lørdag den 1. oktober 2011

Niina Svartberg

Kursus med Niina Svartberg (foto: Camilla Johannessen)

I denne weekend havde Sydkystens Hundeskole inviteret Niina Svartberg til Danmark. Jeg må indrømme at jeg har glædet mig rigtigt meget til at møde Niina live. Jeg kender hende fra Lyckas på tävling og Med sikte på 10:an , og hun blev tidligere i år nr. 2 ved individuelt VM i Lydighed, som det seneste af en række fantastiske resultater på lydighedsfronten. Så hun kan både teorien og anvende den i praksis.
Vi havde planlagt følgende med hende:
  • Fredag aften et foredrag om Konkurrencepsykologi og mental træning i Solrød.
  • Lørdag og søndag kursus i Lydighed for 8 førere med hunde og 12 deltagere uden hund.
Selvom der er en hel dag endnu af kurset er forventningerne allerede indfriet og overtruffet for denne weekend! Niina er en meget dygtig formidler og hendes foredrag fredag på næsten 3 timer var veldisponeret og med en masse spændende pointer. Jeg har noteret på to do-listen, at jeg skal genlæse Lyckas på tävling! Men her nogle stikord fra foredraget:

  • Ligesom vi træner vores hunde til at blive dygtigere skal vi også træne os selv i at blive dygtigere
  • Vi skal træne vores koncentration, så vi bliver bedre og bedre til at koncentrere os længere og længere tid
  • Vi skal have selvtillid = det er mit ansvar når det går dårligt, men også mit ansvar når det går godt
  • Vi skal tænke konstruktivt, dvs. fokusere på det vi kan påvirke, ikke alt det vi ikke kan gøre noget ved
  • Vi skal træne forstyrrelser af fører: Hvor god er jeg til at tilpasse mig forholdene?
  • Vi skal træne med henblik på konkurrence, hvor det er første forsøg der tæller – til træning mislykkes det måske første gang, og vi gentager og det lykkes og roser hunden. Men vi skal lave setup, så hunden får succes første gang, og belønnes for det
  • Hvis hunden ikke er koncentreret fx i de første skridt af fri ved fod, så er det vores opgave at træne netop dette, så det lykkes første gang - ikke samle hunden op, når vi er i gang
  • Vi skal have konkurrencerutiner, så er vi bedre til at koncentrere os (tænk fx på en tennisspillers mange rutiner)
  • Hund og fører skal begge være koncentrerede samtidig. Hvis hunden sidder i plads og har fokus på fører, så skal fører også være koncentreret – ellers skal hunden have fri
  • Koncentration er bl.a. fokus på opgaven (som du kan påvirke), i modsætning til resultatet fx hvor mange point dommeren giver for en øvelse (det kan du ikke påvirke)
  • Vi skal være koncentrerede om vores øjenkontrol (hvor holder jeg blikket fx i fri ved fod)
  • Vi skal træne overgang mellem øvelserne, som er en vigtig del af konkurrencesituationen
  • Hver situation er udsendt for at jeg skal øve mig – er den konstruktive tilgang i forhold til at tænke, åh nej, det regner, det sner, dommeren kan ikke lide mig, min hund kan ikke lide huden ved siden af osv.
  • Føreren skal også arbejde med mål for følelser – hvordan vi jeg have det når jeg går ind på banen.
  • Vi præsterer bedst, når der 50:50 chance for succes – hvis chancen for succes er større kan vi slappe for meget af, og hvis chancen for succes er mindre kan vi være opgivende – spændingen ved ikke at kende resultatet på forhånd gør det spændende
  • Konkurrenceattitude: Hvilke tanker vil jeg have i hovedet når jeg går til prøve? Hvilke tanker hjælper mig?
  • Tag banen i besiddelse, du har betalt for det! Dommeren og prøvelederen er bare nogle der er der for at hjælpe dig, men det er din og din hunds bane, så opfør dig som om du ejer den – for det gør du i den periode du er oppe!!
Hold da op en masse guldkorn (og der var mange mange flere).
I dag lørdag var der så første dag af kurset.
Efter en præsentationsrunde kom Niina med et kort oplæg, hvor jeg bl.a. hæftede mig følgende:
  • Vi træner normalt momenter, som sammensættes til øvelser, som sammensættes til en helhed = en fuld prøve i konkurrencesammenhæng
  • Ved træning (og i konkurrence) er det vigtigste for hunden antallet af belønninger, så hvis vi giver fx rigtigt mange godbidder ved træning, som vi ikke må til konkurrence, så har vi skabt to forskellige verdener. Fx: vi belønner efter hvert 2-skridts øvelse under træning, men forventer til konkurrence at hunden skal kunne udføre dem alle plus en fuld fri ved fod i øvrigt uden belønning. Dette skal bygges op under træningen
  • Jo længere forløb vi gennemfører til træning, jo bedre kvalitet af belønning. Hvis du får 1.000 kr. for at arbejde en dag, vil du så også synes 1.000 kr. er ok for en måneds arbejde?
  • Hvis du har problem med 1. forsøg, så afbryd, lav en anden øvelse, og træn derefter et nyt 1. forsøg på den første øvelse
  • Motivation og koncentration hænger uløseligt sammen
  • Hunden arbejder for sin egen skyld, ikke for førerens
  • Man skal konsekvent afbryde ved fejl, og fortælle hunden at det ikke er ok
  • Tavshed er godt = du udfører noget som jeg som fører synes er ok
  • 'Føreren skal ikke kræve at hunden udfører øvelserne, hunden skal ville det!
Derefter fik hver af de 8 ekvipager 2 x 15 minutter til at arbejde med netop deres problemstillinger og få Niinas (og indimellem tilskuernes!) kommentarer og ideer. Hvis der er nogen der tror det er kedeligt ”bare” at se på, så tager de fejl. Det er meget lærerigt at se de andres øvelser, høre deres overvejelser, høre Niinas feedback og råd, og opleve hvordan problemer pludselig vendes på hovedet og førerne får nogle værktøjer, der straks giver synlige resultater.
Jeg har været så heldig at en af de andre førere ikke ønsker at deltage med hund i morgen, så Lille Bjørn og jeg har straks overtaget pladsen – og jeg har da nogle udfordringer jeg glæder mig til at præsentere for Niina.

Ingen kommentarer: