søndag den 6. oktober 2024

Kropskontrol og fri ved fod

Karina byder velkommen

I dag var Otto og jeg på et 4-timers kursus i Kropskontrol og fri ved fod hos Karina Al-Saffar (Hund med mening). 

Vi var 6 på holdet og kørte en række tematiserede runder. I hver runde introducerede Karina eksempler på hvad vi kunne træne, og vi kunne dermed selv få sammensat et individuelt program for dagen på det niveau, vi ønskede. 

Otto og jeg har jo trænet i lang tid hos Karina, holdtræning i flere år, nu personlig træning månedsvis og dette kursus poppede op som en mulighed, jeg ikke kunne undvære. 

Der var intet fancy over træningen, enkle, gennemprøvede hjælpemidler. Men med Karina til at iagttage og kommentere, inspirere, spørge ind, foreslå alternativer osv., så kunne alle få succes og masser af ros med på vejen. 

Jeg er sikker på at alle de andre ligesom jeg tog inspirerede og begejstrede fra kurset og har en hel masse ting at arbejde med. 


Mine fokusområder var:
  1. Skærpelse af indtagelse af venstre- og højreposition; vi trænede med target
  2. Arbejde med bagpartforståelse; to targets, et til forpoter, et til bagpoter
  3. Arbejde med sidebevægelser; dels med bræt, dels med lokning med godbidder foran hund, fører drejer og hund følger med foran
  4. Fryse i position/hund i ro; vi arbejde med at hunden var i ro og blev belønnet for det (selvfølgelig med øget tid)
  5. Fri ved fod, hvor jeg arbejdede med follow – jo, jeg har trænet det før, men nu er det alvor (FS1 26.-27. oktober) og jeg havde brug for et brush-up
  6. En valgfri runde, hvor Otto og jeg arbejdede med at indtage højrepositionen (på target)
Det blev den skønneste konstatering af, at vi rykker på alle de områder vi arbejder med, og på nogle af dem dramatisk meget. Ottos energi, fokus og skarphed er uovertruffen, og han var bestemt ikke tilfreds med de korte træningspas jeg tilbød i dag 😊

Det var nogle fantastiske runder, men den sidste var dog den allerbedste! Ottos hjerne arbejdede på højtryk og jeg fik bagefter at vide at de andre på holdet havde siddet og håbet, at han traf de rigtige valg …. Og det gjorde ham. Han indtog de skønneste skarpe positioner på højre side. 

Otto og jeg kørte hjem, trætte med hænder og poter hævet i luften. 

Tusind tak til Karina for et dejligt kursus. 

Og hvis du ikke har trænet hos Karina før, så overvej om du ikke lige kan få sneget dig ind på et hold, eller en enetime – det kommer du ikke til at fortryde.

Ingen kommentarer: