mandag den 26. juli 2010

Feriedage – 6 (Engelske springer spaniels i massevis!)

Susanne Jervin havde arrangeret noget rally/LP-træning i Jersie til aften, og det var helt vildt imponerende: Jeg tror der var 8 ESS til seriøs træning, og så Lille Bjørn - naturligvis også til seriøs træning. Vejret var med os, og der blev vist meget fine takter. Udover at træne meget målrettet med sine egne hunde får Susanne også mobiliseret sine hvalpekøbere; og hold da op hvor er det inspirerende at være sammen med så mange entusiastiske, ivrige og dygtige hunde og førere!!! Der er mindst tre kommende lydighedschampions blandt dagens deltagere, og jeg glæder mig rigtigt meget til at følge dem de kommende år.
Jeg har i over 2½ år ført systematisk træningsdagbog for Lille Bjørn og Megan, men sidste indføring før i dag lå helt tilbage til 29. maj i år. Det er ikke fordi der ikke er trænet siden da, men det er ikke så meget som det var, og der har ikke været så målrettet som tidligere. Men i dag havde jeg træningsplaner med, og jeg nåede hvad jeg skulle med Lille Bjørn, men ikke alt med Megan – ærligt talt fik jeg lyst til at kommentere et par af de kommende lydighedschampions træning, så Megan fik lidt mindre fokus end planlagt; men det skal jeg nok blive belønnet for ved næste træningsrunde, for hun var bestemt ikke helt tilfreds med ikke at træne så meget.
Lille Bjørn trænede jeg LP med. Jeg har stadig en drøm om at bestå en LP2 med ham, men det at bevare hans interesse for alle øvelser er svært. I dag prøvede jeg det meste:
  • Fri ved fod. Fantastisk kontakt i korte pas, nogle meget flotte vendinger og drejninger. Der var et par skæve pladser i 2-skridtøvelser og vendinger, men generelt meget flot.
  • Frem/tilbagespring – favoritøvelse, med en anelse skæv plads til sidste
  • Apportering – det var en superøvelse dengang vi bestod klikkerinstruktøruddannelsen, men det er tydeligt at Lille Bjørn ikke synes den er sjov. Han sidder pænt når jeg kaster apporten, løber hurtigt ud, tager den i munden, løber halvvejs tilbage, går i stå og smider den; samler den op og kommer ind i plads. Vi legede lidt med apporten, og han vil gerne holde den i munden når vi løber og sætter sig pænt ved siden af med apporten i munden. Han synes som sagt ikke øvelsen er sjov, og spørgsmålet er om jeg synes det er sjovt at få ham til at synes det …
  • Stå, sid under gang. Begge dele kører fint som separate momenter.
  • Fremsending. Superfavoritøvelse! Han knalder først fra 10 så fra 20 meter ud i feltet. Og dækker lynhurtigt. Der er ikke brug for target, han placerer sig bare midt i feltet.
  • Stillingsskift. Vi er startet forfra med de skift, der involverer stå, nu skal de altså på plads …
  • Indkald fra dæk: Meget flot.
Så nu får de en chance til: Lille Bjørn og LP2 :-)

Megan. De største ”forglemmelser” var foran (kampagneøvelse) og jeg ville godt have prøvet en dirigeret apport, men glemte det helt. Da Megan skulle bruges som demohund i forbindelse med nogle LP1-øvelser fik jeg lige fokus på plads-stå (vores anden kampagneøvelse), som nu pludselig ser ud til at fungere … Jeg fik arbejdet med:
  • Fri ved fod. Hmm, jeg synes det begynder at se rigtigt godt ud. Jeg har en klar fornemmelse af at føreren er blevet mere tålmodig og mere konsekvent, og det virker åbenbart …
  • Stillingsskift. Jeg træner nogle forskellige skifter, men har specielt fokus på det første (dæk-sit og dæk-stå) fra 15 m på ren verbal kommando, det er for langt endnu, men det skal nok komme, det kører på 12 m. Stå-sit skal i øvrigt på kampagnelisten …
  • Springapporteringen. Stadig en skæv plads, men meget lille, den skal være på plads snart!
  • Fremsending. Moderat tempo, men gode stop og dækker på første kommando (hvor øvelsen stopper). Begge gange er forpoterne over stregen, jeg skal have target på næste gang.
Det, der virkelig var inspirerende for mig, var at arbejde med Camilla og Frodo, som gør fantastiske fremskridt og er meget præcise. Jeg brugte Megan som demohund indimellem, og så bliver jeg – selvom jeg ikke burde – meget imponeret af hvor præcis Megan er. Dygtig hund, og hendes fører kan altså godt oppe sig lidt, og udnytte hendes potentiale ....

Ingen kommentarer: