lørdag den 8. oktober 2011

Glade hunde = glad fører

I mandags var det sidste runde af træningen hos Johanna (Foundation med Max og Tricks med Lille Bjørn) i denne omgang, men heldigvis starter næste runde allerede på mandag igen :-)
Det er noget ganske specielt at træne på de to hold. Johanna er altid meget inspirerende, men på disse hold sker der endnu mere – er det synergi?! Jeg kom sent fra arbejde, pakkede bilen lidt huhej, og når træningen så går i gang glemmer jeg alt det trivielle og har fokus på de to skønne hunde, jeg er så heldig at kunne arbejde med denne aften. At Johanna naturligvis havde læst min blog nævner jeg bare i forbifarten, så hun var straks klar med forslag til igangsætning af nogle af mine øvelser, bl.a. dirigeret apportering.
Tirsdag sluttede jeg dels hvalpetræningen hos Marie i Sydkystens Hundeskole, dels undervisningen sammen med Marie på et andet hvalpehold samt mit eget Begynderhold for voksne hunde. Det har været rigtigt godt at træne to hold sideløbende med Max, Foundationholdet og et ”almindeligt”-hvalpehold. Jeg må dog erkende, at jeg er nødt til at prioritere min indsats, så jeg har besluttet ikke at fortsætte i Sydkystens Hundeskole med Max, for det giver en tiltrængt tirsdagsfridag i kalenderen.
Onsdag gik jeg i gang med to nye runder LP-træning, og for første gang i hallen i Greve. Det er skønt at have sin egen hal, og det første hold kunne oveni købet have fællesøvelser udendørs, hvorefter vi kunne gå ind og fortsætte træningen da det begyndte at regne.
I dag gik turen så til Andelslandsbyen i Holbæk, hvor Islandsk Fårehundeklub havde arrangeret rallyprøver. I lighed med sidste år havde jeg sponseret tre præmier. Sidste år … Jeg skrev i min blog dengang om en prøve i det mest fantastiske vejr, Megan som vandt ekspertklasse og Lille Bjørn som stoppede ved tredje skilt i øvet klasse. I dag var vejret ganske anderledes, det begyndte hurtigt at regne og banen blev ret smattet. Med Niina Svartbergs foredrag i frisk erindring var det nærliggende at konstatere: der er ikke noget at gøre ved omstændighederne, udnyt det som en god træningsmulighed!
Megan var anden hund i championklasse, og selv om jeg godt ville have haft lidt mere kontakt gik hun nydeligt, og endte som 2. vinder i championklasse med 91 point og fik dommer Pia Hansens præmie som gladeste hund i championklasse. Den betyder mere for mig end pointene, meget mere.
Det begyndte at regne, og da ekspertklassen gik i gang regnede det pænt. Vi skulle op som nr. 5, og vi kunne se flere af ekvipagerne før os have problemer med underlaget. Det var ret tydeligt at der var nogle hunde som absolut ikke ville arbejde under de omstændigheder, men hvor førerne nærmest tvang dem igennem. Jeg bad Anita og Amanda om, hvis de oplevede at jeg prøvede noget tilsvarende med Lille Bjørn, at råbe ”stop for satan” til mig. Det blev der heldigvis ikke anledning til. Lille Bjørn var ikke vild med at sætte sig i det smattede underlag, men han arbejdede glad hele banen igennem. Han gik ualmindeligt godt synes jeg. Vi mistede en øvelse, hvor han ikke satte sig rigtigt og mistede ærespladsen (sit ved siden af fører), og endte med 73 point og 4. vinder i et felt på 20+ hunde, hvoraf mange måtte opgive på den glatte bane. Rigtigt tilfredsstillende.
Derefter havde Anita og jeg aftalt at træne lidt LP, og sørme om det ikke holdt tørvejr den lille halve time vi trænede. Anita dirigerede os igennem nærsten en hel LP2 (kun spring manglede), og det gik meget fornuftigt:
  • Fællesdæk – Lille Bjørn lå 1½ minut
  • Fri ved fod – jeg prøvede virkelig at holde fokus på punktet 2-3 meter foran mig, og Lille Bjørn var bare så god. De gange hvor jeg drejede mig, fordi jeg TROEDE han hang, var han bare lige ud for mig
  • Apportering – han knaldapporterede, det kører vi lige kampagne på
  • Stå – Sid under gang – hmmm, han drejede igen, og jeg skal huske at afpasse mit tempo, det er altså LP2 vi skal op i, ikke Eliteklasse
  • Fremsending – flot!
  • Stillingsskift – husk basistræningen af dæk-stå!!!
  • Indkald – flot!
  • Næseprøve – diskrimineringen er flot, men han skal have en ekstra kommando for at komme ind …
Alt i alt en ganske fornuftig træning.
Jeg nåede lige hjem og fik arbejdet 1½ time, inden jeg kørte med Max og Megan op til præmieoverrækkelsen.
Tak til Islandsk Fårehundeklub for et fint arrangement!

Ingen kommentarer: