søndag den 14. november 2010

Sporkursus med Vibeke Gyldenkærne

I dag arrangerede Sydkystens Hundeskole det første af seks sporkurser med Vibeke Gyldenkærne som instruktør. Kurset blev afholdt hos Køge-Herfølge Jagtforening, med teori og frokost mv. i det pragtfulde klubhus, og øvelser på arealerne lige ved klubhuset, som var helt perfekte til de spor, vi skulle lægge.
I min velkomst nævnte jeg, at vi havde aftalt en række kurser, og Vibeke jokede med, at jeg måske ville have fortrudt, når jeg havde oplevet hende som underviser …
Det gjorde hverken jeg eller de øvrige kursister skulle jeg hilse sige! Vibeke er en meget dygtig instruktør, som gør teorien spændende og levende, og er god til at gennemgå de praktiske øvelser og give feedback før, under og efter øvelserne.
I teorien hæftede jeg mig specielt ved den systematiske opbygning af denne ønskede adfærd: lige spor, med højre og venstre fod direkte efter hinanden, og med godbid ved hælen for hvert skridt. Hunden får dermed kombineret færten med belønningen. Hvis hunden er for hurtig øges afstanden mellem skridtene. Kriterieopbygning er at øge afstanden mellem højre og venstre fod, så det nærmer sig almindelig gang, men stadig lidt i forlængelse af hinanden, så man kan iagttage om hunden (korrekt) skifter mellem højre og venstre aftryk/godbid eller bliver i den ene side af sporet.
Vi havde fået at vide at vi skulle have mange godbidder med, jeg havde indskærpet alle deltagerne at de skulle have mange godbidder med, jeg havde rigtigt mange godbidder med – og jeg løb tør for godbidder. :-) Men indtil da fik vi trænet flere forskellige former for spor: lige spor, slangespor, cirkelspor samt spor hvor der skulle påvises en genstand.
Jeg kan godt mærke at jeg blev tændt ret meget på det med sporarbejde, så Megan og Lille Bjørn kommer lige til at arbejde med forskellige former for spor på stranden :-))))
Jeg skulle jo gerne være klar til fortsættelsen til januar!
Tusind tak Vibeke for en inspirerende dag!!!

Ingen kommentarer: