mandag den 2. april 2018

Trallyborg


Jeg havde tilmeldt Lille Bjørn og Max til dobbelt rallprøve i Trelleborgs Brukshundklubb i dag. Det var deres debut i Fortsättningsklass, det var en dobbeltprøve, det var tæt på (lige over en times kørsel), så det var et oplagt valg.

Dagens første prøve (dommer Leif Borgenlöv) var lagt uden for det normale prøveområde, hvor de tre andre prøver blev afholdt (det var også en dobbeltprøve i Mästarklass), fordi der var for vådt.

Her er den første bane:


Da vi kom, så der sådan ud:


Efter afviklingen af første halvdel af prøven så der sådan ud:


Jeg må ærligt tilstå, at jeg end ikke har drømt om at træne hundene på underlag som det, og allerede under opvarmningen kunne jeg konstatere, at dæk var ikke-eksisterende på det underlag. Der var ikke andet at gøre end at tage det som det kom, og huske mine kriterier!

Lille Bjørn havde katalog nr. 12 til denne prøve. Bortset fra at vi mistede skilt nr. 2 (sit, dæk, gå rundt om), føltes det ret ok. Jeg måtte arbejde for sagen, men han var med det mest af tiden; lidt langsomme reaktioner, lidt snus, men ikke dårligt. Vi endte med 76 point (13.v. ud af 37). Der var 9x1 (2 for snus, 4 forsinket reaktion, 2 for manglede samarbejde og 1 for at øvelse blev udført for langt fra skiltet. De sidste 15 point blev jeg trukket på skilt nr. 2: 10 point for at det var forkert udført og 5 for at Lille Bjørn snusede gennem det meste af øvelsen ☹

Max havde start nr. 20 og der måtte jeg arbejde endnu hårdere. Vi havde varmet godt op, men han var ikke rigtigt med fra starten. Skilt nr. 2 kostede 10 for forkert udført, 1 for manglende samarbejde og 1 for snus. I skilt 15 (sit, stå, gå rundt) ville Max ikke sætte sig (der gik laaang tid), det kostede 5 for manglende samarbejde og 1 for at han satte sit skævt. Derudover en masse småting, mest snus, så vi endte med 69 point (ikke bestået og 17.v. på dagen).

Der var en lang frokostpause, hvor vi bl.a., nåede ned til stranden, inden der var banegennemgang af dagens anden Fortsättningsklass (dommer: Filip Ertzinger).



Banen:

Max havde katalog nr. 25 og var oppe som nr. 4, var fint varmet op, og gik ikke dårligt. Kontakten var meget bedre end til første prøve, og fokus var generelt godt. Vi mistede 3 point inden startskiltet, fordi jeg bakkede for at få kontakt, og derudover blev vi trukket 13 x 1. 10 for snus, 2 for manglende samarbejde og 1 for langsom reaktion

Lille Bjørn havde katalog nr. 35 og godt opvarmet. Jeg havde den rigtigt fede følelser efter prøven selvom jeg havde mistet en øvelse. Han var virkelig godt på, og jeg var meget tilfreds. Vi mistede 3 for manglende samarbejde ved første twist (skilt nr. 2), hvor han reagerede langsomt på min kommando. Skilt 11 sit-dæk kostede også 3, jeg mener han var længe om at sætte sig. Derudover 3 x 1 for langsomme reaktioner, 91 point og 6.v.

Jeg mindede flere gange i løbet af dagen mig selv om det med glæden, og jeg synes det lykkedes ret godt. Trods en lidt anstrengende formiddag = der skulle arbejdes intenst for at holde kontakt – fik jeg taget mig sammen og eftermiddagens to prøver var ret flotte.

Ud fra en træningssynsvinkel var det en rigtigt god dag, for jeg fik virkelig testet mig selv under udfordrende omstændigheder, med hunde der hverken ville sitte eller dække, og det gik fint til eftermiddagens prøver. Det var ren bonus med 3 x oprykningspinde, men det tager jeg gerne med sammen med de flotte hvide rosetter.

De store har jeg selv købt, Ingrid havde dem til salg, og jeg synes vi (Amanda og jeg) havde fortjent rosetter til Osseau, Lille Bjørn og Max, som synligt tegn på at de fik RLDN-titlen. Vi klør på med de svenske rallyprøver 😊

Ingen kommentarer: