mandag den 1. april 2013

Forårsfortsætter

Lille Bjørn ønsker sig pink blæksprutte :-)

Dette blogindlæg er dedikeret til Siri Jungersen, som tak for et meget meget inspirerende kursus fredag og lørdag.

I min blog 31. december 2010 skrev jeg ”Jeg er bestemt ikke en person der har nytårsfortsætter: Hvis noget skal laves om, skal man ikke vente til nytår, men bare beslutte det, sætte et mål, sætte delmål osv.

I dag var der dømt træningsfri dag, fordi Kirsten og jeg skulle til København, men hun ombestemte sig. Vi tog i stedet til Roskilde med alle hundene og gik en tur på havnen og omkring området ved Vikingeskibsmuseet. Fantastisk lækkert i det skønneste forårsvejr, og masser af aktivitet med både der blev klargjort, herunder også flere af vikingeskibene.


Jeg kunne ikke stå for navnet på dette skib, fotoet blev sendt som en kærlig hilsen til nørdede Fru Larsen.

Hjemme igen fik vi frokost. Ikke helt ernæringsmæssigt korrekt: en hindbærsnitte og kaffe og derefter et stykke rugbrød med en rest oksemørbrad med remoulade og ristede løg. Mums.

Så gik hundene og jeg i havene og samlede efterladenskaber op. Selvom det sker af og til, så kommer der altså en del fra tre hunde, men nu er der nogenlunde rydeligt.

Og så er der det med forårsfortsætterne.

Jeg har virkelig tænkt meget over det input jeg har fået fra Siri Jungersen fredag og lørdag. Og det jeg i første omgang har valgt at arbejde med er følgende:
  • Kontakt og motivation generelt, hvor jeg arbejder mere aktivitet med at belønne (legetøj og mig selv)
  • Fokus på at den enkelte hund i hver øvelse arbejder med den rigtige motivation
  • Fokusmomenter for Lille Bjørn:
    • Lige pladsposition venstre om (ikke bagom),
    • tempo i indkald og
    • apport med attraktivt bytte (legetøj)
  • Fokusmomenter for Max:
    • At lyd aldrig belønnes,
    • at positioner holdes i stillingsskift (ro og konsekvens hos fører) samt
    • aldrig belønning for tyg (apport og næseprøve)
Det skønne vejr gav mulighed for den første udendørstræning i mange måneder, det foregik i haven, og nøj hvor føltes det godt.

Jeg startede med Max, og jeg tror vi trænede godt en halv time, og så var jeg godt varm og måtte holde en pause. Det er hårdt at arbejde med aktiv belønning :-) Jeg skulle vænne mig til at det var et nyt træningssted, så kriterierne skulle sænkes. Max skulle vænne sig til at der var legetøj som belønning hver gang, og det gav nogle misforståelser i starten, men pludselig kørte det bare.

Den sidste af springapporterne, hvor jeg kun havde fokus på fastholden i afslutningen, var strålende. Ingen klapren med tænderne om metallet, og belønning for at holde. Perfekt.

I indkaldet fik jeg først alt for meget tempo (pga. pibedyret), så først da jeg fik placeret det på container bag ved ham fik jeg fuldt stop.

Næseprøven var lidt forvirret første gang, fordi han ville hen til pibedyret, men det lærte han hurtigt at abstrahere fra, for det kom jo efter at han siddet i plads uden at tygge.

Og så lavede vi lige en fællesdæk på 45 sekunder, hvor han lå bag drivhuset, så han ikke kunne se mig. Og der kom ikke en lyd.

Herligt, og hvilepause til føreren.

Senere blev det Lille Bjørns tur. Efter cirka et kvarter pustede han en del, og jeg besluttede at stoppe mens legen var god.

Det var en af de mest fantastiske træningsrunder jeg har haft med ham. Vi arbejde med to øvelser og et moment, og alt gik fantastisk.

Første øvelse var springapporten. Først ville han slet ikke springe, men efter lidt opmuntring kom der masser af energi og nogle flotte pladser. Pladserne med lidt hjælp til at begynde med, men derefter uden. Og hver gang belønning for at holde uden at jeg tog apporten.

Anden øvelse var indkaldet. Igen lidt opvarmning, og så tog vi et par på 18 meter med god fart og skarpe stop.

Endelig arbejdede vi lidt med plads forfra, helt som på begynderhold: skarp plads, kaste godbid, lidt hjælp til den lige plads som udfases og efter 4 gentagelser var det perfekt, han fik legetøjet og vi stoppede.

Det var dagens træning. Dvs. jeg ville lige ned og se til stranden inden aftensmaden, og ville tage alle tre hunde med. Kirsten foreslog at jeg kun tog Max med, uden line = træning af tillid.

Det gjorde vi så … Hvis Max er løs og ser en anden hund, vil han meget gerne forlade mig, og når jeg har tre hunde med er det lidt bøvlet at styre. Nu havde jeg kun Max at holde øje med, og så gik det naturligvis fantastisk. Jeg havde forsynet mig selv med 5 Frolic'er i passende stykker samt et stykke pibelegetøj. Vi gik fri ved fod, med legetøj som belønning, lidt fri, mere fri ved fod, mest legetøj men også godbidder. To nemme øvelser nede på stranden, uha det var svært, han var på udkig efter andre hunde, men sørme om vi ikke fik en plads med god kontakt og et stillingsskift, begge efterfulgt af leg med pibelegetøjet. Tilbage over klitterne og op ad stien var det med fuld koncentration (alle tre gangarter), og belønning. Da vi var næsten oppe ved lågen så jeg en kondiløber uden hund på vej ned af vejen, så jeg løb op foran vores låge og stoppede med Max i plads, og belønnede mens kondiløberen løb forbi, øhh stoppede op og hilste, det var vores nabo :-)))) Max holdt positionen og fik masser af belønning.

En rigtig god start på forårsfortsætterne!

Ingen kommentarer: