tirsdag den 15. januar 2019

Masser af rally, fitness og Nose Work

Max i fin form

Amanda i fin form

I søndags startede Amanda og jeg femte runde af Rallyinstruktøruddannelsen. Det er femte gang Sydkystens Hundeskole udbyder forløbet og anden gang Amanda og jeg står for det. Det er et fantastisk hold, ligesom de fire andre har været, det største (12 deltagere) og entusiasmen, nysgerrigheden og spørgelysten stor. Det er en drøm at få lov at undervise under sådanne omstændigheder, det bliver så godt!

Som formand for DKKs rallyudvalg er det en kær pligt, at skulle skrive årsberetning for de forløbne to år til DKKs repræsentantskabsmøde i marts 2019. Jeg blev i rigtigt godt humør at skrive beretningen, for hold da op hvor sker der meget spændende og positivt i rallysporten i disse år.

Der holdes næsten 100 rallyprøver om året. De fleste bliver fyldt. Der afholdes DM og Årets Hund, som er vildt populære, og hvor der kæmpes indædt for at komme med. Juniorklassen mangler endnu at få sit helt store gennembrud, men vi tror på den! En seniorklasse introduceres 1. maj.

Nye skilte :-)

DKK har udvidet sin dommerstab med 6 dommere fra DcH, der er indført mulighed for at overføre visse resultater fra DcH til DKK, og i samarbejde med DcH er der udviklet en masse nye øvelser. Det er også positivt.

Internationalt er der åbnet for at udenlandske hunde kan starte i samme klasse i Danmark som i hjemlandet. Udenlandske champions kan blive danske champions med ét certifikat. Der er etableret et nordisk rallyudvalg, og i et fantastisk samarbejde mellem Finland, Norge, Sverige og Danmark er der på under et halvt år udviklet et fuldt skiltesæt med tilhørende beskrivelser, videoer, dommerregler mv. Der er en del, der skal finpudses, men det er sikkert og vist at der afholdes NM for første gang nogensinde, og det bliver 26.-27. oktober i Ringsted. I FCI-regi er også etableret et rallyudvalg, og der står EM og VM på tapetet om ikke så mange år.

Rallyudvalget er også fantastisk. Vi har måte tage afsked med Pia og Johanna, men i stedet er Amanda og Karina kommet ind – unge kræfter, der kan holde formanden til ilden  - og i Lonni har vi en fantastisk sekretær. Er det underligt at jeg er stolt af at være en del af hundesport, der sprudler så meget af vitalitet, og hvor der generelt er lyst til at tage nye udfordringer op, se muligheder fremfor begrænsninger, gøre hundeverdenen sjovere for alle, der interesserer sig for rally?

På lørdag har vi det årlige dommermøde i for rallydommere i DcH og DKK, og det plejer aldrig at være kedeligt. Det bliver det helt sikkert heller ikke i år. Selvom vi har forsøgt at afbalancere fx de mange kommentarer til de nye øvelser, er der ikke muligt at gøre alle tilfredse. På det punkt er rallysporten ligesom som så meget andet i livet.

Der er tradition for at jeg præsenterer lidt statistik på dommermødet, og jeg kan ikke dy mig for at vise disse to: Hvilke hunde står med flest prøver i Hundeweb, og hvilke førere gør.

Flest starter 2018 i henhold til Hundeweb (hunde)

På hundelisten er Max nr. 2 og Lille Bjørn nr. 5, godt hjulpet på vej af at Mathilde har været oppe med dem begge mange gange.

Flest starter 2018 i henhold til Hundeweb (førere)

På førerlisten står jeg som nr. 5, bl.a. overgået af Mathilde, som er nr. 2 med 58 starter. Godt skuldret af en pige på 10 år!

Til dagens træning hos Tina (den fitte coach) blev jeg introduceret til nogle nye øvelser/redskaber, bla. Bosu bolden.

Her ses først min start:



dernæst det sidste forsøg



Jeg blev lidt filosofisk, det er ligesom så meget andet, i starten kan det være svært, men med lidt tilvænning og lidt træning, så kan man nå meget længere end man havde forestillet sig.

Til aften var jeg til Nose Work træning, i Hedehusene.


Max var igen superskarp, og lavede et af sine allerbedste beholdersøg ever. Indesøget var også fint, han skulle lige have lidt opvarmningssnus, og vi (Merete og jeg) fik talt om, hvordan jeg kan få afkortet den periode. For så snart den er overstået, arbejder han fantastisk.

Der var mange fine momenter, og på den famøse væg fra sidst fandt han uden videre kilden midt på den blanke flade, uden at lade sig distrahere af skruer og dimser mv. Fed træning!

Ingen kommentarer: