
  • Lineføring er nogenlunde, men Lille Bjørn er meget opmærksom, og jeg skal "bare" arbejde med kontakt i vendingerne og i løb
  • Stå "plejer" at gå fint, men i dag begyndte Lille Bjørn at bevæge sig efter 4 sekunder (af 15) og snusede sig næsten helt hen til mig :-(
  • Springet elsker han, og bortset fra en skæv plads var det en meget flot øvelse
  • Stillingsskift gik over forventning! Lille Bjørn rykke noget frem i skiftet dæk-sit, men det er blevet meget bedre; han rejste sig da jeg gik tilbage, men det har vi fuldt fokus på og træner særskilt
  • Indkald er en fornøjelse. Der er fuld fart på indløbet, han sætter benene op af mig i ren glæde, og pladsen blev en anelse skæv, men igen arbejder vi med afslutningen
  • Næseprøven gik superflot. Lille Bjørn snusede til begge prøver, gik lidt væk og vendte tilbage for at undersøge begge. Så tog han en og kom flot tilbage i plads med den uden at tygge. Og det var den rigtige! Stor jubel og masser af godbidder!!!
  • Fællesdæk. Der skulle lige bruges en ekstra dækkommando, men Lille Bjørn blev liggende et helt minut, og rejste sig først da jeg var næsten helt inde hos ham. Så længe har han ikke ligget før, så igen stor jubel og masser af godbidder

Emma er måske ikke verdens største distraktion, men hun duftede interessant (er vist liiige ved at komme i løbetid), og alt i alt var jeg mere end tilfreds med dagens træning.

Ingen kommentarer: