tirsdag den 15. januar 2013

Fokus på Lille Bjørn - og ikke mindst hans fører

Til min 60 års fødselsdag havde Sydkystens Hundeskole bl.a. givet mig et gavekort til en enetime hos Christina Ingerslev, og i dag var dagen hvor kortet skulle anvendes. Mit oplæg til Christina var i den korte udgave: ”Så min tanke var at enetimen kunne bestå i at du dirigerede mig i en fuld LP3 (ekskl. fællesøvelser), så på det samlede forløb – herunder hvad der sker mellem øvelserne – og derefter giver feedback til det samlede og til de enkelte dele.”

Louisa Wibroe var med Christina og agerede prøveleder, så Christina havde fuldt fokus på at iagttage og notere. Her er den skriftlige tilbagemelding (karaktererne er bare for sjov, Christina er ikke uddannet dommer, men jeg har alligevel taget dem med, for jeg synes de virkede meget realistiske):
  • Fri ved fod Skæv plads. Hoved nede på P. Superfint følge dog lidt langt fra. P stopper i vending. Skæv plads. Hop i 2 skridt bagud. Skæv pl. i 2 til venstre. Stopper i vending. Holdt efter løb skæv plads. Minus plads højre om på stedet. Venstre om skæv plads. Snuser i langsom, ekstra plads kommando (7)
  • Stillingsskift Stå-sit-dæk-sit-stå-dæk. Fin stå, går fremad i sit, dæk ok, sit ok, stå ok, går fremad i dæk, ellers flot (9-10)
  • Dirigeret apport Hund rører sig efter klarmelding. Fin apportering, skæv plads (9,5)
  • Springapport Fin øvelse. Skæv plads ved afslutning, snus inden øvelse (9,5)
  • Stå, sid, dæk under gang Fin stå, går før plads kommando. Fin sit, går før plads kommando. Fin dæk, P går ind mod hund ved afslutning (9)
  • Indkald med stå Dækker før kommando. Lidt lang stå (8)
  • Fremsending Fint udløb. Placeret tæt på forkant. Skæv plads ved afslutning, ellers flot (9,5)
  • Næseprøve Fint søg, taber på vej mod F, samler selv op. Skæv plads. Rejser sig før PL siger tak. Ellers fint, god fart og sikkert søg (9)
  • Helhedsindtryk Snus mellem øvelser. Retter ind efter hund og kikker meget ned.
Min egen oplevelse var, at det var et meget realistisk prøveforløb, at vi stort set performede optimalt i alle øvelser i forhold til vores nuværende niveau, og at jeg agerede ganske som jeg ville gøre en til rigtig prøve, både før, under og mellem øvelserne.

Lige lidt mere om pointene: Med de 8 karakterer ovenfor (stillingsskift sat til 9,5) ville det samlet give 197 point ud af 220 mulige. Dvs. at jeg har mistet 23 point. Det er ret meget, når vi gik tæt på optimalt. En ikke uvæsentlig del skyldtes skæve pladser. Hvis bare jeg kunne hente ½ point i hver øvelse ville det give 208 i stedet for 197 – og så mangler der oveni købet point for fællesøvelser og helhedsindtryk. Tankevækkende.

Så vi fik set på fri ved fod (hvor der var en del skævsidninger), og hvordan jeg kan arbejde med få Lille Bjørn tættere på, lidt længere fremme og med meget skarpere pladser. Louisa gik lidt med ham som demo, og hold da op en intensitet, det så superflot ud; belønninger kastet til siden/bagud og så i gang igen.

Min sikre 0 – indkald med stå – fik vi også talt en del om. Min mærkelige forkommando (banke med foden bag Lille Bjørn), og indlæring af øvelsen på forskellig vis. Dels fortsætte med bagud belønning (men uden at Lille Bjørn ser den eksterne belønning blive lagt). Dels arbejde med bakning som indlæring, vi startede med shaping af bak væk, og det lærer Lille Bjørn hurtigt. Jeg fik en konkret hjemmeopgave: lave en detaljeret træningsplan for indlæring af indkaldet. Da Louisa hørte at jeg først skulle op med Lille Bjørn i LP den 28. april sagde hun, at planen skulle være opbygget, så der ikke kom et fuldt indkald før 1. april … Så får jeg den tænkt rigtigt igennem og opbygget kontrolleret, så jeg får den stabile bremseadfærd.

Men først og fremmest talte vi om alt der skete uden om øvelserne:
  • mine problemer med at få Lille Bjørn til at tjekke ind: han snuser meget
  • adfærden fra en øvelse slutter til den næste begynder: jeg løber ud og belønner, men mister hans koncentration, jeg har ikke forkommandoer til de fleste øvelser
Så, skåret ind til benet, er det følgende jeg skal arbejde med:
  • At Lille Bjørn tjekker ind (vælger mig til og omgivelserne fra), ligesom Max gør (!). Lige nu gør jeg det, som jeg siger kursisterne på mit hvalpehold ikke må: Jeg beder om at få hundens opmærksomhed. Lille Bjørn vælger ikke mig til, når jeg står i udgangsposition, så det skal vi arbejde med. Jeg skal ikke rette ind efter ham, men han skal rette ind efter mig. Og jeg skal være konsekvent i mine kriterier (lige pladser og tæt på).
  • Jeg skal have forkommandoer til alle øvelser, så jeg får skabt den rigtige stemning og det rette fokus. I fremsending, hvor jeg har en klar forkommando, var der ikke snusen eller andet uønsket, men fokus fra inden øvelsen gik i gang.
  • Jeg skal arbejde med belønningsstrategi, så det ikke bliver et mønster med: øvelse slut – belønning – gå til næste øvelse/miste fokus – ukoncentreret start – øvelse start. Lille Bjørn skal være tjekket ind fra vi træder ind på banen og til sidste øvelse er slut, så jeg skal have arbejdet med det der sker mellem en øvelse slutter og næste øvelse starter, så det bliver en del af træningen, og belønningen fx kan komme for at indtage en god startposition, fremfor efter afslutning af forrige øvelse. Eller to øvelser i træk før belønning. Osv.
Tak til Sydkystens Hundeskole for gaven. Og tusind tak til Christina og Louisa for en meget inspirerende og lærerig enetime!

Ingen kommentarer: