onsdag den 17. februar 2021

Færdighedsprøve 1 og Noget om magi

Den glemte Balance Disc, og en tydelig Isbjørn :-)

Sidste torsdag opstod der pludselig en mulighed for at tilmelde færdighedsprøver på lørdag i Solrød, tilmeldingen åbnede kl. 19:00, og jeg sad klar ved tasterne … Det var præcis samme tidspunkt, som vi skulle i gang med vores Rallyudvalgsmøde, Majbrit skulle også tilmelde, og mødet blev suspenderet et par minutter, mens vi fik klaret det 😊
Så Otto er tilmeldt FP1 på lørdag.

Det er længe siden jeg har været oppe i færdighedsprøve 1, faktisk næsten 7 år siden. Den 18. maj 2014 var jeg oppe med Megan, Lille Bjørn og Max, som alle bestod, som man kan læse om i dette blogindlæg.
Træningsområde i Jersie i dag ...

Med 9 dage fra tilmelding til gennemførelse var det meget overskueligt at planlægge træningen, som startede fredag i Roskilde sammen med Lise. Det var faktisk meningen at jeg skulle have trænet rally, men sådan en pludselig tilmelding giver et meget præcist fokus, så jeg havde naturligvis udstyr med til FP-træningen. Derudover er/var der planlagt enetime hos Johanna i går, træning med Merete i dag og med Louise på fredag, og så er vi så klar, som vi kan blive i denne omgang.

Status lige nu, hvor jeg ser på, hvad der skal justeres/arbejdes med inden lørdag:
  • Husk opvarmning
  • Husk at træne belønning fra fast position fra bøtte/pose – det er ikke smart bare at lægge godbidder løst ovenpå noget, det tog alt Ottos fokus i går!
  • Husk at rose undervejs, men ikke alt for meget, og ordet God er åbenbart indlært til at stoppe adfærd og udløse belønning?!
Der er selvfølgelig også konkrete detaljer i flere af øvelserne, som der skal arbejdes med.

Der opstod en anelse panik i går eftermiddags, da jeg skulle pakke rekvisitter, og pludselig opdagede, at jeg havde glemt stok og Balance Disc i Roskilde. Jeg kørte derud og fandt Balance Discen, men stokken kunne jeg ikke finde. Jeg har lån en af Anita i stedet.

Som altid til en prøve har jeg mindet mig selv om, at huske fokus: at have en fed oplevelse sammen med Otto. Jeg spolede tilbage til 17. december 2019 og En magisk aften, måske den fedeste prøveoplevelse jeg nogensinde har haft, selvom det ”kun” var en juleafslutning. Jeg får stadig kuldegysninger og tårer i øjnene, når jeg tænker tilbage på Lille Bjørns og min HTM senior, vores allersidste prøve sammen. Og så var det da også Ottos debut i en ”officiel” FP1 😊

Der er mange muligheder for at skabe magiske øjeblikke, og jeg har haft en del gennem de sidste år. Den enkle formel er:
  • Vær mentalt forberedt og håndtér alt det, der sker, konstruktivt og positivt!
Jeg genlæste blogindlægget om En magisk aften, og husker ligeså tydeligt afslutning på HTM senior, hvor Lille Bjørn gjorde noget andet, end jeg havde håbet på, og jeg accepterede det (Anitas: Tag det du får!) og det gik fantastisk.

Der skete mange ting, jeg ikke var helt forberedt på både hos Johanna i går og med Merete i dag, og det ryger alt sammen ind på læringskontoen. Hold da op, hvor er det fantastisk træning: Otto i alle mulige situationer, som vi ikke har prøvet før, og perfekt muligheder for at arbejde med, hvordan man håndterer det positivt.

Jeg har valgt at tage alle 11 øvelser med, selvom der kan vælges en fra. Men for mig giver det et forkert signal i forhold til mig selv, som om det betyder noget med pointene. Selvfølgelig vil jeg gerne bestå, men det er bestemt ikke jordens undergang, hvis jeg ikke gør, og i den store sammenhæng er dette en fed træningsmulighed i tråd med de generaliseringsaktiviteter, jeg har haft fokus på i hele hans karriere.

Det, der også er sket i de sidste dage, er, at jeg er blevet lidt grebet af tricks med Otto, så lur mig, om der ikke på et tidspunkt kommer en tilbagevenden til FS-verdenen for alvor 😉

Ingen kommentarer: