fredag den 9. december 2011

Der sker stadig lidt på hundefronten



Bloggen er ikke opdateret siden i lørdags, det har vist været en lidt død uge hundemæssigt tænkte jeg.
Nå nej, det havde det havde alligevel ikke, da jeg tjekkede kalenderen og træningsdagbogen.
Søndag afsluttede jeg dels et Let øvet hold, dels et LP-hold i Sydkystens Hundeskole. Alle tre trofaste på Let øvet starter på rallybegynder efter nytår, det glæder jeg mig rigtigt meget til at opleve! LP-deltagerne udgjorde et luksushold på tre, og det er alle trofaste kursister som også kommer igen næste år.
Derefter var det første træningsrunde på to rally specialhold. Jeg har tidligere haft nogle rallyhold, men vi synes ikke der har været så stor interesse for den type hold på det sidste. Men på baggrund af en konkret forespørgsel opslog jeg så dette specialhold, som blev overtegnet på ganske få timer, og det næste hold blev ligeledes hurtigt overtegnet. Jeg skriver som regel opsummeringer til kursisterne efter hver træningsrunde, dels for at de har nogle huskepunkter til deres træning, dels af hensyn til dem, der ikke kan komme. Denne første gang fik deltagerne en ordentlig smøre om nogle grundlæggende principper:

  • Kontakt fra starten (helt som fri ved fod)
  • Hvordan støtter man undervejs (undgå fx at udvande hundens navn ved at bruge det hele tiden)
  • Belønningsstrategi (aldrig fuld bane uden belønning). Hunden skal både til træning og til prøve have en forventning om, at der til hver en tid kan komme en belønning, så den bevarer opmærksomheden.
  • Hvis man ikke synes man kan belønne nok, så er det for svært. Gør det lettere for hunden. Hvis man fx ikke har kontakt med hunden i en slalom, så prøv at gå lige ud.
Udover sat arbejde med en minibane med prøvesetup (kantbånd, æresplads, nummerskilt osv.) var der forskellige svære skilte, der blev introduceret.
Jeg har længe gået og pønset på et minikursus i fællesøvelser, og mandag slog jeg ét op. Der er kommet fem tilmeldinger og kurset gennemføres over de kommende to mandage.
Mandag aften var jeg i hallen med Max og Lille Bjørn og trænede med Denise & Becca. Med Max arbejdede jeg med forskellige øvelser fra Foundation-kurserne, jeg tænker ikke ret meget på lydighedsmomenter, de skal nok komme. Med Lille Bjørn var fokus fællesøvelser og stillingsskift.
Onsdag var jeg i hallen med Lille Bjørn og trænede med Anita & Osseau. Fællesøvelserne skrider virkeligt godt fremad: fællessit 2½ minut synlig og 1 minut i skjul og fællessit 1 minut synlig. Vi har udfordringer med den dirigerede apport og indkald med stop, så jeg skal sænke kriterierne. Men generelt synes jeg det skrider fantastisk fremad med Lille Bjørn. Han er stadig den fantastiske energifyldte og utålmodige terrier, men han begynder virkelig at blive til at regne med i øvelserne. Vores afsluttende næseprøve onsdag var fantastisk!
I dag blev det til lidt træning i stuen med Lille Bjørn (stillingsskift) og i haven og på stranden med Max (omkring stolpe, fastholde positioner, indkald) og det er bare en fornøjelse. Specielt indkald på stranden i blæsevejret og i fuldmåne (se foto) var fantastisk. Max løb løs sammen med Megan, og jeg kaldte flere gange på ham på lang afstand, og han kommer med 100 km/t. Jeg arbejder lidt med at han skal i plads, men det er mest leg, når han kommer direkte tilbage.
Weekenden står for døren: I morgen skal Lille Bjørn (og måske Max) på del 2 af Connis Think-Plan-Do-kursus, og søndag står den på undervisning på de to rally specialhold.
Jeg har også tilmeldt nogle flere prøver, så det ser ud til at 2012 heller ikke bliver specielt kedeligt hundemæssigt jf. min kalender.
Så der sker bestemt meget på hundefronten.

Ingen kommentarer: