søndag den 25. juni 2023

10 more years


Dommergave 25. juni (foto: Neel)

Mit 10-års dommerjubilæum blev fejret på bedste vis ved at jeg var inviteret til at dømme rallyprøver både lørdag og søndag. To dejlige prøvedage, som mindede mig om al det bedste ved at være en del af rallysporten.

Lørdag havde Spidshundeklubben dobbelt rallyprøve i Jyllinge. Pernille Tørnblad har været drivkraften og sikken et flot arrangement det blev! Jeg havde for længe siden sagt ja til at dømme en prøve. Da den ikke blev udsolgt tilbød jeg at dømme en anden prøve også. Sådan blev det, og dermed kom jeg for første gang til at dømme to fulde prøver (samlet 50 deltagere) samme dag. 

Det indebærer to fulde baner og 10 banegennemgange. For at gøre det tiltrækkende for deltagerne var det arrangeret med to championbaner, præmieoverrækkelse, to seniorbaner, præmieoverrækkelse osv.

Det fungerede fint, men det tager tid med 10 banegennemgange. Jeg har derfor haft som designkriterie at banerne var kortest mulige i henhold til reglerne, og at de var supernemme at ombygge. Banerne kan ses her under 24. juni 2023.

Jeg havde i anledning af jubilæet medbragt legetøj til dommerens favorit i hver af de fem klasser, og i et par klasser blev det ovenikøbet til to favoritter. Mit kriterie var enkelt: præmien skulle gå til ekvipager, hvor jeg kunne mærke i hjertet, at det jeg så, var noget jeg oplevede som essensen af rally: det smukke samarbejde mellem hund og fører, hvor de smelter sammen, og jeg nød at se det, måske kneb en tåre. 



Dommergaven fik da også lige tårerne frem: en flot træfigur med knager til Max’ og Ottos liner. Jeg siger tusind tak til Pernille, alle hjælpere og alle deltagere for en skøn rallydag.

I dag havde Hundene på Bjerggaarden (Neel Smed) dobbelt rallyprøve, hvor Conni dømte i den ene ring, jeg i den anden. Her havde jeg ingen bindinger på banen, så jeg hyggede mig med en championbane med masser af vendinger, et par fremsendinger og så lidt indkald og langsom gang til afslutning. Banerne kan ses her

Ligesom lørdag havde jeg legetøj til dommerens favorit og kriteriet var præcis det samme. Og det var heldigvis nemt at finde kandidater i alle klasser. Jeg skal da lige nævne, at favorit intet havde med point at gøre. Faktisk var én af de fedeste oplevelser en selvvalgt IB, hvor en fører, som på det tidspunkt godt kunne være bestået, valgte at løbe nogle skilte og derefter gennemføre resten af banen i normalt tempo. Det handlede kun om at hunden skulle have en god oplevelse, og det var dejligt at opleve. 

Igen var dommergaven meget udover det sædvanlige: en flot gavekurv og en kæmperoset (Kirsten: Det er sådan en, en stor ko får på et dyrskue), i anledning af dommerjubilæet. Tusind tak til Neel for fantastiske rammer og et arrangement lige i øjet, og tak til alle hjælpere og deltagere. 

Begge dage var der dommerelev og/eller dommeraspirant med. Det synes jeg er en ekstra bonus. DKK har brug for flere dommere og det er skønt, når dygtige udøvere har budt ind på dommeruddannelsen, og man kan opleve på nærmeste hold hvor lærevillige og skarpe de er. 

Efter sådan en weekend kan jeg nemt fristes til at sige ja tak til 10 år mere 😊

Ingen kommentarer: