fredag den 27. februar 2009

Klikkerinstruktøruddannelse 27. februar 2009

Dag 8 på klikkerinstruktøruddannelsen så på papiret lidt kedelig ud, men det var den naturligvis ikke :-)
Først og fremmest startede dagen med den skriftlige test (=eksamen), med 50 spørgsmål om bl.a. klassisk betingning, operante procedurer, crossover, kæder, stimuli og signaler. Det var en blanding af multiple-choice opgaver og fri tekst opgaver. Beståelseskriteriet er mindst 40 rigtige, og vi får svar i løbet af den kommende uge. Lidt spændende :-)
Så havde vi træning af egen hund i øvelser, som skal demonstreres ved den praktiske prøve den 20. marts. Jeg havde planlagt et kort træningspas – Helle is Always Sitting On Your Shoulder!!! – og trænede disse fire øvelser:
  • Hund stå og kaldes ind i plads: ingen problemer
  • Indkald med stop: Hvor det helt klart er mere distraherende for Lille Bjørn at være på udebane, for stoppene bliver ikke rigtigt gode
  • Apportering: hvor jeg fik to superflotte afleveringer ved at acceptere at Lille Bjørn ikke satte sig i plads til sidst, men stod i plads, og så kunne jeg tage apporten!
  • Bakke rundt om fører: som jeg er gået i stå med, men hvor Christina anbefalede (og Mette har haft succes med) at starte Lille Bjørn længere til højre end i pladspositionen, så der kommer et længere forløb før han når det døde punkt lige bag mig.

Karen Ulrich havde et spændende indlæg om forstærkningsmønstre.
Efter frokost startede træning med fremmed hund: hver instruktør havde medbragt hunde, som vi kursister på skift skulle træne i en specifik øvelse, som den ikke kendte på forhånd. Jeg fik fornøjelsen af Christinas Komma, som på fire klik tilbød et perfekt buk … Kåd som jeg var spurgte jeg, hvad Komma så skulle lære :-) Og træerne vokser ikke ind i himlen, for når jeg belønnede bukket var Komma allerede i dæk. Så jeg skulle time klikket til lige før Komma tilbød dækket, og så fik jeg lige præcis et fastholdt legebuk – jackpot, og den fornuftige fører stoppede!!!
Indimellem havde vi lige fået yderligere en træningsrunde med egen hund, hvor Mette og jeg begge valgte at prøve et fuldt program for 20. marts. For Lille Bjørn og mig er det:

  • Fremsending til target 10 meter
  • Hund stå og kaldes ind i plads
  • Indkald med stop
  • Apportering
  • Aflevere i kurv
  • Bakke rundt om fører
  • Dreje hoved til venstre
  • Gentage adfærd 4 gange uden belønning (dæk-sit x 4)

Bortset fra indkaldet og bakningen ser det meget fornuftigt ud; så vi regner bestemt med at gøre en god figur den 20. marts.
Dagen sluttede med at drøfte detaljer omkring prøven den 20. marts.
Jeg skrev indledningsvis, at dagens program virkede lidt kedeligt på papiret, det er nok fordi jeg elsker teorien, som der naturligt nok ikke er meget af efter eksamen. Men det var rigtig interessant at iagttage (og selv prøve) fremmedes træning af nogle veltrænede hunde. Hundene tilbyder en masse adfærd, og der er gode muligheder for at overveje strategi for startindlæring og den videre træning – det er ikke alle der kommer så hurtigt i mål som jeg var så heldig at komme med Komma :-)

Ingen kommentarer: