mandag den 29. december 2008

Årets bedste træningsmakker! – og en masse takker!

Jeg skriv i min nytårshilsen: ”Der var da mange ting jeg kunne have tænkt mig anderledes, men her handler det om alt det positive”. Og så er der bare en masse positivt jeg har lyst til at nævne for de sidste ganske få dage:

  1. Tænk at møde på træningspladsen 1. juledag, og så blive mødt af sin yndlingstræningsmakker og få en æske chokolade stilet til ”Årets bedste træningsmakker!”. Wow for et kick det giver :-) Tak Camilla, og jeg håber vi fortsat kan være hinandens bedste træningsmakkere!
  2. Jeg vandt to flasker spændende rødvin i Conni Hansens julekonkurrence. Conni havde udarbejdet en ambitiøs og udfordrende konkurrence, og det var sjovt bare at være med.
  3. Sarfie fra kennel Happy Leans (Megans opdrætter), fik seks hvalpe 2. juledag. Jeg håber at én af de tre tæver bliver min kommende lydighedshund.
  4. Selvom Lille Bjørn ikke er den nemmeste at arbejde med i øjeblikket havde jeg en fantastisk halv træningstime med ham i haven i dag. Der er godt nok nogle øvelser som han virkelig kan rigtigt godt nu, og specielt et par fantastiske indkald med stop fik jublen frem!
  5. Vi var sidst men ikke mindst til en uofficiel lydighedsprøve i Darupgaard Rideklub dag. Arrangeret på topprofessionel vis af Charlotte Lia med Marianne Jensen som dommer. Alle bedømmelser og karakterer blev givet løbende via mikrofon, så alle kunne lære noget hele tiden. Marianne havde som altid en konstruktiv og pædagogisk vinkel i sine bedømmelser, og lidt julebriller på :-). Jeg nød specielt at se yndlingstræningsmakker Camilla og Emma få en flot førstepræmie (243 point), selvom de fik 0 i fællesdæk. Men der var så heller ikke meget andet der ikke fungerede, og ”Indkald med stå”, som jeg så IKKE fungere for tre dage siden, sad lige i skabet med 10 point i dag!! Det er, som jeg vist har skrevet tidligere, bare en kombination af en superarbejdsivrig og lærenem hund, og en meget dygtig fører – hold op hvor er det bare godt at se. Og Mette Damgaard og Chess, ja de fik vist ca. 261 point og det var bare til lærebogen i lydighed at se de to arbejde sammen.
  6. Jeg var i forvejen blevet bedt om være prøveleder i Eliteklassen, og det var virkelig en spændende oplevelse. Der er godt nok mange detaljer, man skal tænke over i forbindelse med at banen tilrettelægges. Og planlægningen af fri ved fod er også ganske udfordrende - og sjov. Det vil jeg gerne prøve en anden gang :-)
  7. Hvad med Megan, vil mange spørge? Ja, jeg havde skrevet en masse kriterier ned før prøven i dag, og det vigtigste var at jeg skulle have fokus på hende, og ikke tænke point. Der gik ikke helt som jeg havde planlagt, men det var en meget lærerig prøve. Helhedsindtryk: ”Periodevis godt arbejdende hund, virker som om hun hellere vil være et andet sted. Fører skal være GLAD.” Det er bare rigtigt præcist det hele! Men jeg må bare konstatere at jeg ikke kan få Megan op i et højere gear pt. Det rigtigt positive var følgende fire øvelser:
  • Springapportering, hvor Megan gik frem til springet og begyndte at snuse, men derefter sprang!
  • Indkald med stå, hvor stoppet kun med håndtegn var superflot
  • Fremsending hvor kun afdækning med håndtegn alene ikke fungerede
  • Næseprøve til 10!

Efter sådan en stribe gode oplevelser, er det svært ikke at se positivt på tilværelsen!

1 kommentar:

Vomba og Yatzy sagde ...

Sikke dog et skønt og positivt indlæg Paul!
Tænk at man kan få så mange dejlige oplevelser, på så få dage - hvad gjorde vi egentlig før vi blev bidt af den "gale" verden..hmmmm??? Jeg har glemt det...