søndag den 27. december 2009

Træning hos Johanna Allanach 27. december 2009

I dag var så syvende og sidste træning på hvalpeholdet.
Træningen foregår indendørs, og Megan glemmer altså aldrig den sorte kat :-) Jeg så den lige da vi kom, og Megan kunne bestemt lugte den og benyttede flere lejligheder til eftersøgning. Så jeg måtte arbejde endnu hårdere for at være tiltrækkende, og nogle ret velduftende medisterpølerester kun det meste af tiden fastholde træningsiveren. Men jeg fik da lavet en taktisk uklog move on, hvor Megan når hun gik bagom mig havde front mod det interessante område, hvor katten kunne gemme sig, så der skulle hun hentes nogle gange.
Dagens program:
  • Fastholde position: Hund i dæk (eller sid eller stå) belønne for at blive i position med større og større distraktioner/provokationer: fx førerens træk i linen, skubbe til hunden, eller lokning fra Johanna :-)
  • Drive: Johanna gav en kort introduktion til Susan Garretts Crate Games (se Susans hjemmeside) som eksempel på en øvelse, der kan skabe drive og intensitet i hunden
  • Elefant: Den kører bare fint nu. Nu skal vi hæve kriterierne. Megan skal gå mere energisk i gang når kommandoen gives, og jeg skal passe på med min accept at en fod på jorden, når det kritiske kl. 6 passeres. Men det gik selvfølgelig meget flot i dag
  • Pole/clock: Vi skiftede plasticstangen ud med jernstolpe, og det var et stort spring, så jeg var helt tilbage til at lokke Megan rundt. Godt lige at blive mindet om vigtigheden af generalisering :-)
  • Feetup - ned: Ikke en favorit for Megan (vi har heller ikke trænet den meget), men hun kommer pænt op flere gange, men skal belønnes meget mere for at fastholde positionen, for hun vil rigtigt gerne afslutte hurtigt
  • Flat: Dæk med hoved i jord. Vi prøver først med rå lokning, men der kommer nogle shaping tilbud, som jeg arbejder videre med.
  • Tandvisning: En anelse anspændt, og jeg havde også glemt forkommandoen. Det ender pænt med at vi får vist alle tre sider, og jeg er meget rolig og afslappet under denne øvelse, godt Paul!
  • Spin: Udgangspositionen er at hunden har front mod fører. Slutøvelsen er at hunden på et lille håndtegn eller "Spin" skal vende 180 grader med uret og stå med front væk fra føreren. Vi starter med lokning og belønning over foran hundens hoved, dvs. belønningen føres over hundens hoved og gives lige foran, så der ikke kommer uønskede drej af hovedet. Der er en del mekanisk færdighed i dette for føreren og flere fælder, hvor jeg får introduceret at stoppe Megans bevægelse med godbidden, frem for at bruge godbidden som belønning for den ønskede adfærd. It’s simple but not easy :-)
  • Indkald: Og så slutter Megan med det bedste indkald Johanna har set hende lave! En perfekt afslutning på syv træningsrunder langt over gennemsnittet.
Og når jeg siger langt over gennemsnittet, så ved læserne af denne blog at gennemsnittet er højt, for det er altså mange gode hold jeg har gået på.
Det jeg specielt godt kan lide er det tankesæt og den logisk der ligger bag øvelserne og træningen. Alle øvelser tjener et formål, og der er ingen øvelser som jeg tror jeg ikke vil arbejde videre med. Mange af øvelserne bygger det solide fundament, som er så afgørende for hundens videre stabilitet, sikkerhed og glæde ved at arbejde, og som Megan skal have fra grunden af.
Johanna er naturligvis en meget dygtig iagttager af både hunde og førere, og kommer med meget præcis feedback, og meget konkrete forslag til at komme videre.
Jeg kan bare mærke at min motivation er vokset uge for uge, samtidig med at Megan er blevet meget arbejdsivrig igen. 90 % af vores træning er grundlæggende øvelser, de sidste 10 % er detaljer i LP Eliteprogrammet, og den vægtning fungerer fint i forhold til at holde både Megan og mig motiverede.
Og jeg har nu en hel håndfuld eksempler på detaljer der bare kører, når de får det nødvendige fokus, og den tilfredsstillelse det er på nogle få dage at kunne få en fantastisk bakning, el flot elefant og nogle flotte fremsendinger til en hulahopring.
Megan og jeg fortsætter på Johannas næste hold, som fortsætter med samarbejds-/foundationøvelser men også introducerer LP1/LP2 øvelser. Vi starter sidst i januar, og glæder os naturligvis allerede!!!

Ingen kommentarer: