lørdag den 20. maj 2023

Max i topform

På kursus hos Helle (foto: Neel)

I tirsdags trænede jeg med begge drengene sammen med Liv. Jeg nørdede en række detaljer med Max og han var knivskarp. 

Til træning hos Karina

I onsdags hos Karina nørdede vi med fokusøvelse (træne at hunden holder fokus) og kegler samt havde en fed selvtræningsbane. Helt ærligt: Max har ikke gået bedre. 

I dag stod den på kursus i dag med Helle Damkjær. Neel (Hundene på Bjerggaarden) havde arrangeret. Her er min præsentation fra kursusgruppen: 

Foto: (c) Grafiko.dk

Jeg havde først planlagt at deltage med Otto, men har besluttet at tage Max med i stedet. Han er border terrier, og fylder 12 år den 14. juni. Har var første gang på kursus hos Helle 4 måneder gammel. Siden er det blevet til 426 prøver i mange discipliner, herunder 294 med mig i rally, siden 13. februar 2016 208 gange i championklasse. 5. maj debuterer vi i seniorklasse. Gaven til Max og mig er dette kursus sammen. Min største udfordring er, at jeg skal øve mig i at gå langsomt, mens mit venstre ben bliver genoptrænet, så jeg ikke mister balancen. Max’ fokus er fantastisk. VI glæder os VILDT meget 😍”

Programmet for Helles kursus

Jeg har noteret følgende highlights:
  • En helhedsbane med ubegrænsede belønninger, hvor jeg var uskarp med signaler og med fordel kunne hav e tilføjet visuelle signaler, for at hjælpe Max, fedt at blive mindet om, at hundene skal have signaler til det hele. Og godt at blive mindet om den imaginære hund man kan belønne, hvis ens egen ikke er med 😉
  • I helhedstræning skal hunden vide at det er let. Attitude og motivation er alt præcision skal ikke trænes i helhedstræning
  • Ingen knude fra starten = ingen dårlige følelser ved indgang start
  • Detailtræning: Indgang/start, 360 grader venstre eller højre, bakke ved siden af i flow. Neel og jeg arbejdede sammen og Max strålede ekstraordinært
  • Huske at lyse på det, der skinner
  • En helhedsbane med to belønninger, hvor jeg perfekt fik afprøvet starten. Første belønning for indgang og start med fuldt fokus, derefter belønning efter 7 skilte, hvor der var fantastisk fokus fra Max 99+ %. • Detailtræning af fremsending til kegle: udpege og så sende (to momenter)
  • En afsluttende helhedsbane med forstyrrelser, hvor Max og jeg gik på banen samtidig med en anden ekvipage plus tre skåle med tilgængelige godbidder. Max var outstanding. 
Det var et perfekt timet kursus i forhold til Max og mig. Min selvtillid fik et boost og jeg har lappet en masse af Helle og andres roser til mig 😉

Ingen kommentarer: