tirsdag den 20. oktober 2009

Et lærerigt lydighedsår – del 1 af 3

Det er lidt tidligt at gøre status for 2009, men da jeg i weekenden dels var på årets sidste kursus, dels var oppe til årets sidste LP-prøve er det et rigtigt godt tidspunkt for mig at samle en hel masse tanker.
Jeg var i gang med en MEGET lang blog om året, men Camilla foreslog, at jeg af hensyn til læserne delte den op i nogle mere overkommelige dele, så her kommer del 1 :-)

Prøven 18. oktober
Som altid i Kreds 10 var der helt styr på alt det praktiske, og prøven var meget hyggelig.
Megans samlede kritik kan læses her, og der var mange gode momenter, som jeg gerne vil holde fokus på her:
  • Først og fremmest blev Megan i Sid i gruppe!!!
  • Hun indtog to meget flotte stå fra dæk i stillingsskiftet
  • Springapporteringen var flot, og blev kun trukket for en meget lille skæv plads
  • En fremsending til 10
  • Og en sikker næseprøve, selvom vi blev trukket for en anelse tyg og en skæv plads

Vi sluttede med 214 point, 2. pr., 2. vinder. Den meget velfortjente vinder var Camilla & Emma med flotte 248 point.

Statistik for 2009
Jeg har været til 7 LP-prøver med Megan i år. 2 totalt kiksende i Eliteklasse, det kommenterer jeg senere i bloggen. Og 5 i LP3 som har resulteret i en 0. pr., 1 3. pr. og 3 2. pr. Den eneste 1. pr. i LP i år fik Lille Bjørn i LP1 den 11. april …
Så resultatmæssigt var det et meget skuffende år.
Grundproblemet er manglende stabilitet i de fleste øvelser, og nogle katastrofale fællesøvelser. Lidt statistik og kommentarer:

  • Fællesdæk: Stadig vores allerstørste problem. Megan har fået point i denne øvelse 1 gang siden hun blev DKLPCH 13. september sidste år. Og fået 8 x 0.
  • Sid i gruppe: Endnu en ren rouletteøvelse: 3 x 0 og 2 x 10 i år.
  • Fri ved fod: Fungerer slet ikke. Vi ligger stabilt på 6.
  • Stillingsskift 6 skift: Kræver ofte ekstra kommandoer, og der er klare fremrykninger i specielt stå-sit.
  • Apportering af udlagte genstande: Stabil 8’er. Det store problem er at Megan ikke holder øje med udlægningen af apporten, og ofte begynder på rundering når hun får apportkommandoen.
  • Springapportering: Vores suverænt bedste øvelse, ligger stabilt på 9½-10.
  • Stå, sid, dæk - under førerens uafbrudte gang: Hmm. Sit har jeg store problemer med, og det kombineret med at Megan hænger koster.
  • Indkald med stå: Er en sikker øvelse, men ikke altid med så tydelige stop. Har fået 3 x 8½ og 2 x 10 i år.
  • Fremsending/fjernafdækning /indkald og plads under gang : En enkelt kikser i år (5½), men ellers stabilt på 9 eller 10 (3 x 10).
  • Næseprøve – søg og apporter: Det kiksede lidt ved sidste prøve (8½), men ellers mindst 9.

Årets træning
Efter at have trænet flere forskellige steder i 2008 gik jeg i år indtil sommerferien kun til træning hos Charlotte Lyngholm med både Lille Bjørn og Megan; men efter et par dårlige oplevelser besluttede jeg at stoppe med begge hundene. Og jeg går pt. ikke til noget organiseret træning.
Jeg tager nogle enetimer - jeg købte både en hos Marianne Jensen og en hos Birgitte Brüel ved støtteauktionen for landsholdet – og så træner jeg ellers på ad hoc basis, mest med min yndlingstræningsmakker :-)
Og så tænker jeg med særlig glæde tilbage på to fantastiske enetimer med Johanna Allanach, som jeg lærte at kende på Chicken Camp. Hun er nok den der i højest grad har fået sat den række af tanker igen, som munder ud i konklusionen af del 3 af denne blog!

I de to næste dele vil jeg skrive om:

  • åres kurser (der har været rigtigt mange!)
  • specielt om kurset med Bianca van der Post i lørdags
  • om selv at undervise (Sydkystens Hundeskole)
  • nogle konklusioner
  • og om at begynde rigtigt forfra med Megan

Ingen kommentarer: