fredag den 18. august 2017

Færøerne – en skøn oplevelse

Paul på Skansin (foto: Kirsten)

Vi er hjemme igen, efter fire skønne dage på Færøerne. Fire dage er ingenting, så vi foretog en kraftig priorritering på forhånd, og da det kulinariske var i centrum, blev det omdrejningspunktet.

Den egentlige årsag til turen var ønsket om at besøge KOKS, og det blev heldigvis på alle måder en storslået oplevelse. Jeg har skrevet lidt om den kulinariske del af turen i dette indlæg. Her vil jeg nævne den fantastiske udsigt fra KOKS, og muligheden for at smage ræst kjøt og grinda hjarta på gourmetniveau.




Vi oplevede skøn natur ganske tæt på centrum bl.a. Svartafoss.


Der var nogle få gravsten ved domkirken, denne kunne ikke undgå at berøre mig …


Gongin med bl.a. Áarstova og Barbara og det spændende bykort, som viser at der var bebyggelse der i 1400-tallet …



Skansin, et beskedent anlæg med nogle få kanoner, men fascinerende i sin trods alt monumentale enkelhed. Kirsten tog et par fotos af mig.

Paul på Skansin (foto: Kirsten)

I morges tog jeg et fantastisk morgenfoto fra Skansin.


Og - desværre for sent til, at vi kunne opleve det på nært hold: Der kom grindehvaler i morges. Vi så en masse både, her fotograferet øverst fra hotel Hafnia, men da vi skulle hjem, kunne vi ikke nå ud og se drabene og fordelingen.


Vi endte med at finde en ny vej hjem til hotellet, og tog dette foto, som et af mange eksempler på skulpturer i byrummet.


Hjemturen gik så hurtigt, at vi næsten troede det var løgn. Vi tog fra hotellet 10:30 (11:30 dansk tid), landede i Kastrup 15:35, og var hjemme 16:25. Og sørme om man ikke kunne få sushi fra etika i lufthavnen, så det blev dagens frokost for fjerde dag i træk.

En dejlig første ferieuge er ved at være slut. To Michelin-måltider og en masse skønne oplevelser, det føles rigtigt godt.

Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg et par gange eller flere har savnet hundene, og det er altså meget mærkeligt at gå morgenture uden hunde.

I morgen tidlig bliver de hentet, og vi er tilbage til normalen på hundefronten. Det glæder jeg mig ret meget til.

Ingen kommentarer: