søndag den 23. august 2020

Osseau 25. maj 2007 – 23. august 2020


Osseau (Hundefoto.nu)
Osseau var en ganske særlig hund.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg mødte ham første gang, men det er over 10 år siden. Jeg har fundet dette blogindlæg, hvor der er et link til en LP1-prøve, det er vist første gang jeg har nævnt ham i min blog.

Jeg har oplevet ham utallige gange til træning og prøver med hans to førere Anita (LP, HTM, FS) og Amanda (Rally).

Generelt er det sjældent at andres hunde siger mig ret meget, men Osseau var også på det punkt en undtagelse. Han var noget ganske særligt, med en udstråling ud over alle grænser. Hans to førere havde deres udfordringer med ham, men de fik de mest fantastiske resultater alligevel.

Max og Osseau i Hangar 17
Et af mine allerbedste minder er fra Hangar 17 oktober 2015, hvor Osseau og Max brillerede 😊

Osseau til NW-træning
For tre år siden, da hundene var på pension, fordi Kirsten og jeg skulle på ferie, fik jeg lov at træne Nose Work med ham, og det gik fint Nose Work med Osseau.

Fotosessionen 29. juni 2019 (Hundefoto.nu)
Jeg har lovet at gøre dette kort, så jeg springer til juni 2019, hvor vi havde arrangeret en fotosession med Camilla (hundefoto.nu). Citat fra blogindlægget: ”Lørdag ringede vækkeuret kl. 03:30, for jeg havde en aftale kl. 05:00 ved Trylleskoven med Amanda, Anita og Camilla. Anita, Amanda og jeg havde bestilt en fotosession hos Camilla, fordi vi synes vi havde brug for nogle minder, mens tid er. Vi har kendt hinanden i 10+ år, og selvom vi forsøger at fortrænge det, så bliver hundene ældre. Max er den yngste af vores 5 hunde, han er kun 8 år. Django er den ældste, han bliver snart 15 år…”. Blogindlægget er her.

Fotosession 21. juli 2020 (Hundefoto.nu)
Lille Bjørn er død siden da og Otto er kommet til, og for en måned siden mødtes vi igen til en fotosession med Camilla, beskrevet i dette blogindlæg.

Det var – desværre – forfærdelig god timing.

Osseau har skrantet lidt på det sidste, og i dag kom så den frygtede besked ”Så kunne Osseau ikke mere”.

Jeg fik beskeden 5 minutter før Kirsten og jeg skulle til fitness-træning, og jeg må indrømme, at det slog mig helt ud. Jeg kørte derned, var med til opvarmningen, men jeg kunne ikke koncentrere mig, da træningen startede, og gik en lang tur i stedet, og en masse skønne minder væltede frem.

Jeg har oplevet Osseau mange gange og holdt rigtigt meget af ham. Jeg har dømt Amanda og ham til en masse prøver, og senest for 14 dage siden på Bornholm, hvor de fik 96 point i seniorklasse og blev Rally Senior Mester og fik deres andet certifikat. Vi håbede alle, at seniorchampionatet var lige på trapperne.

Han havde også kvalificeret sig til DM 2020, havde gode point til DM 2021, og var kvalificeret til Årets Hund 2021. Han var i topform!

Jeg har ikke set Osseau de sidste 14 dage; jeg vil for altid huske ham som en aktiv, glad, energifyldt og sprudlende hund. Som trods sine 13+ år var i absolut topform, og kunne give Amanda gode udfordringer i championklasse og på det sidste seniorklasse.

Jeg ville så gerne have oplevet ham til DM og ÅH, og Amanda havde i den grad fortjent at afslutte hans karriere med de to ganske specielle prøver.

Men han døde, når det nu skulle ske, på en god måde. Han var gammel ud fra dåbsattesten, men frisk som en havørn i krop og sind.

Jeg er glad for, at jeg lærte Osseau at kende. Jeg sender masser af varme tanker til Anita, Henrik og Amanda ❤❤❤

Ingen kommentarer: