mandag den 21. november 2011

You can't control what you can't measure


Citatet er af Tom DeMarco og oprindeligt møntet på ”Controlling software projects”. Men det passer jo fint på alt muligt andet, herunder hundetræning. Allerede inden jeg startede på Hund & Trænings Klikkerinstruktøruddannelse førte jeg træningsdagbog, og det er blevet en god vane synes jeg selv.
Den blev udbygget og forfinet dels i forbindelse med klikkerinstruktøruddannelsen, dels i forbindelse med kurserne hos Bob Bailey. Specielt sidstnævntes tilgang til at træningen skal være effektiv, så derfor skal den være gennemtænkt og planlagt, så træningen i vidt omfang kan være mekanisk, og man i princippet træner med en tjekliste, og så hakker af for om det enkelte moment er gået godt (=kriterium opfyldt), eller ikke godt (=kriterium ikke opfyldt).
Jeg har en generel LP-træningsplan og en generel rally-træningsplan, og så er der en udgave af hver af planerne for de hunde, som det er aktuelt for. Lille Bjørn har således både en LP-træningsplan og en rally-træningsplan. Dagbog og træningsplaner er rent praktisk lavet i Excelark med et faneblad til hver træningsplan og et for den samlede dagbog.
Ovenstående viser et udsnit af den aktuelle LP-træningsplan for Lille Bjørn. Nogle vil sige det er lidt nørdet, men ok, her er betydningen af kolonnerne:
  • LP: den LP-klasse øvelsen/momentet introduceres i (der står stadig momenter fra LP1 og LP2, fordi de ikke er færdige)
  • Øvelse: øvelsens navn
  • Moment: moment i øvelsen
  • Niveau (kunne også have heddet kriterium): typisk noget med tid eller afstand
  • %: Succesrate (alle med succesrate = 100 er filtreret fra i udskriften). Hvis succesrate er 80 eller over hæves kriteriet
  • Kommentar: Her gør jeg noter ved træningen. Felter med gult er dem jeg på forhånd har besluttet at træne ved dagens træning.
  • Moment ok: Her skriver jeg ”Ja” hvis momentet er ”færdigt” (= 100 % på alle niveauer)
  • Øvelse ok: Hver skriver jeg ”Ja” hvis øvelsen er færdig (=alle momenter indenfor øvelsen er færdige)
Det kan umiddelbart lyde overvældende, men det er altså ret nemt i praksis:
  1. Jeg gennemgår træningsplan for den hund/den disciplin jeg vil træne, og markerer dagens øvelser med gult. Og udskriver planen
  2. Jeg noterer stikord på planen under træningen.
  3. Jeg opdaterer træningsdagbogen med oplysninger om træningen (dato, sted, stikord om resultatet af træningen)
  4. Jeg opdaterer træningsplanen, så jeg kan se hvor der har været udvikling. Hvis Succesrate kommer på 100 udskrives momentet ikke næste gang
Selvfølgelig træner jeg også ”færdige” momenter, og jeg træner også masser af småting uden at det står i træningsdagbogen, men ovenstående er en hurtig beskrivelse af hvordan min træning ofte tilrettelægges. Med tre hunde, som trænes i forskellige discipliner, giver det mig overblik og grundlag for at fokusere på de detaljer, jeg gerne vil arbejde med.
Og hvordan gik så dagens træning med Lille Bjørn?
Den gik fantastisk!! Jeg havde aftalt at mødes med Marie og Susanne - jeg siger ikke hvor :-) – og fik arbejdet med specielt følgende:
  • Fællesdæk: I alt 4 minutter, heraf 15, 10 og 30 sekunder i skjul. Det var første gang jeg rigtigt arbejdede med det, og han lå så flot.
  • Fællessit: I alt 1:20 minutter, med klik efter 18, 15 og 20 sekunder.
  • Apportering: Fastholden af apport til slip, nu kan han holde den længe (8 sekunder) og jeg kan skubbe til den
  • Springapport: Lidt sjovt forløb. Han løber udenom springet hvis jeg står for langt væk, han knaldapporterede et par gange, og løb en enkelt gang forbi springet tilbage. Men i sidstnævnte situation opdagede han selv, at der var noget forkert og sprang derfor frem og tilbage med apporten og i plads! Og så fik vi lige en tæt på perfekt: Apport kastet, klik/godbid for at blive siddende, flot apportering og spring og afslutning, og jeg kunne tage apporten i hånden!!
  • Stå, sid, dæk: Stå er knivskarp, ned er også ok flere gange (jeg går langsommere), og dæk træner vi stadig under bakning.
  • Fremsending: 10 m uden target 2 gange. Flot stå. Afdækning. Og så ud omkring ham og 2 vendinger og 4 vendinger og belønning. Der var belønning mellem hvert moment, men det begynder bestemt at ligne en færdig øvelse.
  • Næseprøve: Perfekt!! Susanne lægger, Lille Bjørn sidder ved siden af, jeg vender, jeg belønner for at han bliver siddende da jeg vender tilbage, han løber ud, tager den rigtige efter korrekt søg, jeg klikker og han løber direkte ind og sætter sig korrekt i plads med pinden i munden!
Indimellem trænede jeg lidt fri ved fod og nogle rallyskilte med maksimal forstyrrelse: Susanne og Yatzy trænede lige op ad os. Lille Bjørn gøede vildt af Yatzy, men så snart jeg bad om kontakt fik jeg den, og han arbejdede 100 % fokuseret.
En fantastisk træningsaften.

Ingen kommentarer: