tirsdag den 3. januar 2012

Lille Bjørns debut i LP3

Hvad ville jeg have lavet i denne uge, hvis vi ikke havde haft hallen???

I går startede jeg 3 LP-hold, i dag var der 3½-times nørdarrangement, på torsdag skal jeg på kursus i rally hos Johanna og Anja og søndag formiddag har jeg 3 rallyhold. Cirka 15 timer i hallen på en uge :-)
Dagens nørdarrangement var efter intens mailkorrespondance i går aftes blevet til et rent LP-arrangement, og pga. afbud var der "kun" 6 deltagere. Det var nørdprøve classic! 6 ekvipager: Majbrit med Kooiker Louis i LP1, Charlotte med Chesapeake Laika i LP3, Dil med Border collie Joythi i LP3, Heidi med Weimaraner Flair i LP3, jeg selv med Norwich terrier Lille Bjørn i LP3 og Trine med labrador Wicked i Eliteklasse. Bortset fra Majbrit og Dil skulle ingen igennem et fuldt program, og alligevel kunne vi bruge 3½ time uden at der var nogen spildtid. Prøverne blev gennemført omhyggeligt, der var detaljerede prøvekritikker til alle (også i Eliteklasse) og der var god tid til grundig og ærlig feedback både i forløbet og samlet til sidst da vi havde ”præmieoverrækkelse”. Og masser af tips til videre træning.
Det var virkelig et vidunderligt arrangement, med 6 nørder der brænder for deres sportsgren, og synes det er det naturligste i verden at opholde sig 3½ time i en kold hal mens stormen suser, og arbejde med deres hunde :-)
Det var Lille Bjørn debut i LP3. Som altid var jeg ikke interesseret i point, men i at se en arbejdsglad hund, og hold da op, det havde jeg bestemt – en meget tilfredsstillende start med bjørnemand i denne svære klasse.
Her er de enkelte øvelser med mine egen kommentarer samt dommer Charlottes bedømmelser og kommentarer.
  • Fællesdæk: Jeg havde valgt ikke at gå i skjul, jeg ville klikke efter 2½ minut og belønne og så i skjul. Lille Bjørn rejste sig efter 1:39, jeg valgte at dække af på afstand, klikke og belønnede efter 2:30, gik tilbage i skjul, og frem efter 4:00 sammen med de andre. Klik og beløn, og så korrekt afslutning. 0 point, men alligevel en succesøvelse!
  • Fællessit: Jeg tæller altid inden i under fællesøvelserne, når jeg ikke kigger på ur, og jeg synes der gik uendelig langt tid i denne øvelse. Der var nogle der skulle i skjul og det tog ekstra tid i begge ender, så samlet sad Lille Bjørn i mindst 1:30, men han sad bare så flot!! 10 point.
  • Fri ved fod: Jeg havde bedt om at få den kortere end normalt, men med alle momenter. Charlotte: Mister H i omkringvendinger. H momentvis ukoncentreret. Enkelte gø og snusen. Et par enkelte skævsidninger. 6 point.
  • Stillingsskift: Jeg havde bedt om tre skifter. Charlotte: H følger med. Korrigeres. 1. stillingsskift 2 kommandoer [dæk-stå]. 2 næste skift flotte [stå-sit, sit-dæk]. Sætter sig op før kommando til sidst. 7 point.
  • Apportering: Havde jeg valgt fra.
  • Springapportering: Meget flot. 10 point. Jeg fik lov at lave øvelsen om, i første omgang ramte Lille Bjørn springet med apporten og tabte den.
  • Stå, sid, dæk under gang: 1. og 3. super. 2. position indtages lidt sent, uro da fører kommer tilbage, skæv plads.
  • Indkald med stå: Havde jeg valgt fra.
  • Fremsending: Lille Bjørn stoppede og snusede to gange, så jeg fik lagt target ud. Med target fik vi denne bedømmelse: Skæv plads, kommer lidt langt fra fører. 9 point.
  • Næseprøve: Lidt rodet søg. F bruger håndtegn indledningsvis. 9 point.
  • Helhedsindtryk: Dejligt arbejdsivrig hund, som indimellem distraheres. Stor glæde. 9 point.
Det er skønt at se, at en masse af det vi arbejder med virker!! Og først og fremmest at Lille Bjørn kan bevare glæden under sådan et relativt langt forløb. Og hvor er det rart ikke at skulle give ham line på hele tiden :-)
Tak til alle de andre nørder for en fantastisk aften.

Ingen kommentarer: