fredag den 22. november 2013

Glæde

Onsdag deltog Max og jeg i sidste runde af Anitas LP-hold. Det var lidt spændende for mig at være med på et LP-hold og slet ikke arbejde med ”rigtige” LP-øvelser. Det er den mentale hurdle jeg skal over, fordi træning af hundens kapacitet jo INTET har med LP-momenter at gøre, men ALT i forhold til at få hunden til at arbejde med glæde og intensitet.

Så jeg lavede en bane med dobbeltspring, rallyfelt og balje, og belønnede med leg undervejs, og der var masser af energi i Max. Vi lavede nogle enkelte stillingsskift, et indkald, legede med metalapporten. Og masser af leg som belønning.

Vi forsøgte at slappe af – jeg tror jeg er bedre til det end Max, men ikke sikker, se nedenfor – og mens de andre trænede fællesøvelser, sad jeg med Max ved siden af og vi hyggede lidt.

Jeg tror Max havde en sjov træningstime og jeg en mere eftertænksom – men bestemt på den gode måde.

I dag havde Max og jeg en enetime hos Nette. Max havde en fed time, og jeg en endnu mere eftertænksom. Stikord til træningsstrategi:
  • Ganske korte og simple pas/momenter. Fx plads, den første bevægelse i fri ved fod osv. Og så vild leg.
  • Afbryde når det er sjovest
  • Leg, hvor vi er sammen. Herunder bytter legetøj. Vi fandt ud af rangorden af hans belønninger, og det med piv i er altså sjovest og skal være det han bytter til, for ellers er han for længe om at komme.
  • Jeg skal have meget mere legetøj at veksle imellem.
  • Jeg skal kaste legetøjet meget mere uforudsigeligt.
  • Klare førersignaler. Max véd ikke hvornår han har fri. Når jeg TROR han har fri er han stadig på  … Hænder på ryggen og ikke kigge på ham er tydeligt fri-signal.
  • Ikke belønne når der er fri. Fri er ok til at snuse mv.
Masser af gode råd, og de fleste/alle nogen jeg selv kunne finde på at give, men at praktisere dem er lidt sværere åbenbart :-)

Da jeg fortalte om nogle af årets gode oplevelser begyndte tankerne at køre friløb og endte i nogle - synes jeg selv - givtige erkendelser:
  • Max fik en pind i rally ekspertklasse da jeg havde ham med som ”vedhæng” til Megan til en rallyprøve. Han var bare med for sjov.
  • Lille Bjørn gik en fantastisk rally ekspertklasse forrige søndag, hvor han bare var med på afbud. Det var hans første prøve i 14 måneder. Og umiddelbart efter en glimrende LP3, selvom han ikke brød sig om at være i hallen.
  • Megan gik to fantastiske baner ved DM i championklasse. Efter en lang periode uden fast træning men intensiv træning ugen op til prøven.
Erkendelser:
  • Når jeg går op helt uden forventningspres, så performer hundene bedre.
  • Hundene tager ikke skade af en træningspause. De glemmer ikke kompetencerne, de kan i værste fald hurtigt genopfriskes.
  • Min træning er alt for stereotyp. Bare fordi jeg er vild med LP og gerne vil træne LP vil en normalt begavet hund synes det er kedeligt KUN at træne LP. Hvad er der galt med spor, rally, agility, freestyle, tricks osv.?
Naturligvis intet, udover at føreren skal erkende at variationen bidrager til at styrke det HAN interesserer sig for.

Tusind tak til Nette for en meget spændende time, som virkelig fik sat tankerne i gang.

Ingen kommentarer: