søndag den 18. maj 2014

Færdighedsprøver


Lørdag den 15. marts skrev jeg et blogindlæg om færdighedsprøver. Jeg tilmeldte allerede dengang Megan og Max til færdighedsprøver 18. maj, og siden efteranmeldte jeg Lille Bjørn.

Prøverne blev afholdt i dag på Garbogaard (Annette Klink Dalgaard) og jeg kom heldigvis i god tid, så jeg kunne nå at sætte mig lidt ind i reglerne. Jeg må indrømme, at jeg nok har læst øvelsesbeskrivelserne, men ikke haft tilstrækkeligt fokus på, at man må hjælpe hundene rigtigt meget uden at det koster point. Men da jeg skulle op med tre hunde og så en del andre gå op, fik jeg lidt mere styr på det i løbet af dagen. Heldigvis fik jeg så meget styr på det inden jeg skulle op med Lille Bjørn, at jeg fik ændret en af de to øvelser han ikke kan, til en han kan (en fri øvelse).

I FP gives der point fra 0-5 hvor 3 er bestået. For at bestå skal man have et samlet gennemsnit på mindst 3.0. Der er 10 øvelser plus en valgfri og man må vælge én fra. Jeg havde for Lille Bjørn valgt targetarbejde (næse på stok i 3 sekunder) fra, til fordel for fremsending til target.

Han startede ekstremt ukoncentreret med intens snusen til underlaget og vi fik 2 for slalom, som ellers er en favoritøvelse. 2½ i bakning, fordi jeg var i tvivl om reglerne. Så kom der heldigvis spring over stok til 5 og heelwork til 5, så på trods af 0 i positionsarbejde (hold hoved på fx hånd), endte vi med et snit på 3.3 og bestået.

Max var også optaget af underlaget og jeg støttede ham ikke godt nok i de to første øvelser (slalom og bakke), men derefter var der kun 1 4’er, 3 x 4,5 og 5 x 5 og samlet 4.4.

Megan var oppe til sidst af mine hunde og i højt humør, superglad og logrende. I cirkel om stok blev det til noget være lal og 2½, men ellers fik vi 3 x 4, 3 x 4½ og 3 x5 (bakke, cirkel om handler og spring) og gennemsnit på 4.3.

Jeg var inden præmieoverrækkelsen meget i tvivl om Lille Bjørn, men ret sikker på de to andre, så det var dejligt at Lille Bjørn lige fik knebet sig over bestået-grænsen.

Jeg har netop printet beskrivelserne af FP2-øvelserne ud, for naturligvis skal vi også træne dem :-)

Ingen kommentarer: