fredag den 11. januar 2019

Nye rallyskilte og nye tricks

Eftermiddagstur fredag

På søndag starter en ny runde af Rallyinstruktøruddannelsen i Sydkystens Hundeskole. Der er allerede femte gang, og anden gang Amanda og jeg skal stå for den. Baseret på evalueringerne fra forrige runde i 2017 har vi justeret i kurset, og bl.a. udvidet fra 4 til 5 dage. Oveni er så kommet 41 nye rallyskilte, så det er bestemt ikke rent genbrug af materialet fra sidst :-)

Vi havde lidt for sjov sat et maksimum på 12 deltagere, men kurset er blevet fuldtegnet, og selv et par afbud er blevet håndteret, så vi fortsat har 12 deltagere på holdet. Jeg kan roligt sige, at jeg glæder mig vildt til at dele min glæde ved rallysporten med andre, som for de flestes vedkommende også skal undervise i rally. Det er en fantastisk sport og det er jeg glad for og stolt af.

På næste lørdag afholdes det årlige rallydommermøde, og en del af programmet e naturligvis en gennemgang af de nye skilte og drøftelser af, hvordan de skal bedømmes. Umiddelbart kan det virke omfattende, men helt ærligt, det bliver det ikke.

Ja, 41 nye skilte er mange, men jeg vil gerne gentage, hvad jeg har skrevet og sagt i flere andre sammenhænge: generelt er sværhedsgraden ikke øget i de enkelte klasser, der er bare kommet flere skilte. Hvilket netop var formålet: at skabe større variation, så det blev endnu sjovere for dommerne at designe baner, så der blev endnu mere at træne på for deltagerne, så det blev endnu sjovere at gå til prøve.

I går underviste jeg for første gang i de nye skilte. Der har været en auktion om en enetime hos mig til støtte for HMC, og Katha havde vundet med et bud på 1.550 kr. Fantastisk flot og endnu engang tusind tak!

Jeg havde booket Stestrup WorkingPaws hallen 2 timer, og dem fik vi brugt rigtigt godt. Lidt om baggrunden for de nye skilte, en gennemgang af alle skiltene, inkl. lidt tjek af øvelsesbeskrivelserne, og så afprøvning af alle skiltene med Kathas to hunde.

De to timer fløj afsted, jeg tror både Katha og jeg blev overbevist om, at det generelt ikke er specielt svært, at udføre de nye skilte. Selvfølgelig er der nogle enkelte, der kræver træning, men for en hund med grundfærdighederne på plads til rally, burde det være ganske overkommeligt. Og ja, de træder først i kraft 1. august 2019, så der er over et halvt år til at træne i.

I dag startede Max og jeg på en ny runde tricks hos Johanna. 2 timer, hvor den første time var planlagt af Johanna, den anden individuel tid.

Hjemmeopgaven til næste gang er zone, vi skal lære hunden på én kommando at bevæge sig hen til og blive i en defineret zone (fx et tæppe, et bur eller en kasse), uanset hvad der sket udenfor zonen. Dagens hovedopgave var at lære hunden hot target adfærd: hunden skal anvende en blå plasticblomst som target, og foretrække den fremfor de grønne, som gradvis skal introduceres.

Max og jeg kom rigtigt godt i gang med hot target, men der kom bestemt nogle bump, hvor Max prøvede sig frem (og jeg faldt for det), så der er noget at træne på.

I den individuelle tid arbejde jeg specielt med cirkel omkring fører på afstand, som nu har fået kommandoen cirkus: Max skal cirkle omkring mig på x meters afstand. Vi arbejdede med grunddelen, hvor jeg stod indenfor en cirkel markeret af springstøtter/nummerskilte og Max blev belønnet for at gå rundt udenfor cirklen. Der er også noget at træne på. På fitness fronten er jeg blevet meget disciplineret med morgen og eftermiddagstur uanset vind og vejr og hjemkomsttidspunkt. Tina har været syg, så gårsdagens træningstime blev til hjemmetræning.


Til aften var der ingen tvivl om, at en menu med helleflynder og jomfruhummer skulle matches vinmæssigt, og det blev den :-) Blot for at understrege, at jeg ikke er blevet fanatisk!

Jeg vil lige til næstsidst gøre reklame for min quiz for 2019, der er deadline på søndag.

Til sidst lidt blær?! Jeg fik denne mail, og troede vist det var spam, men den er vist god nok:

”Jeg har den fornøjelse at fortælle dig, du er blevet nomineret til årets blogindlæg i kategorien "hund". Vores jury har nomineret din blog på baggrund af din hudløse og ærlige fortælling om livet med hunde.

Det er dette blogindlæg der ligger til grund for nomineringen: http://paulmegan.blogspot.com/2018/12/karakter-for-indre-ro-og-noget-nyt.html

Det er læserne der afgør hvem der vinder prisen og dette gøres her: https://www.loppetjansen.dk/aarets-blogindlaeg/

Hvis du vil gøre dine læsere opmærksomme på, at du er nomineret, kan du indsætte dette badge på din blog:




Nomineringen vil blive offentliggjort for offentligheden fredag d. 11. januar.

Afstemningen slutter torsdag d. 21. februar kl. 23.59

Endnu en gang tillykke med nomineringen.”

Ingen kommentarer: