søndag den 27. september 2009

Spaniel Klubbens officielle lydighedsprøver 26. september 2009

Paul viser Megan feltet (foto: Camilla Johannessen, tidligere Dinesen)
Spaniel Klubbens første officielle lydighedsprøver blev afholdt lørdag den 26. september 2009 ved Rishøj Idrætscenter i Køge.
Ud fra de tilbagemeldinger jeg har fået fra alle sider kan dette arrangement karakteriseres med ét ord: Succes!
Vi var heldige med vejret, som jeg vil betegne som perfekt lydighedsvejr: 16-18 grader, overskyet, vindstille, det kan vi godt lide :-)
Vi havde skaffet to af de mest rutinerede lydighedsdommere i Danmark, Erling Olsen og Palle Bergsø og to af de allerbedste ringsekretærer, Conni Hansen og Britta Sørensen.
Det hele kørte så effektivt og præcist, at der kunne være præmieoverrækkelse 5 minutter efter at den sidste hund var færdigbedømt – det var meget imponerende! Vi havde en udtrækning af amerikansk lotteri også, så derfor blev det ikke 5 minutter efter :-)
Der var 40 tilmeldinger, inkl. en nordmand og tre tyskere. Der var nogle afbud, men stadig et meget flot deltagerantal.
Og når det nu var Spaniel Klubbens arrangement var det også dejligt at se, at der deltog 12 spaniels i prøverne; det er suverænt det største antal spaniels der har deltaget ved en lydighedsprøve i Danmark.
Spaniel Klubbens region 2, som vi har koordineret med, holdt skue samtidig med LP-prøverne, og vi benyttede naturligvis lejligheden til at reklamere for dels rally lydighed, dels lydighed.
Vi havde lokket Dorte Lauritsen til at demonstrere rally lydighed med sin cocker Boban (Blenkarn Lion King), som er rally champion; Katrine havde lagt en svær bane, som Boban og Dorte gennemførte med bravur. Der var også lagt en lettere bane, som man kunne få lov at prøve med Katrine som vejleder.
Vi havde aftalt at Susanne Jervin, at hun, når hun havde afsluttet LP1 med sin engelske springer Maddie (Trollängens Up-To-You), skulle gennemføre endnu en banegennemgang, hvor Palle Bergsø forklarede tilskuerne, hvad øvelsen gik ud på og hvordan dommerne vurderede. Der var stor interesse for denne demo, og vi håber at flere er blevet fristet til at gå i gang med at træne lydighed!
I forbindelse med arrangementet blev der gennemført et amerikansk lotteri, hvor der blev samlet 1.236 kr. ind til støtte for det danske lydighedslandsholds deltagelse i VM i Bratislava 8.-11. oktober 2009. Tak til Fru Hansen, Marianne Jensen, Bodil lind, Lisa Juul mfl. for de flotte præmier!
De officielle resultater kan læses her. Man kan altid diskutere hvad der var dagens bedste præstation, og når der er to ringe er det lidt vanskeligt at følge det hele. Men jeg så det meste af de to tyskeres LP2: Svenja Arendt med Holly (cocker) 200,5 og Sandra Klaus med Gil (ES) 192 (og hun havde valgt fællesdæk fra, fordi hun ikke havde trænet det!!!) var bare totalt lækre at følge. Arbejdsivrige og glade hunde, og fantastisk førerarbejde – det var bare SÅ flot. Sandra blev nummer to i LP1 med sin anden ESS Crazy, så det var virkelig et besøg der blev lagt mærke til.
Det var første gang de to var oppe i LP2 i Danmark, og de gjorde nogle ting anderledes, fx omkring-vendinger imod uret og de brugte ikke line mellem øvelserne. Der kom et enkelt surt opstød fra ringside i den anledning – min kommentar var bare, at det er dommeren der bestemmer, og Palle Bergsø bad mig specifikt om at rose de to for deres flotte præstationer – det var lydighed på meget højt niveau!!!
Der var flotte foderpræmier til alle deltagerne, en meget stor tak til Regal for det flotte sponsorat – som specifikt er givet som opmuntring til denne første lydighedsprøve i Spaniel Klubbens regi.
Og sidst men ikke mindst, hvordan gik det med Megan?
Jeg skrev i min blog 15. september: "Hvis generalprøven på søndag går godt tager jeg fællesdækken med den 26. Ellers springer jeg den over. Megan bliver nu liggende i haven, når jeg går i skjul (4+ minutter) og er også blevet liggende i LP1-2 fællesdækker til træning. Det kritiske punkt er det øjeblik jeg går i skjul, og det har hjulpet med belønninger for at blive liggende (fra ”prøveleder”). "
Og det gik godt ved generalprøven, så derfor var Megan med i fællesdæk i går. Den fulde kritik kan ses her.
Umiddelbart var jeg lidt skuffet da jeg forlod ringen. Men i bund og grund er jeg meget tilfreds med denne prøve! Først og fremmest blev Megan liggende i fællesdækken, det er første gang hun har gjort det til en konkurrence siden 13. september 2008, da hun blev DKLPCH! Det var ærgerligt at hun lagde sig i Sit i gruppe, men hun fulgte ikke med mig, og det er for mig er klart tegn på at hun ikke længere er utryg i øvelsen. Det er fantastisk at opleve, at det så pludselig lykkes.Og ja, det er blevet trænet :-) Og så har jeg glædet mig over fire øvelser med maksimumspoint, det er ikke sket siden 2007!
Det var en dejlig dag!!

Ingen kommentarer: