lørdag den 5. januar 2019

De sidste feriedage


Det har været en rigtig god ferie. Jeg har, modsat hvad jeg havde forventet, næsten ikke trænet med hundene, til gengæld har jeg trænet meget med mig selv, og det kommer helt sikkert også hundene til gode, at have en mere fit far  I torsdags var vi hos svenskerne. Hold da op, hvor Leah vokser. Hun er bestemt ikke typen der vil ligge ned, hun vil sidde og følge med. Så jeg holdt hende under det meste af frokosten, mens jeg brugte den anden hånd til at spise en burger og en hotdog.

Leo er blevet rigtig skarp til puslespil, vi brugte en del tid på at lægge mindst 6 forskellige puslespil, og som man kan se af fotoet kræver det koncentration som var det et skakspil!

I går havde jeg min fjerde time hos Tina (det fitte coach), der er yderligere 5 runder med enetimer i første omgang, og jeg har bestilt yderligere 8 til udgangen af februar. Jeg kommer hver gang igennem et varieret program, jeg bliver udfordret og får en masse opmuntringer undervejs. Det føles godt at træne og det føles godt bagefter, og jeg har det allerede meget bedre end før jeg startede ferien for over tre uger siden.

Afslutningen på dagens træning blev filmet:



Bolden vejer 3 kg., og det ser meget let ud, men det fik virkelig pulsen op!

 
Til aften havde vi inviteret Bo på Bistroen i Køge, og vi fik snakket en masse og nød fire retter og lækker vin til.


I dag nød vi endnu engang morgenturen mens solen stod op. Der har været forskelligt administrativt der skulle klares i dag, men naturligvis blev middagsturen ikke sprunget over. Jeg fandt også hundenes HTM/FS-programmer frem og tænkt over lidt 6+ med de to, og fik trænet lidt.

Med Max generaliseres af handsup, så han kan gøre det op ad mig, mens jeg står stille og mens jeg drejer rundt, og ligger på knæ, og med Lille Bjørn forskellige positioner og lidt med kufferten.

Jeg er bestemt i syv sind med hensyn til Lille Bjørn og HTM. I Nose Work og rally er hørelsens ikke noget problem, men det er den i HTM. Det er gået brat ned ad bakke med hans hørelse på det sidste, og han kan ikke høre, når vi smider guffer, selv på hårdt underlag. Så han er helt afhængig af at jeg er ualmindeligt specifik i mit kropssprog. Jeg fandt fx i dag ud af, den måde jeg står på, for at få ham ind i P10 åbenbart er den samme, som jeg bruger til bakke væk fra i rally ...

Jeg har besluttet at jeg går op i HTM3 den 17.2 med det vi har, og så må jeg tage bestik af situationen og vurdere om det er værd at bygge videre på.

Til 6+ fik vi en øvelse forærende, Lille Bjørn kom ud, da jeg trænede handsup med Max, og pludselig stod Lille Bjørn i P9 mens jeg fik Max op foran mig, og det kan jeg hurtigt udvikle til noget sjovt 

Endelig kom jeg i gang med Stacy Barnetts kursus NW340: The Four Cornerstones of Trial Preparation (udbudt af Fenzi Dog Sports Academy), som Louise har anbefalet varmt.

Den første opgave gav godt stof til eftertanke, her er den

Please rate yourself a 1 through 5 (1 being “Really needs work” and 5 being “We don’t need to focus here”) on each of the following. Please provide a little commentary on each.
  1. My dog is confident in new locations. 2 Nej, bestemt ikke.
  2. My dog does not need to acclimate before searching. 3 Det er forskelligt. Nogle gang går han direkte i gang, andre gang ikke.
  3. My dog finds odor to be motivational. 4 Ja
  4. My dog leaves the start line with purpose. 4 Ja, han er ivrig for at komme i gang
  5. My dog searches without becoming distracted. 2-3 Nej, han kan let blive distraheret
  6. My dog can source a difficult hide for his level in a new environment. 3-4 nogen gange, med positive tendens.
  7. My dog can source hides without being hyper or over aroused. 4-5 Ja.
  8. My dog can stay quietly in the car all day. 2-3 Hvis bilen er lukket, men han har det bestmet bedre ved at være hos mig.
  9. My dog has the physical stamina that needs for his level. 3-4 Ja, men kan også bliver frustreret, hvis der går for lang tid.
  10. My dog has the mental stamina that needs for his level. 3-4 Det tror jeg.
  11. My dog is trial ready. 4-5 Det mener jeg bestmet, men når ser på ovenstående, kan jeg da godt komme i tvivl!
Næste opgave er at beskrive hvilken type cast ens hund er. Og jeg er allerede spundet ind i en masse konkrete vurderinger af Max både i relation til NW og i relation til andre konkurrencediscipliner.

Ærgerligt at sidste feriedag allerede er i morgen 

Ingen kommentarer: