lørdag den 28. september 2024

Møf & Max


Paul malet af Iris Bakker

For et stykke tid siden blev det klart, at Max og jeg ville kvalificere os til finalen i Årets Hund i Rally 28. september 2024 på Vilhelmsborg. 

Jeg bookede bord på Møf 27. september og overnatning på Hotel Atlantic – kriterier: man må have hund med, gåafstand fra Møf. 

Jeg skal spare læserne for alt det udenoms, her handler det om præcis det overskriften siger: Møf & Max. 

Møf har jeg besøgt syv gange inkl. i går, og hver eneste gang lover jeg mig selv at komme igen. Fordi maden er fremragende, der er et fantastisk udvalg af vine og betjeningen er personlig og ekstraordinær. 

I år fylder Møf 10 år, det bliver fejret i september med en menu med udvalgte retter fra de første 10 år.

Jeg fik:

Velkomstdrink og snacks

Rørt tatar med syltede bøgehatte, karljohan
mayonnaise, croutons og salat (2014)

Blæksprutte med spicy harissa, flæskesvær,
piment d’espelette og tomater (2023) 

Figenblad is med naboens blommer bagt i hibiscus,
sensommerbær og fennikelsmåkage (2018)

Man skal ikke gå ned på manglende vin!

Jeg var heldig at Makaya, som jeg mødte første gang 31. maj 2024  igen stod for vinen, og jeg fik smagt på en stribe skønne vine:
  • Weingut Klenk/ Cuve Kollektiv Pet Nat Riesling 2023
  • Champagne Piollot Come de Tallants
  • Spätburgunder 2021 (?)
  • Nada Langhe Nebbiolo 2022
  • Huber Verdereau Pommard 1er Cru 2012
  • Osthofen Steinmühle Riesling Trocken
  • Kaufmann Rheingau Riesling Kabinett 2022
  • Azimut Penedès Brisat Orange
Jeg kunne skrive en masse om maden og vinen, men ærligt talt synes jeg bare jeg vil skrive: 
  • mad tilberedt med kærlighed og omhu
  • velvalgte og utraditionelle vine
Det er en god kandidat til mit bedste måltid nogensinde.

Det var jo en fødselsdag, så jeg havde en gave med til Kristine og Michell, de to ejere, og jeg vidste på forhånd, at de også havde en gave med til gæsterne:

Vi er selv kommet i gavehumør og derfor har vi inviteret den talentfulde Iris Bakker forbi restauranten til en kunstnerisk aften. Møf vil gerne forære jer gæster et unikt portræt kreeret midt i vores restaurant. Den 27. september kommer hun og maler alle de gæster der spiser i restauranten den aften. Hun maler portrætter med en speciel teknik hvor hun ikke kigger på papiret og kalder det blind maling.” 

Jeg blev helt blæst omkuld. På ganske få minutter havde Iris (hjemmeside) malet det fantastiske portræt, som I kan se ovenfor.

Jamen, det er helt vildt så dygtig hun er! Tusind tak for denne unikke gave! 

I dag stod den på finalen i Årets Hund.

   

 Tusind tak til Stine som filmende os. 

Der var virkeligt mange flotte momenter, bl.a. skift side foran - med ekstra tydeligt tegn pga. Max’ nedsatte syn – men der var også øvelser, hvor jeg ikke vandt kampen mod underlaget, som Max var meget tiltrukket af i dag.

 Jeg var lidt skuffet bagefter – det må man godt være – og coachede mig selv inspireret af min ”rigtige” coach: 

Q: Hvorfor er du skuffet? 
A: Jeg havde håbet på/regnet med bedre kontakt mellem mig og Max 
Q: Hvorfor havde du ikke den kontakt, du havde håbet på/regnet med? 
A: Max var meget tiltrukket af underlaget og jeg kunne åbenbart ikke konkurrere med det 
Q: Gjorde Max sit allerbedste? 
A: Helt bestemt! 
Q: Gjorde du dit bedste? 
A: Helt sikkert - jeg støttede uanset hvad der skete
Q: Så du er skuffet fordi …? Eller skarpere: Så du er skuffet fordi Max gjorde sit bedste og du gjorde dit bedste, og det ikke var tilstrækkeligt? 
A: Jamen … 

Tak til Christine, Pernille og Ivan for dette fantastiske foto!

Max 13 år 3½ måned og jeg gik finale i Årets Hund i rally, vi ydede vores bedste, og vi endte som Årets Hund nr. 8. 


Jeg er megastolt af Max og mit samarbejde gennem over 13 år og det flotte resultat ved vores sidste store prøve.


Jeg har til aftensmaden og mens jeg har skrevet dette indlæg. forkælet mig selv, det synes jeg at jeg fortjener :-), med den skønneste Champagne!



Ingen kommentarer: