torsdag den 21. juni 2012

Sommertræning II

Lone Sommer med Kirstens hjemmelavede roulade

Det var noget der lignende en rigtig sommerdag i dag, så jeg nød at sidde i haven, da jeg kom hjem og slikke solskin sammen med hundene.

Otto og Max

Og det var det mest perfekte vejr til sommertræningen hos Johanna, som startede til aften. Det var en af de skønneste træningsaftener, jeg har oplevet længe med egne hunde. Begge hunde var virkelig på, og der var masser af succeser hele vejen igennem.

Max fik lagt sig to gange under fællessit (jeg havde gjort det for svært), men jeg tror jeg fik belønnet 5-6 gange på de to minutter, så det var en succes. På trods af masser af distraktioner var der ingen problemer i fællesdækken. Træningen med at fastholde positioner ser virkelig ud til at lykkes: Stå (LP1), sit under gang (LP2), sit, stå og dæk og gå rundt om (rally) fungerer bare. Lineføringen, inkl. alle skridtøvelser og vendinger ser rigtigt godt ud, og med nogle ideer til at arbejde videre med apportering (apport + håndtouch) er en god kampagneaktivitet identificeret. Jeg blev dog rådet til at afprøve mekanikken med Megan først, så jeg lige får timingen på plads inden jeg arbejder med Max :-)

Lille Bjørn var tændt på den gode måde, faktisk en del udover det sædvanlige. Han ville bare arbejde og arbejde og ville ikke med hjem! Mine træningsnoter er ikke til at tage fejl af, det var en aften med rigtigt mange succeser – dvs. opfyldelse af mine kriterier, som stort set aldrig er færdige øvelser. Begge fællesøvelser gik fint: 2 belønninger undervejs i 2 minutters fællessit og 2 belønninger undervejs i 4 minutters fællesdæk. En super fri ved fod, flotte positioner under gang, en perfekt fremsending. Og så er der detaljer der lige kommer på plads, og som jeg klan glæde mig over. Jeg indrømmer det gerne, det er enormt forstærkende for mig, at se at arbejdet med vigtige detaljer pludselig resulterer i noget, der fungerer. Som da jeg lige skulle vise Johanna hvordan jeg arbejdede med afslutning af apporten, og så kunne tage apporten fra Lille Bjørn i plads-position uden at han rejse sig!!! Vild succes.

Og så lavede han nogle rigtigt flotte stop i Indkald med stå, så det er hans kampagneområde nu: endnu skarpere stop. Jeg fik en ny idé af Johanna til at arbejde med stoppet: spring og stå og belønning for ståen. Det var meget svært for mig at styre timing af klik og belønning, så Megan får også æren at blive forsøgshund mens jeg får styr på det mekaniske i at klikke og belønne denne øvelse.

I sidste uge havde jeg ikke kage med, selvom Max blev 1 år, men i dag havde jeg Kirstens hjemmelavede hindbærroulade med, og den var et hit!

Ingen kommentarer: