lørdag den 3. april 2021

Opdatering af Ottos træningsplaner

Der er ingen fotos fra dagens enetime, så dette er dokumentationen for, at den fandt sted ;-)

Det er en af de mere usexede titler på et blogindlæg 😉 Men den fortæller præcis, hvad det handler om! 

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke altid træner så planlagt og struktureret, som jeg fortæller andre, at det er vigtigt at de gør. Jeg har ikke altid planlagt træningssessionerne så præcist, og jeg kan finde på at improvisere undervejs. Men jeg evaluerer altid træningssessioner, ligesom jeg altid evaluerer prøver, og altid meget ærligt - naturligvis! Jeg har virkelig taget ”Either you win or you learn” til mig. 

Jeg har bøvlet lidt med både indtagelse af højre-/venstreposition og følget i begge positioner, og prøven i søndags var spot on til at afsløre svaghederne. Anita spurgte, da vi trænede sammen tirsdag, hvad der havde kostet de 13 point, og punkt for punkt kunne jeg redegøre for det, og alt kunne henføres til de to punkter, først og fremmest følget. 

Søndag aften kontaktede jeg Johanna, for at starte et forløb, hvor vi gør noget seriøst ved de to punkter, og den første enetime var i dag. Det var måske min bedste enetime nogensinde. Otto og jeg kunne med meget stor præcision vise, hvordan vi træner, og dermed kunne Johanna uden videre identificere de fejl, jeg begår/har begået i træningen. 

En ganske kort opsummering: uklare kriterier, rod i belønningssignaler, tilpasning i forhold til Ottos adfærd, uklar grænse mellem træning og ikke-træning (fri). Otto er superskarp, og vil gerne gøre det, jeg beder ham om, men jeg har i mange situationer gjort det svært for ham, at finde ud af, hvad det var. 

Jeg udarbejder en klassisk detaljeret træningsplan for min træning de kommende måneder, jeg aftaler flere enetimer – fordi det motiverer mig rigtigt meget at skulle dokumentere fremgang til et givent tidspunkt – og jeg træner i henhold til træningsplanen. 

Stikord:
  • Belønning
    • Belønningssignal skal være meget tydeligere. Jeg bruger bl.a.
      • Klik
      • Dygtig
      • Flot
      • Hånd i lommen
      • Noget med skulderen
      • Osv.
    • Jeg skal lære Otto, at hånd mod lommen ikke skal udløse hoppen for at gå godbidden
    • Hvad gør jeg egentlig i NW?
  • Følge
    • Signal til at stå foran og følge (foran – kom)
    • Vending til højre eller venstre (plads – højre)
    • Belønne efter variabel afstand
    • Vende og Otto direkte ind foran
    • Osv.
    • Ikke noget belønningssignal
    • Husk fri til sidst
    • Øget kriterierne
      • Store buer (kegler med god afstand), der over tid bliver mindre og mindre
      • Forstyrrelser (skilte, kegler)
      • Temposkifter integreret i ovenstående
    • Lige del venstre side og højre side
  • Position (højre/venstre)
    • Balje udnyttes til at få bevægelsen ind mod fører – eksperimentere med baljestørrelse/target
    • Fokus på skarp indtagelse 
Der er intet epokegørende i det, jeg har bare være sjusket/mindre struktureret, og nu skal der gøres noget ved det. 

Vi kom godt i gang med det hele, og at opstille en fornuftig træningsplan ud fra dette er nemt. 

Jeg synes virkelig jeg med Johannas skarpe blik og som altid superkonstruktive løsningsorienterede tilgang til træningen, er kommet rigtigt godt i gang med at rette op på følge og indtagelse af positioner.

Ingen kommentarer: