lørdag den 28. maj 2016

Nu begynder det at blive rigtigt sjovt


Hundedagene 2016 løb af stablen i dag, og det var da bare en dejlig dag. Alle hold fyldt, fantastiske rammer, strålende vejr og topinstruktører – det kan næsten ikke gå galt … og det gjorde det heller ikke.

Max og jeg var på Anjas HTM-hold. De første tre timer var fællestræning med bl.a.:
  • Arbejde med præcision (kegler til hjælp hvis ønsket) – hvor vi skulle være skarpe med position fx i slalom og vide, hvad vi belønnede for
  • Gå til musik og pause hensigtsmæssigt (til noget Michael Jackson) – hvor vi skulle arbejde med at holde pauser i programmerne, passende til musikken og time stoppet
  • Gå vores program til fremmed musik og med forstyrrelser – vi skulle gå vores normale program, men til noget anden musik, og Anja styrede, hvornår vi måtte belønne ved at afbryde musikken
  • I grupper på to arbejde med rekvisit, som vi skulle bruge til skifter. Anita og jeg fik lavet en lækker rutine med fem skifter, hvor et udleverede tørklæde kunne anvendes - for at overveje anvendelse af rekvisitter i numrene
  • Arbejde med at vi skulle stoppe, når musikken stoppede, og sørge for at vores hunde var i plads, når det skete – dette skulle bl.a. gøre at hunden blev mere fokuserede, fordi den skulle holde øje med os, når vi stoppede på en helt anden måde end normalt-.
Rigtigt spændende. Jeg synes timingen af stop er rigtigt svær, specielt når det er musik jeg ikke bryder mig om. Men jeg kunne virkelig se, at det havde effekt på Max, han synes jeg var anderledes og holdt mere øje med mig, fordi jeg stoppede så brat.

Efter frokost pausen var der individuelle runder à 20 minutter, Max var først på, dog kun i cirka 5 minutter, han var virkelig træt, så resten var tørtræning. Først en fuld udgave af Walking the Dog version 2.0, så en dissekering af nummeret. Vi talt om afstand fra dommere, timing af stop, anvendelse af stop i det hele taget, anvendelse af arealet, tydeliggørelse af samle prut op stuntet mv.

Nu begynder det at blive rigtigt sjovt: Et ”færdigt” program som bliver dissekeret, splittet til atomer, og sammensat på en ny og meget bedre måde. Det er hvad der er sket for Walking the Dog den sidste uge, og jeg glæder mig mere og mere til en rigtig generalprøver

Og helt ærligt, det er nu det begynder at blive rigtigt sjovt. At arbejde med nørdede detaljer, overgange, attituder osv. det er sjovt!

Det var et tophyggeligt hold, bl.a. var 4 ud af 8 fra Sydkystens Hundeskole.


I morgen står den på Freestyle hos Anja, og jeg har lovet at tage paraplyer med :-)

Ingen kommentarer: