tirsdag den 26. maj 2020

Max og Otto

Mandag morgen på bænken på badebroen
Det er en daglig glæde at opleve Max og Otto. De passer så fint sammen, det er tydeligt, at de nyder hinandens selskab.

Max nærmer sig de 9 år, han er meget dygtig og meget sensitiv. Når vi er på bølgelængde, er vi fantastiske, og heldigvis er det tilfældet det meste af tiden!

Otto er åben og udadvendt, halen logrer konstant, han er altid frisk på at lege med mennesker og andre hunde, og han kan med alle. Han lærer lynende hurtigt, og jeg skal virkelig være skarp for at følge med.

Jeg skal huske, at han er teenager, han er lige blevet 11 måneder. Han er meget nem at distrahere, men når jeg sørger for ordentlige vilkår, så er han så skarp, som jeg kan ønske mig, og det siger ikke så lidt.

Den sidste måneds tid er Otto kommet med hver gang jeg skulle afsted til (rally)træning med Max, og det fungerer fint. Mens jeg med Max typisk har øvelser som en del af træningen, er det ikke så meget tilfældet med Otto. Jeg benytter mig af, at skiltene er der, men primært arbejder vi med, at vi kan holde fokus på hinanden i forskellige miljøer og med mange forskellige forstyrrelser, skilteholderne er der bare.
Træning bag Rishøjhallen
I søndags var vi et smut forbi Rishøjhallen, og trænede lidt (som i 15 minutter). Fine forstyrrelser, der var nogen, der klatrede i tårnet, og der var nogle spaniels, der trænede, nyslået græs og lidt regn. På et tidspunkt var en spaniel løbet næsten helt hen til os, jeg kunne lige skimte den, og Otto fortsatte med det vi var i gang med, YES!!!

Kegleøvelser i Christinas baghave
I går aftes var han for første gang med til den ugentlige træning, som er aftalt med Christina og Tempo i deres baghave: et aflangt areal bag bebyggelsen, lige op til en gang-/cykelsti og med tydelige lyde fra Gladsaxevej. Christina havde ønsket noget meget kegler, så jeg havde bygget en kompakt bane med 15 skilte + start og mål. 8 af skiltene var kegleøvelser, de krævede 6 kegler, og den var fed at gå. Max og jeg gik den to gange. En fuld bane hvor vi startede på venstre side, og med godbidsbelønninger undervejs. Og en bane, hvor vi legede undervejs.

Max er blevet meget tændt på højre side, så et af mine fokusområder er at få ro på mig selv, for så kommer der ro på ham.

Otto fik hilst på Christina og Tempo, og vi fik trænet nogle ganske korte stræk, primært at holde kontakt mere end et par sekunder ad gangen, og det gik udmærket, og vi fik også arbejdet lidt med nogle øvelser.

Til sidst fik Tempo og Otto leget lidt, primært løbet frem og tilbage, herligt at opleve.

Tirsdag morgen på stranden
Den enkle konklusion i forhold til begge hundene er, at det kan betale sig at træne, og specielt er det tydeligt at Otto udvikler sig fra gang til gang. Og jeg regner med at han tænker, at der sker altid noget sjovt i forbindelse med rallyskilteholderne 😊

Ingen kommentarer: