tirsdag den 23. november 2021

Motivation, fokus, planer

Hvis hundene kunne læse, ville de synes det meste af dette indlæg var kedeligt, men heldigvis står der noget om at have det sjovt, så de vil gerne være med :-)

I går blev der åbnet for tilmelding til kvalifikationsprøverne til det danske landshold i rally 2022. De afholdes den 21.-22. maj 2022 i Hangar 17. 

Jeg tilmeldte straks alle tre prøver med Max. 

Det indebærer udover den weekend, at to kursus-/træningsweekender samt selve NM også er kommet i kalenderen, så de er reserveret, hvis vi bliver udtaget. 

Det er stærkt motiverende at have tilmeldt. Én ting er at have det som målsætning og have det formuleret flere gang bl.a. her i bloggen. Noget andet er faktisk at have foretaget tilmeldingen, skrevet det hele i kalenderen og få foretaget justeringer af træningskalenderen med det formål at være bedst muligt rustet til kvalifikationsprøverne. 

Træningen tager naturligvis udgangspunkt i vores aktuelle niveau og udviklingsområder. Niveauet er for at sige det kort ret højt, det kan man læse om i en masse indlæg. Jeg har mentalt udviklet mig voldsomt, det slår 100 % igennem i forhold til hundene, og Max og jeg har uden sammenligning gået vores livs allerbedste prøver i år, faktisk en hel del. 

Mentalt er der stadig masser at arbejde med. Så længe har vi det setup vi har i dansk rally, hvor man får feedback lige når man går ud af banen, så skal jeg blive endnu bedre til at håndtere feedback. Jeg synes jeg er blevet ret god til det, men jeg kan mindes et par situationer, hvor jeg objektivt blev trukket for noget, der ikke var korrekt at dømme for, og det er jeg altså ikke særlig god til. 

Jeg skal også arbejde med at kunne håndtere, at jeg kommer ud af komfortzonen (boblen), hvis der sker lidt for meget uventet, som der gjorde i lørdags. 

På den tekniske side synes jeg, at jeg har ret godt styr både på de danske og nordiske øvelser, men der er da nogen, som jeg er mindre vild med end andre, og dem træner jeg systematisk på. Det har resulteret i ved danske prøver, at det efterhånden er længe siden at jeg har tænkt, åh nej øvelse xyz er med. 

I nordisk er der lidt flere udfordringer, og der er ingen redningsplanke i form af ommere. 

Svaret på ovenstående træningsmæssigt er:
  • Fast rallyholdtræning. Der er intet så motiverende som at der står en aftale i kalenderen, og man ”skal” afsted. Helt det samme som motiverer mig ved fitness-holdtræning.
  • Individuel træning af det relevante, både delmomenter, forløb, helhedstræning. Jeg er så heldig at kende en masse dygtige instruktører og have mange dygtige hundeførere at træne med, så jeg kan få fokus på det ønskede.
  • Prøver i prøvelignende setup og ”rigtige” prøver. Fordi jeg ved jeg performer allerbedst, når jeg bliver tvunget til at gå i konkurrencemode.
  • Coachingsessioner. Fordi det er vigtigt at jeg hele tiden får arbejdet med det mentale, som en naturlig del af processen. For at komme af med det negative (hvis der er noget) og kommer konstruktivt i gang med læringen. 
Nå tænkte jeg, da jeg havde skrevet ovenstående fire punkter, det lyder da meget almindeligt … og ja, der er intet specielt i det. Det vigtige for mig er, at have tænkt det igennem, at de enkelte dele giver mening (bidrager til at Max og jeg bliver bedre sammen) og at Max og jeg har det sjovt, hver eneste gang vi gør noget af det sammen. 

For det allervigtigste ved forløbet er at være bevidst om, at det ikke er en kvalifikation til landsholdet, det afgør, om det har været en succes eller ej, om det har været det hele værd. Rejsen skal være belønningen i sig selv og en udtagelse en bonus oveni.

Hvad med Otto, nu bliver han vel ikke glemt? 

Nej, bestemt ikke!!! Han er med på hele rejsen på det niveau, vi befinder os på. Så vidt muligt deltager jeg med begge hunde til diverse arrangementer, med mindre det ikke giver mening. 

 Specielt med oplevelserne efter vores debut i øvet klasse, er jeg endnu mere påpasselig med, at vi skal udvikle os sammen i et stille og roligt tempo. Så det gør det ekstra meningsfuldt at sige, at vi gerne vil til DM og finalen i Årets Hund, for det ”tvinger” os til at blive i klassen indtil efter de pågældende arrangementer, eller det er åbenlyst at det ikke er muligt. 

Der er nogle grundfærdigheder som vi har behov for at arbejde med, så fri ved fod og skarp bagpartskontrol er der specielt fokus på i træningen og med specifik individuel træning. 

2021 har været et fantastisk år for hundene og mig i rally. Jeg går ind til det kommende år med en forhåbning om, at dét bliver mindst lige så sjovt.

1 kommentar:

eberardocagnina sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.