fredag den 15. maj 2020

Otto og rally

Otto hilser på fotografen (alle fotos: Amanda)
Hvilken adfærd skal en hund kunne, for dels at kunne klare sig godt i begynderklasse i rally, dels have et solidt fundament for de videre klasser?

Jeg har for længe siden noteret følgende:
  • H følge Fs ben frem, tilbage, til venstre, til højre, i forskellige tempi, herunder stå, når F ikke bevæger benet
  • H gå rundt om F i stilstand og i forskellige tempi (her fx underforstået at H udfører adfærd indtil F siger noget andet. Dette kan fx dække tyskervending, H rundt om F)
  • H sætte sig ved siden af F (forskellige tempi)
  • H sætte sig foran F (fra gang eller fra sit)
  • H twiste (som generaliseret kan bruges til synkronvendinger, spin/twist, tulipan, springvand)
  • H komme fra Fs ben ind foran F og stå
  • H komme fra stå/sit foran den korte vej rundt (den lange tror jeg er dækket af H går rundt om F)
  • H følge med F fra position foran, når F går baglæns
  • H dække fra sit eller stå (uden bevægelse) og fra stå (under bevægelse)
  • H sidde/stå/ligge stille, mens F går rundt om H 
Jeg har trænet en del af ovenstående, ikke supersystematisk (hmmm), men jeg har besluttet at få styr på det NU. Og den smarte løsning var naturligvis at lave en aftale med Amanda, så hun kunne se Otto og mig an med rallyøjne. Amanda, fordi hun kender mig ud og ind, ved en masse om rally, er en dygtig iagttager og fantastisk til at give feedback 😉

Moveon
Så i eftermiddags havde vi en aftale i Jersie, hvor Amanda lavede et setup, så vi kunne prøve ”det hele” af, og jeg få status og et grundlag for planlægning af den videre træning. Jeg har gjort en masse noter, og der er meget, der ser rigtigt lovende ud, og dermed et godt fundament at bygge på.


8-tal
Nogle konklusioner:
  • Jeg skal være (endnu) skarpere i positionerne på både venstre og højre side.
  • Jeg skal back to basics i positionerne (jf. Anjas fri ved fod kursus), selv om det ikke er LP, skal det være præcise positioner (HTM kunne da bestemt være oplagt).
  • Default-positionen skal jeg være 100 % opmærksom på, og det er at hunden stopper og står i alle positioner (venstre, højre, foran). Hvis han skal noget andet, er det en ny kommando (fx sit). Så fx sit foran er sammensat af foran og sit.
  • Jeg skal arbejde på at få twist og spin på verbal kommando og anvende dem i kombinationerne.
  • Jeg skal være hurtig med at belønne i positionen (generelt), det var ganske tydeligt med fx hop efter twist, at jeg belønnede for sent.
  • Jeg skal helt tilbage til grundtræningen i indkald og få styr på at få Otto den korte vej ind fra foran til højre eller venstre
  • Når Otto skal følge fra position foran, er kommandoen foran (ikke kom), og fuldt fokus på at jeg holder hænderne foran i starten af indlæringen, for at holde fokus foran på mig
  • Jeg skal arbejde med alle seks stillingsskifter, ved siden af Otto, så jeg kan se bevægelserne (klassisk LP). Hvert skifte skal generaliseres, så det til sidst kan udføres på afstand og ved siden af på begge sider
  • Begynderdækken skal vi arbejde specielt med (husk anden kommando end dæk), selvom det en del af de seks nævnte skifter. 
Der var nogen af punkterne, jeg godt var opmærksom på, andre havde jeg kun svagt tænkt over og andre igen var helt nye for mig. Præcis som det skulle være. Hvad var det bedste af det hele?

Hvad laver Amanda? Svar ses øverst :-)
At Otto var veloplagt hele vejen igennem, logrede med halen, arbejdede fint, hurtigt kom igen efter forstyrrelser (bl.a. en masse børn og en sød hund), og faktisk kunne huske en hel masse (det har knebent indimellem i hans teenager-periode) så det var alle tiders træningsomgang.

Tusind tak til Amanda, Otto og jeg klør på ❤️

Ingen kommentarer: