fredag den 21. august 2020

DM i rally 2020


Som formand for DKK’s rallyudvalg må jeg erkende, at det, jeg skriver om rally, uanset hvad, kan betragtes som noget officielt. Det er jeg bevidst om, og sådan må der bare være.

DM i rally 2020 er på mange måder noget ganske særligt. Covid-19 er selvfølgelig oplagt, men for mig personligt, er der andre forhold, der gør det til noget helt særligt.

Det er første gang DKK skal afholde DM, det har indtil i år altid gået på skift mellem DKK’s kredse. Når det er DKK, som står for afholdelsen, er det de respektive udvalgs ansvar, og dermed er jeg i sidste ende ansvarlig for DM i rally.

Dét, kombineret med at Lonni, rallyudvalgets sekretær, kun er på arbejde to dage om ugen, har gjort, at jeg fra starten har besluttet at give den ekstra skalle i forhold til DM. Selvfølgelig vil alle gerne have, at DM bliver en succes. Men jeg vil hade at stå i en situation, hvor DM haltede på områder, som jeg burde have forudset og gjort noget ved.

Ligesom til NM i rally 2019 er der udarbejdet en drejebog for DM i rally 2020. Der er etableret et stærkt team af dommere og hjælpere. Jeg føler mig overbevist om, at der er styr på den administrative del af DM.

På præmiesiden er vi relativt sent blevet opfordret til at finde sponsorer. Der blev taget kontakt til forskellige rallyfolk, som er kendt for at være gode til at kontakte sponsorer, og få aftaler med dem: Birgitte Rønsner, Charlotte Bøgvad Karina Green, Lonni Prirsching, Mette Jensen og Stine Smith. De har gjort et kæmpearbejde og fået en masse gode aftaler på plads, så det forhåbentlig bliver pæne præmier til alle deltagere ved DM, godt 100 ekvipager.

Jeg fik selv, uden problemer 😊 overtalt bestyrelsen i Sydkystens Hundeskole til, at vi skulle sponsorere rosetter til nr. 4-10 i alle klasser; DKK giver rosetter og pokaler til 1-3. Hvis alt går vel (hvis de kan komme frem i tide), sponsorerer jeg rosetter til dommerens favorit i alle klasser i indledende runde.

Programmet for DM er på plads, og vi regner med at PM og katalog kommer ud på tirsdag. Der er 5 trippelførere og 13 dobbeltførere, og jeg har gjort mig umage for, at det hele går op. Bl.a. bliver der dobbelte banegennemgange i øvet klasse, ekspertklasse og championklasse, så alle der skal op med flere hunde får fuld banegennemgang i deres respektive klasser.

Der er kommet henvendelser til Lonni og mig om alt muligt praktisk. Må jeg havde hjælper med? Nej (Covid-19). Kan jeg få en bestemt placering i rækkefølgen? Nej. Kan programmet tilpasses i forhold til andet på dagen? Nej. Vi synes vi er fleksible indenfor rimelighedens grænser, men fokus er at optimere programmet i forhold til rallyudøverne, der skal op på dagen.

Jeg har været til alle DM siden 2011, men det er første gang, at det er uden egen hund. Mathilde var kvalificeret med Max i juniorklasse, men kunne ikke deltage. Jeg forsøgte at kvalificere mig med Max i championklasse, men var ikke i nærheden.

Til gengæld har jeg fornøjelsen at stå for arrangementet og for at skulle dømme DM for første gang. Jeg skal dømme indledende runde i ekspertklasse og finalen i championklasse og seniorklasse. Og nej, ingen af delene er tilfældige.

* * *

Og nu til noget helt andet 😊


I går havde jeg ikke planlagt træning, men så kom der lige en besked fra Mette, om at Mathilde havde spurgt om vi skulle træne. Hverken Mette eller jeg havde noteret noget, men vi ændrede hurtigt planerne og mødtes i Osted kl. 15 😊

Mette havde gjort en begynderbane klar, som Mathilde og Max, og jeg og Otto gik to gange hver. Mathilde gik til 94 og 100, hun og Max, når de er varmet op, er totalt seje!!! Otto og jeg gik også supergodt!

I dag havde jeg en lang samtale med en god hundeven, som havde læst om min mulighed for at kvalificere mig til DM i FS2 med Max, og undrede sig over, at man i rally havde sendt invitationer ud til DM, men i HTM/FS kunne kvalificere sig dagen inden DM. Den undren kunne jeg kun tilslutte mig … Der er to tilmeldt DM i FS2, der er to der kan kvalificere sig til DM i FS 2 5.9, hvis de består, og DM-titlen uddeles kun hvis mindst tre gennemfører FS2 til DM. Så der er rigtigt mange hvis ‘er. Det er surt at være kvalificeret til DM, vinde, og så ikke få titlen, fordi der er for få i klassen.


Til aften havde Kirsten og jeg en herlig aften, startende med Aperol, derefter jomfruhummer ad libitum. Livsnydelse!!!


Hundene fik dagens tur på stranden bagefter.

Ingen kommentarer: