lørdag den 7. august 2021

Otto på kursus hos Ida Lindgren


16. februar 2020 havde Sydkystens Hundeskole et kursus med Ida Lindgren Rallykursus på topniveau.
Vi aftalte straks en opfølgning og den endte så med først at blive i dag …

Meget af det vi arbejdede med, var det samme som sidst, men der er også kommet nye hunde til/hundene er blevet 1½ år ældre, så træningen var for mit vedkommende (med Otto) lige i øjet.

Jeg har helt bevidst arbejdet meget med motivation og mindre med præcision med ham, så der er nogle grundfærdigheder, der skal skærpes. Det var derfor dejligt at blive mindet om bl.a. balje, platform, komposthegn (til at skabe rammer) i forhold til de basale færdigheder. 

Derefter kom vi i gang med en systematisk gennemgang - med hensigtsmæssig gruppering - af de nordiske skilte , og fik nørdet detaljer, herunder forskelle i forhold til danske skilte og bedømmelser. Vi fik gennemgået og arbejdet med snævre vendinger (tissetrængende, forklaring se ovenstående link) og vendinger med spredte ben (Lucky Luke) og derefter stort set alle øvelser i nordisk rally. Jeg noterede en masse undervejs, og specielt hæftede jeg mig ved:
  • Effektiv sidestep, hvor Otto og jeg gjorde store fremskridt ved en kombination af at rykke Ottos bagpart med skuldebevægelse og hensigtsmæssig belønning
  • Ryk (bevægelse mod hunden), hvor Otto lynhurtigt lærte at flytte sig korrekt, på mit fodsignal
  • Bakning, hvor jeg fik genopfrisket Idas måde at gøre det på, og blev konfronteret med min egen fejlindlæring med Otto i forhold til sidst, og der skete gode fremskridt
  • Introduktion til fremsending om kegle, uden håndtegn, og forbløffende fremskridt … og et par remindere om ikke at hæve kriterierne for hurtigt
Da det nu primært var Sydkystens Hundeskole deltagere var der en ekstra god stemning, og der kom også lidt diskussioner i gang om rosetter, fordi Charlotte og jeg skulle udveksle rosetter i forbindelse med de næste prøver, vi afholder.

Jeg har fået en masse input til mine træning med Otto, og jeg glæder mig til en fortsættelse – som åbenbart først kan blive slut 2022, fordi Idas kalender er fyldt 😉

I morgen er der endnu en kursusdag med Ida, jeg er eneste genganger blandt kursisterne, denne gang med Max. Vi glæder os 😊

Ingen kommentarer: