tirsdag den 1. august 2017

Masser af succes



Den sidste omgang sommertræning hos Johanna efterfulgt af Nose Work hos Lonni, så bliver det ikke meget bedre.

16 baner i 1

Johanna havde opbygget et område med 4 kvadratiske baner, hvert hjørne var markeret med en kegle, midt på hver langside var en skilteholder med et skilt på hver side. 1 bane kunne gås den ene vej med hunden på venstre eller højre side, og modsatte vej, dvs. 4 baner pr. 4 kvadrater = 16 baner. I midten var et felt og en kegle til fremsending, så der var virkelig rige muligheder for at træne alt muligt.

Lille Bjørn og jeg gjorde det på den hårde måde, og gik i gang fra en ende af. Engang imellem skulle jeg have vand, det var lidt lummert, men Lille Bjørn ville ikke drikke, han ville arbejde videre. Han arbejdede virkelig flot, det var bare så lækkert at arbejde med ham – han er virkelig i sit livs form.

I den individuelle runde arbejdede vi med at gå lige, og lave vendinger som synkronvendinger, springvand og tyskervendinger, så vi enten gik lige tilbage, eller med en vinkel, for at rette ind mod næste skilt. Sådan er det, når ens træner dømte i søndags, og der var nogle detaljer der skulle tunes :-)

Igen var Lille Bjørn superskarp. Mit tempo med ham, lidt langsommere end tidligere, som jeg brugte i weekenden, er perfekt. Han er jo en ældre herre, han har små ben og går ikke så hurtigt, så når jeg går i et tempo, der passer ham, kan han følge med, og øvelserne bliver meget skarpe.

Max kom ind sidste del af Lille Bjørns time og var med den første halvdel af næste time.

Vi arbejdede med bakninger på begge side, bakke væk og lige vendinger. Så lidt tunnel med øvelser foran åbningen, og til sidst snuppede vi en af banerne nævnt ovenfor.

Der var lidt dæmp indimellem. Under lige vendinger skulle vi gå mod en slalompind, det brød Max sig ikke om. Han løb rundt om den et par gange, og ville ikke arbejde når vi kom for tæt på. Johanna spurgte til, om jeg ikke bruger præcis en stok til at løbe rundt om i 6+ …. Nå ja, det kan da godt være det er lidt forvirrende for ham!

Men ellers gik han supergodt, og var lækker at arbejde med.

Så smuttede vi til Jersie, det styrtede ned, og vi fik dermed en fin mulighed for at træne Nose Work i regnvejr.

Som altid havde Lonni forberedt nogle spændende søg. En sektion med søg der hang ned fra en line. Et kæmpebokssøg, hvor fundene udgjorde et mønster. To søg med to kilder op ad vægge, en kilde i eller udenfor et legehus, et søg med to kilder på et legestativ og endelig et søg med en kilde ved et træ og to vægge.

Bokssøg

Jeg startede med bokssøget, jeg slap ham, og han lavede en stribe flotte markeringer, som jeg læste som et V. Jeg skulle nok have grebet det mere systematisk an, for at have fundet det hele, Men superflot arbejde af Max og meget klare markeringer, og jeg kunne tydeligt læse, når han bare var interesseret i en kasse uden at der var markering. Det viste sig at vi havde fundet 5 ud af 9 kilder, jeg læste det som et V, men det indgik i en pil.

Så tog vi Lonnis sektion med de hængende klemmer, heraf to med fært. Max arbejdede superfint nede ved jorden, men kunne ikke finde selve kilden, så de blev rykket lidt længere ned, og han lavede to superflotte markeringer.

Jeg slap også Max ved de næste søg. Mønsteret var klart. De lave søg volder ingen problemer, der kan han lave sine markeringer. Nogle af de høje har han for svært ved at identificere, han søger nede. Der var et par, hvor han tydeligt viste mig kilden op, specielt kilden oppe i træet. Jeg fik en stribe tips fra Lonni til det videre arbejde med højdesøg.

Flot markering

Max er virkelig en fornøjelse at arbejde med i Nose Work, koncentrationen og glæden er tydelig, og så snart jeg har fået arbejdet med den grundlæggende forståelse for at arbejde opefter, bliver han en stjerne til det også.

Det er skønt at tage hjem efter 2½ times træning, hvor den ene succes har afløst den anden.

Tusind tak til Johanna og Lonni for fantastisk træning!

Ingen kommentarer: